petrea
Hej!
Finns det någon som kan ge mig lite tips om hur jag får mina mönjeliljor att blomma.
De är ett antal år gamla och fanns i huset när jag flyttade in.
det var då en stor som växt ur sin kruka så jag delade den i två.
Det är nu fem år sedan, den har inte blomma sedan dess!!!
Vad kan jag göra?

Hälsningar Petra blink.gif
Fenja
Jag fick lära mig av en äldre dam att Clivian vill ha varmt för att sätta knopp. Sedan jag låtit min stå över ett varmt element och i full sol varje vår så blommar den snällt varje vår!
Mvh
Fenja
Rossi
Clivian (mönjelilja på svenska) behöver ca. 10 veckors viloperiod räknat från oktober då den vill stå lite svalare. Jag ställer mina i ett rum med en temperatur på ca. 15 grader i oktober och ungefär i januari så visar sig knopparna och då tar jag ut dem i normal rumstemperatur och börjar vattna och gödsla i vanlig ordning (när de står svalt vattnar jag dem väldigt sparsamt).

Cliviorna vill överhuvudtaget inte ha det vått om fötterna.

Får de bara den här viloperioden med svalare temperatur (de klarar sig väldigt kallt - bara det inte blir frost) så brukar det inte vara några problem att få dem att blomma.

De vill inte heller stå i full sol. I naturen växer de i skydd av trädkronor. Men, för all del, Clivian är en väldigt tålig och tacksam växt så den kan stå ut med det mesta men den kanske inte blommar så villigt då ...

Jag har just nu blommor i tre av mina Clivior. Titta gärna i mitt fotoalbum där jag har lagt ut bilder på den gulblommande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon