Jag drömmer också om ett kejsarträd, men jag har turen att bo i zon 1! Ska bara hitta en plats för det. Tomten är 900kvm och har 9 gamla äppleträd, 1 päronträd, 7 stora syréner, bla stamsyréner, 1 st 15-20m hög björk, 2 st idegranar á 7 meter, 1 prydnadskörsbär mm.
Vi har tagit ner ett körsbärsträd, en lind och en gran. Granen stod 1 meter från huset och var 8 meter hög, linden hängde in över grannens tomt (han tycker vi ska fälla allt för det blåser in löv på hans gräsmatta) och körsbäret var illa medfaret efter att ha stått under linden och var sjuk.
Själv har jag planterat en kopparlönn, ginkgo, katsura, tulpanträd, näsduksträd, pelarblodbok och magnolia... kvar på "önskelistan" är plommonträd, ev glanskörsbär, någon lönn, ev. pseudoakasia, mm mm
Ett äppleträd är helt ihåligt. Tyvärr. Det är 25 cm i diameter och ihåligt de nedersta 2 meterna. Jag rensade ur myrbo i somras och kunde gräva ur det med en liten spade. Tror att jag ska plantera ett kejsarträd bredvid för att ta ner äppleträdet lite senare. Jag tror att det kommer att dö. Men det har klarat alla stormarna i vinter!
Vill bara hitta någon som kan hjälpa mig med sortbestämning och ev. ympa in en kvist av det på ett av de andra.