Jag tycker det är svårt att skilja på plantorna när jag ska skola om dem, åtminstone om jag har bredsått. Är jag för försiktig eller är jag bara klumpig? Vet inte riktigt hur varsam man måste vara med de små liven. Jag kanske sår lite för många i varje bytta, men inte så mycket för många Sen fick jag också tips om att korta rötterna lite, max 1/3. Har någor provat och fungerar det bra?
/Åsa
Dzad
21-02-2005, 16:07
Korta rötterna? Varför då? Så att det lättare ska växa nya i den nya jorden? Har läst att man kan klippa lite i dem och luckra upp dem lite ifall de växt till en rotklump i en kruka (då man ska omskola till större kruka). Då borde den kunna växa utåt igen och ta upp det nya utrymmet, istället för att förbli en klump. Men av andra anledningar har jag ännu inte hört nåt... är själv nybörjare... so wait for the pros.
kerstin z5-6
21-02-2005, 16:26
Rötterna ska absolut inte kortas på perenner ! Att det är pilligt beror nog kanske på att du sått småväxter alt att du skolar ut, efter ett bladpar över groddbladen .. mina brukar få stå mkt längre än så .. De tål mer än man tror En plastgaffel är bra -karva upp några skaka isär o plantera Du är nog bara för försiktig
-asno-
21-02-2005, 20:20
Men det var den här Märta eller vad hon nu hette som kommer från någon vargagård (kanske det hette) men nära burträsk var det säkert som sa att rötterna förgrenade sig bättre om man tog av dem 1/3. Jag tror jag får göra som jag vill
/Åsa
kerstin z5-6
21-02-2005, 20:26
vargviksgården .. hm jag tror man ska VETA vilka man gör så med -gör man det på en med pålrot dör den ..
-asno-
21-02-2005, 21:53
Okido, här klipps inget Det är ju dessutom svårt när höger pekfinger (fröklickarfingret) är fastsatt vid vaden. Kanske är det därför omskolningen är besvärlig oxå
/Åsa
kerstin z5-6
21-02-2005, 22:59
Om man har bägge vid vaden .. tror du man kan skola ut alls då ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.