Full version: Magnolia
jalla
Hej jag undrar om det är någon som vet hur man förökar Magnolia.
Jag tog frön från min magnolia i sommras och undrar nu hur man lyckas bäst med dessa.

Hadet biggrin.gif
Nenna vid mälaren
Är själv ingen hejare på detta men av en 'trädgårdsbekanting' som brukar så och driva upp till försäljning har jag hört att de hellst ska sås direkt och sedan hållas skyddat i tex. växthus på vintern tills de (förhoppningsvis) är åtminstone årsgamla. Tydligen tappar magnoliafrö groningsförmågan ganska fort. Men vad sjutton - prova! Det blir ju inte värre än att du misslyckas och frödonatorn finns ju kvar i sommar! Jordblandningar etc. får nog någon annan bistå med för säkerhets skull. sleep.gif
AAr
Hej !! när jag frågade en expert på magnolior fick jag en halvtimmesföreläsning, och foljande text är vad jag kan komma ihåg av det.

Hur att lyckas odla magnoliaträd/buskar från frö

Hela processen tar 6-8 månader, så idealiskt borde man börja i oktober, så att man kanske få några plantor till mars, och då har man hela sommaren så att plantan ska växa sig så starkt som möjligt. Misslyckas man med stratifiering, så kan man upprepa proceduren och då kan det ta up till 2 år att få frön att gro.

1) Skaffa färska fröer.
Det är viktig att fröerna inte har torkat helt, då i sådant fall minska grobarheten väldigt mycket. För att förvara fröer utan att de torkar kan man hålla de i vitmossa ( "spagnum"), som man lätt fuktar. För att hitta rätt mängd fukt i mossan blotter man mossan, och sedan kramar man hårdt med handen så att vatten rinner ut. Då har man rätt fuktnivå i mossan.

2) Nästa steg är att plocka bort det orangea lagret runt frön, kallade för "arilus", någon slags fruktkött. Det enklaste sättet är att stoppa fröerna i ett glass med vatten och vänta några dagar, kanske en vecka. Då är arilus lite ruttet och kan plokas bort enkelt. Detta lager innehåller groningdhämmande kemiska ämner, så kallas inhibitor, som hindrar frön från att gro.

3) För att plocka bort arilus är det bäst att göra det med handskar, annars kan man få färg i fingrarna som sedan tar tid att sudda bort. Man måste ta bort allt, även den minsta lilla bit av arilus, och därför rekommenderas en borste och diskmedel. Frön kan "tvättas" och sedan sköljas ordentligt, så att det varken finns kvar diskmedel eller arilus i fröns yta.

4) Man tar vit mossa ( spagnum), och gör den fuktigt som beskrevs ovan, alltså blotter man den och sedan kramar den med handen så att vatten rinner ut. Rulla fröerna in i mossan och lägg mossan med fröerna i en plastpåse, "pingvin fryspåsar" är att rekommendera, då det måste vara en plast som syre kan genomtränga, så att mossan och frön "andas".

5) Stoppa påsen i kylskapet, som måste vara +4 grader inuti. Steg 5 och 6 kallas för stratifiering, att lura en frö tro att "den igenomgått en vinter".

6) Vänta mellan 120 och 150 dagar( alltså 5 månader)

7) Så fröerna i såjord. Har Du tur så kommer en liten planta inom ett par veckor.
jalla
Efter att jag har läst era svar inser jag att mina frön kommer nog inte att gro.
Så jag får nog ta nya till hösten. Hoppas det kommer att gå bättre med dem. wacko.gif
//jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon