Full version: Pimpinellgruppen...
Exotic
Vad är det bästa & sämsta med just den gruppen?

Vad är det som gör att man kan se att det är en Pimpinellros ? smile.gif wub.gif

Vingrosen har jag just för dess vackra taggar + att jag skulle nog vilja ha Poppius...sen kanske det är någon som har Mary Queen of Scots ?

Frågvisa Exotic som går på lite kurs smile.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Bra är att de är tåliga och härdig , sjukdomar verkar inte bita så mycket på dem -
nackdel -vansinningt taggiga -kan bli spretiga o fula i växtsättet om man inte håller efter dem
Poppius är en favorit
Kajsa
Har bara Aicha, kanske för att många blir så stora, lika höga som breda. Det känns som det är " långt bak i trädgården rosor " för naturtomter eller annars gott om plats, Har själv inte den ytan och sedan var det alla taggar, Aicha har jag mot en vägg och den är bara tre år så den har inte visat växtkraften riktigt än, kan bli 3 x 2,5 m. Men Maigold och Mary Queen of Scots (bara 1,20 x 1 m ) ja dom har jag funderat på men jag hittar oftast något annat jag vill ha först. biggrin.gif I Rosor för nordiska trädgårdar kan du läsa detaljer om gruppen, det är inte alldeles enkelt.

Aicha
Christina i Taxinge~
CITAT (Exotic @ 21-02-2005, 14:14)
Vad är det bästa & sämsta med just den gruppen?

Vad  är det som gör  att man kan se att det är en Pimpinellros ? smile.gif  :wub:

Vingrosen har jag just för dess vackra taggar + att jag skulle nog vilja ha Poppius...sen kanske det är någon som har  Mary Queen of Scots ?

Frågvisa Exotic som går på lite kurs  :)  :lol:

Det bästa tycker jag, är att de är så tåliga - kräver inte såå mycket som en del andra... wink.gif , men alla växter kräver förstås skötsel för att prestera sitt bästa smile.gif
Dessutom är de hyfsat härdiga och finns med alla(?) blomfärger - ja, utom aprikos vad jag vet.

Lite synd är väl att de flesta bara blommar en gång, men det får man ta!
Aïcha brukar få ett mindre flor på eftersommaren också.

Jag har ganska många Pimpineller (12-13st) - favoriten förra året var Poppius!! Oj, va den blommade vackert!!!

Mary Queen of Scots har jag, men den planterade jag förra året, så jag har inga erfarenheter ännu, men hoppas förstås en hel del smile.gif
Kajsa
Åh, så vackra rosbilder du har Christina wub.gif
Exotic
Jag skall printa ut vad ni skrivit och ta med mig rolleyes.gif laugh.gif
Visa upp sen skall jag printa ut lite bilder och läsa på lite mera i LÅG ,men bara kul att höra vad ni hade att säga som har hållt på med roser långe rolleyes.gif

tack alla smile.gif
Sommartorparn
Det tråkiga med pimpinellerna är att dom blommar så tidigt på sommaren, och då bara en kort blomning. Innan min semester börjar är dom redan överblommade.

Stanwell Perpetual däremot är en pimpinell som blommar hela sommaren. Finns det andra som beter sig på samma sätt?
Cilla
Pimpinellerna är en bra grupp tycker jag. Hos mig tar rådjuren inte en enda knopp av min gigantiska Plena, dvs Finlands vita ros. Hyfsat friska också jämfört med många andra och inte så krävande. Nypon har vissa av dem också, inte sällan kolsvarta. Fint tycker jag.

Men underbart är kort, blomningen varar inte länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon