Full version: Kejsarträd,
mulle
I senaste numret av amerikanska Flower Garden skriver man att The Royal Paulownia är härdig till -10F (drygt -23C).
Hittills har jag trott att kejsarträdet bara går att odla i sydligaste Skåne. Finns det härdigare varianter eller är min tidigare information felaktig?
Jag undrar därför om någon i zon 2-3 har kejsarträd och om det i så fall också blommar?
Mulle
Big Gardener
Kejsarträd (Paulownia tomentosa) är härdig som träd endast i zon 0-1 eftersom det är ett extremt värmeälskande träd. I högre zoner fryser den ned ganska omgående, men som perenn tror jag den kan gå till kanske zon II-III, men av detta har jag ingen egen erfarenhet av. Som perenn i zon I på bra jord fungerar den hyfsat och skjuter gott om rotskott.

Så vitt jag vet finns inga andra namnsorter som skulle vara härdigare. Namnet Royal paulownia är samma träd som Empress tree eller Princess tree. Det korrekta latinska namnet är dock Paulownia tomentosa.
mulle
Tack!
Jag har sett ett blommande träd en gång och sedan dess lever en litet habegär långt inne... Det var det habegäret som optimistiskt grodde då det såg den amerikanska tidskriften!
Mulle
Christer i Falköping
Om den får en lång, varm sommar klarar densåpass kallt. Men det är sällan vi får det här i Sverige.
Christer.
Ronny
Behåll du dit hopp mulle.
Vi lär ju gå mot längre o varmare sommrar säger ju förståsig påarna.
Det är det som ditt önsketräd behöver för att klara sig bra även vintertid i vårt land.
mulle
Tja, Ronny, prognoserna är ju lite motsägelsefulla just nu...
Att zongränzerna klättrar uppåt är ett faktum och det sägs att somrarna blir bara varmare.
Men så kom ju larmet förra veckan att den arktiska isen smälter så fort och kraftigt att den kan komma att ändra på Golfströmmens riktning redan under vårt liv.
Och då får både vi och de sydsvenska kejsarträden huttra....

Jag besökte en dement åldring som hade gallrat bort alla tragiska minnen - han lever helt och hållet i sina favoritfantasier idag.
Det fick mig att hoppas att jag, när det sedan någon gång blir dags, ska få avsluta mina dagar i en paradisisk trädgård, under ett kejsarträd. Förstås!
rolleyes.gif
Mulle
Xelma
Jag drömmer också om ett kejsarträd, men jag har turen att bo i zon 1! Ska bara hitta en plats för det. Tomten är 900kvm och har 9 gamla äppleträd, 1 päronträd, 7 stora syréner, bla stamsyréner, 1 st 15-20m hög björk, 2 st idegranar á 7 meter, 1 prydnadskörsbär mm.

Vi har tagit ner ett körsbärsträd, en lind och en gran. Granen stod 1 meter från huset och var 8 meter hög, linden hängde in över grannens tomt (han tycker vi ska fälla allt för det blåser in löv på hans gräsmatta) och körsbäret var illa medfaret efter att ha stått under linden och var sjuk.

Själv har jag planterat en kopparlönn, ginkgo, katsura, tulpanträd, näsduksträd, pelarblodbok och magnolia... kvar på "önskelistan" är plommonträd, ev glanskörsbär, någon lönn, ev. pseudoakasia, mm mm rolleyes.gif

Ett äppleträd är helt ihåligt. Tyvärr. Det är 25 cm i diameter och ihåligt de nedersta 2 meterna. Jag rensade ur myrbo i somras och kunde gräva ur det med en liten spade. Tror att jag ska plantera ett kejsarträd bredvid för att ta ner äppleträdet lite senare. Jag tror att det kommer att dö. Men det har klarat alla stormarna i vinter!

Vill bara hitta någon som kan hjälpa mig med sortbestämning och ev. ympa in en kvist av det på ett av de andra.
Cilla
Hej,
Det är roligt med trädplaner!

Om du vill ha hjälp att bedöma äppelträdets kondition och framtidsutsikter kan du skicka in bilder här. Ihåligheter i stammar är inte alltid så livshotande som man kan tro, men det kan vara det. När du tittar på hur ihåligheten påverkar trädet är stabilitet naturlitgvis en faktor, men tillväxt i trädet och andra utmaningar trädet lever med är lika avgörande.

Det här päronträdet växer på Julita. Tillväxten när jag kollade det 2001 var bättre än på många andra träd - försörjning hade det alltså, och det var inte vattenskott (som tyder på att trädet är stressat av t ex näringsbrist). Stabiliteten var god - rör är starka!

Det här trädet ser livskraftigt ut på håll, och det har inga skador i stammen. Men tillväxten är nästan noll, det är fruktved i hela grenverket med blomknoppar som torkar in innan de slår ut. Trädet är i sin sista fas om inte jordförbättring görs. (Sista fasen kan dock vara i många år.)

Det här trädet ser väl livskraftigt ut, supertätt grenverk, hel stam

Men det är i själva verket mycket sjukt:

Stora kräftsår överallt som orsakar snabb grendöd både i årsskott och grova grenar.
Xelma
Ja, det hör ju inte riktigt hemma under kejsarträd, men... tongue.gif

Stammens håligheter liknar din bild, tvärs igenom och flera hål (från felaktig beskärning?) Denna bilden har jag, trädet blommar i mängd och gav massor av frukt. Det kanske trivs ändå!

Jag vet inte sorten, men det är äpplet längst ner.

Cilla
Hej Xelma!
Fina bilder, vackert träd. Jag kan med dem inte ge säkra tips om just ditt träds kondition, men det ser ut att vara beskuret med varsam, god hand och på håll ser inte ihåligheten farlig ut på många år. Men som sagt - man måste se närmre för att bli säkrare.

Du ser själv om trädet har grentillväxt genom att kika på grenarna runt om och en bit upp i trädet. Titta från grenspetsen och inåt, där finns en liten ring. Från ringen och utåt mot spetsen var förra årets tillväxt, och ringen innanför förrförra årets. Träd med låg tillväxt har bara några cm mellan ringarna. Sådana kan man vårvinterbeskära lite lätt, då stimuleras grentillväxten.

Något som påverkar trädets kondition är den öppna jorden vid rötterna. Den är bra, men om den sammanpackats av bygge eller annat är det bra att luckra upp den så att den syresätts. Istället för gräsmattegräs kan du sedan så i gröngödslingsväxter några år. Finns blandfrö i handeln. Dessa ökar livet i jorden, skuggar och hindrar avdunstning och tillför bra ämnen när man slår ned dem, krattar ned dem eller låter dem ligga.

För att se till att grenar inte fläks i trädet - ta i grenens ytterverk och gunga grenen lite. Tänk dig att du är tyngden i de regnvåta blad och äpplen som kommer på grenen. Grenen ska naturlitgvis gunga, men med någon spänst och inte som den vore gjord av löst gummi som lätt tyngs rätt nedåt. Då behöver den lättas från sin fruktved eller beskäras vid närmaste grenklyka.

Men om det är du som beskurit trädet förut vet du nog detta innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon