|
evelina
22-02-2005, 11:14
Det sägs att man ska respektera människor för vad dom är och tycker. Det gör jag också till en viss del. Men jag tycker att vissa trådar är för mig iaf flummiga och det känns som hjärnsläpp. Jag vet att jag inte behöver läsa trådarna om jag inte vill ,men nu har jag gjort det!!! Jag tror på det här: Jordnära Att vara jordnära är att ha en enkel framtoning och att inte försöka göra saker och ting svårare än de är. Ett ödmjukt förhållningssätt baserat på fakta snarare än önskedrömmar. (Fast i min trädgård drömmer jag) Varför skall folk alltid konstra till allting? Hur mycket bättre ställe skulle inte världen vara om vi bara tog saker och ting som de är! Jag minns inte riktigt när den tanken slog mig första gången, det är rätt längesedan nu. Mig har den varit till stor hjälp i alla fall. Det behövs inga stora utredningar och apparater. Om man bara använder lite sunt bondförnuft, ja just bond-för-nuft, så blir allting klart som korvspad.
Airamya
22-02-2005, 11:26
KISS = Keep It Stupid Simple. Japp, det är oftast en mycket god idé  Jag brukar försöka med det, men trasslar in mig ibland... ...ofta... Tack för påminnelsen
*Felix matte*
22-02-2005, 12:41
*solis*
22-02-2005, 13:08
Vad gör man när man inte är begåvad med det sunda bond för nuftet Då söker man där och söker här och åter igen där för att till slut i bästa fall komma på att det man sökte fanns här hela tiden Så glömmer man och åter igen börjar detta eviga sökandet Det enda jag kan göra är:att acceptera mig som jag är här och nu i mitt eviga sökandet och göra mitt bästa att finna ro inom mig själv Men tänk så oändligt trist och grå världen skulle vara utan dessa"flummare och sökare" Mera flummerier och drömmerier för folket
CITAT (solis @ 22-02-2005, 13:08) Vad gör man när man inte är begåvad med det sunda bond för nuftet Då söker man där och söker här och åter igen där för att till slut i bästa fall komma på att det man sökte fanns här hela tiden Så glömmer man och åter igen börjar detta eviga sökandet Det enda jag kan göra är:att acceptera mig som jag är här och nu i mitt eviga sökandet och göra mitt bästa att finna ro inom mig själv Men tänk så oändligt trist och grå världen skulle vara utan dessa"flummare och sökare" Mera flummerier och drömmerier för folket  Det jag framför allt har att invända emot är narkomanterminologin: Hög, flummare med mera... får kanske ursäkta mig med att jag är en gammal kriminalvårdare. Sedan kanske man kan fundera över lite var och vilka situationer det lämpar sig att hänge sig åt detta med... Mvh Fenja
*solis*
22-02-2005, 13:43
CITAT (Fenja @ 22-02-2005, 13:30) CITAT (solis @ 22-02-2005, 13:08) Vad gör man när man inte är begåvad med det sunda bond för nuftet Då söker man där och söker här och åter igen där för att till slut i bästa fall komma på att det man sökte fanns här hela tiden Så glömmer man och åter igen börjar detta eviga sökandet Det enda jag kan göra är:att acceptera mig som jag är här och nu i mitt eviga sökandet och göra mitt bästa att finna ro inom mig själv Men tänk så oändligt trist och grå världen skulle vara utan dessa"flummare och sökare" Mera flummerier och drömmerier för folket  Det jag framför allt har att invända emot är narkomanterminologin: Hög, flummare med mera... får kanske ursäkta mig med att jag är en gammal kriminalvårdare. Sedan kanske man kan fundera över lite var och vilka situationer det lämpar sig att hänge sig åt detta med... Mvh Fenja När jag tänker på ordet flummerier så tänker jag på att jag är lätt om hjärtat,jag älskar allt levande, jag ser allt det ljuvliga underbara på Moder Jorden och hos mina medvandrare,jag känner dofter i naturen om sommaren etc.... När jag använder ordet "hög" så menar jag att jag är helt enkelt lycklig glad tillfreds full av tillit och tacksamhet och framförallt K Ä R L E K till allt levande! Hög på narkotika har jag aldrig någonsin varit fastän jag levde mitt bland hippies i Paris i miten av 60 talet. Men full har jag varit många många gånger men har kommit på att det om något förstör livet för mig så alkohol har jag valt helt bort!!!(röker inte heller)
Jag menade absolut inget annat än just språkbruket. Mvh Fenja
*solis*
22-02-2005, 14:11
CITAT (Fenja @ 22-02-2005, 13:56) Jag menade absolut inget annat än just språkbruket. Mvh Fenja Det är bara nyttigt för mig att förklara vad jag menar
Sulawesii
22-02-2005, 15:10
CITAT (solis @ 22-02-2005, 13:08) Vad gör man när man inte är begåvad med det sunda bond för nuftet Då söker man där och söker här och åter igen där för att till slut i bästa fall komma på att det man sökte fanns här hela tiden Så glömmer man och åter igen börjar detta eviga sökandet Det enda jag kan göra är:att acceptera mig som jag är här och nu i mitt eviga sökandet och göra mitt bästa att finna ro inom mig själv Men tänk så oändligt trist och grå världen skulle vara utan dessa"flummare och sökare" Mera flummerier och drömmerier för folket  Här har du ännu en sökare! Fast, jag kallar mig "konstig" istället för "flummare"  .
*solis*
22-02-2005, 15:16
CITAT (Sulawesii @ 22-02-2005, 15:10) CITAT (solis @ 22-02-2005, 13:08) Vad gör man när man inte är begåvad med det sunda bond för nuftet Då söker man där och söker här och åter igen där för att till slut i bästa fall komma på att det man sökte fanns här hela tiden Så glömmer man och åter igen börjar detta eviga sökandet Det enda jag kan göra är:att acceptera mig som jag är här och nu i mitt eviga sökandet och göra mitt bästa att finna ro inom mig själv Men tänk så oändligt trist och grå världen skulle vara utan dessa"flummare och sökare" Mera flummerier och drömmerier för folket  :D Här har du ännu en sökare! Fast, jag kallar mig "konstig" istället för "flummare"  . Jag tror nog att resten av världen är "konstig" så som det förtrycks,mördas, misshandlas,Moder Jorden våldtas jämt och ständigt..... Men var och en måste söka sin egen väg
Det enda jag kan göra är:att acceptera mig som jag är här och nu i mitt eviga sökandet och göra mitt bästa att finna ro inom mig själv
Men tänk så oändligt trist och grå världen skulle vara utan dessa"flummare och sökare"
Mera flummerier och drömmerier för folket Håller med dig om detta är också en sökare det är vägen som är mödan värt
ninnisky
22-02-2005, 17:28
CITAT (ariana @ 22-02-2005, 16:53) Det enda jag kan göra är:att acceptera mig som jag är här och nu i mitt eviga sökandet och göra mitt bästa att finna ro inom mig själv Har ni hört talas om Byron Katie´s The Work?? Älska livet som det är! Boken "älska livet som det är" är en vägledning till förståelse av the Work, som i sin tur gå ut på att livet är som det är just för att det är som det är och att det finns ett enkelt sätt att bejaka livet, sluta bråka med verkligheten och att försöka uppnå lugn och ro i en kaotisk värd. Jag började en kurs i går kväll som ska försöka lära mig att leva efter den metoden. Inte vet jag om det funkar, men det känns spännande så långt. I slutet av maj får min omgivning avgöra!!!. Lite flummigt tycker jag nog egentligen att det låter! Ariana, du har redan insett vad livet går ut på
Sulawesii
22-02-2005, 17:43
Bra! Då kan ju du undervisa oss sen, ninnisky  !
ninnisky
22-02-2005, 17:49
CITAT (Sulawesii @ 22-02-2005, 17:43) Bra! Då kan ju du undervisa oss sen, ninnisky  ! HJÄLP, Stackars er i så fall!
Skulle varit en ram runt för jag svara på det solis skrev En sökare har jag alltid varit och att hitta sig själv är viktigt / Älska livet som det är /låter vettigt vi kan ju stånga oss blodiga tills vi inser att det är ett måste Ninnisky du får tala om hur det känns med kursen kul höra
*solis*
22-02-2005, 18:43
CITAT (ariana @ 22-02-2005, 18:32) Skulle varit en ram runt för jag svara på det solis skrev En sökare har jag alltid varit och att hitta sig själv är viktigt / Älska livet som det är /låter vettigt vi kan ju stånga oss blodiga tills vi inser att det är ett måste Ninnisky du får tala om hur det känns med kursen kul höra  Älska livet som den är: den boken tror jag att jag har i min bokhylla, skall ta och läsa denigen
CITAT (ninnisky @ 22-02-2005, 17:28) Har ni hört talas om Byron Katie´s The Work?? Älska livet som det är! Boken "älska livet som det är" är en vägledning till förståelse av the Work, som i sin tur gå ut på att livet är som det är just för att det är som det är och att det finns ett enkelt sätt att bejaka livet, sluta bråka med verkligheten och att försöka uppnå lugn och ro i en kaotisk värd. Jag började en kurs i går kväll som ska försöka lära mig att leva efter den metoden. Inte vet jag om det funkar, men det känns spännande så långt. I slutet av maj får min omgivning avgöra!!!. Lite flummigt tycker jag nog egentligen att det låter! Ariana, du har redan insett vad livet går ut på  Jag har boken, har läst det grundligt, flera gånger, och jag förstår den också. Den är MYCKET bra! "Flummigt" det säger man väl om mycket som man helt enkelt inte förstår... Det blir inte per automatik "flummigt" bara för att man inte uppfattar innebörden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|