Full version: ny trädgård
ulliss
Jag har ny trädgård (och nytt hus) sen i somras. Risig och något misshandlad sådan.. trädgård alltså. Det finns ett otal buskar och träd av olika slag som antagligen måste göras något dramatist åt eftersom förra ägarna inte verkar ha brytt sej om den. Jag är nu inte så värst trädgårdsvan och kliar mej i huvudet och undrar VAR ska jag börja och hur och vad kan alla dessa buskar heta.. Har någon nått bra tips på bok eller liknande där man kan få ett hum om vad det är jag äger..
M v h // Ullis unsure.gif
Fenja
Hej Ulliss och välkommen hit!
Jag föreslår att du går till biblioteket och lånar en massa olika trädgårdsböcker. Så kan du kolla i lugn och ro och hitta någon du trivs med och som fungerar för dina behov. När du fått lite hum om vad du har i trädgården, kom tillbaka hit och ställ lite mer specifika frågor så är det lättare att hjälpa dig!
Det är också bra om du berätta, var du bor, i vilken växtzon, om tomten ligger, skuggigt, solit blåsigt och så vidare. Ju mer man vet desto lättare är det att ge råd.
Vad spännande att börja med en helt ny tomt, jag blir nästan lite avundsjuk!! tongue.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja
anna_rispan
Blommor och buskar, Blommor och buskar Förlag.
För beskärning Nya Beskärningsbnoken, Klaus Vollbrecht m.fl
Hannele
CITAT (ulliss @ 22-02-2005, 11:52)
antagligen måste göras något dramatist åt

Nej, gör ingenting första året. Grattis till huset!
Har trädgården klarat sej hittills, klarar det ett år till,
tills du har lärt dej och läst lite böcker, tills du vet hur ni vill ha,
tills du kollat, var ni vill sitta och fika, hur solen rör sej olika årstider, osv,
sett, var det finns olika perenner, lökväxter och när buskarna blommar.
Sedan, när du kommit igång, räcker om du putsar kanske vart 4-5:e år.
Så njut av din nya trädgård! I lugn och rp.
Cilla
Hej och grattis Ullis!

Det är mycket roligare och mer spännande att börja med en vildvuxen trägdård än en som man måste sätta pytteplantor i och vänta många år på att de ska bli något.

Med träd och många buskar är det precis tvärtom mot vad man kan tro - ju längre de växt fritt desto mindre ingrepp ska man göra varje år. Inga dramatiska kapningar av grenar eller nedskärningar alltså. Det finns inget träd eller buske som mår illa av att växa fritt några år, såvida det inte rör sig om mycket unga kärnfruktsträd.

Satsa på att njuta första sommaren istället. Köp en bekväm trädgårdsstol och en allmän trädgårdsbok som du kan slå upp många växter i och lär dig vad för rikedomar du har. Nya beskärningsboken av Vollbrecht som nämndes här är nästa steg - men som sagt inte förrän du vet vad du har för växter och har lärt dig att se hur just dina exemplar mår, hur de blommar, hur frukt och bär ser ut mm.
MB1965
Hus med nedgången trädgård- det känner jag igen. Här var det fullt med stora träd och buskar. på tre år har jag fällt... 5 björkar, 2 aspar, 2 askar, och några buskiga träd jag inte lyckades indentifiera. Totalt 12 träd, borta. Sedan var det bara att fortsätta med att gräva bort några gigantiska korneller, och beskära diverse buskar så att det finns bra platser med morgonsol, eftermiddagssol och kvällssol.

Visst är det bra att vänta ett år, men är det skugga där uteplatserna är, elelr borde vara, så är det bara att börja rensa i slyt. Välj ut några platser på tomten och koncentrera dig på dem. Föryngringsbeskära ev. häck är inte fel heller, det tar något år innan den kommer igen.

Så här i efterhand undrar jag om det inte varit smartare att ta hit en trädgårdskonsulent eller något annat proffs för identifiering, råd och ev ändringsförslag. Men då hade jag antagligen inte haft så mycket rosor som nu.

Köp en eller två bra hyggligt nyutgivna basböcker hos din lokala bokhandel och trädgårdsväxter. Prismas Stora Trädgårdsbok tex. Resten kan du finna på nätet. Exempelvis här. wink.gif

mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon