Nu har jag ägnat timmar åt att läsa om stratifiering, men är inte mycket klokare för det. Att stjärnflocka skall stratifieras vet jag, men hur är det med Pastellakleja? Här i Ystad är det lite svårt att sätta ut frösådden i snön. Är det lika effektivt i kylskåp. Läste någonstans här något om att lägga fröerna i kaffefilter, plastpåse och glasburk. Hur gör man sen?
Helen i Piteå Zon 5
22-02-2005, 15:23
Inte är det för sent att sätta ut frösådderna ännu, jag har massor av sorter fortfarande som ska ut och fröna hinner få sina kylperioder innan det blir vår och sommar, och du behöver inget snö, bara kylan. Du kan ju ifall du vill sätta i kylskåpet, antingen att du frösår i kruka direkt eller frösår i en våt servett/papper med plast runt för att behålla fukten, då du ser groddar är det dags att plantera ner fröna i jord. / Helen
Jag försöker med Melitta-påsar i kylen.
Skall det direkt in eller rumstemperatur först?
Helen i Piteå Zon 5
22-02-2005, 16:12
Jag skulle ta vanligt hushållspapper istället för Melitta, blöt pappret, sätt på fröna, vik ihop pappret, sätt i plastpåse och in i kylen. Sen får du kolla med jämna mellanrum ifall fröna får grodd, då ska du plantera groddarna i krukor med såjord. (jag brukar ha ett dygn inne först, men men denna metod vet jag inte ifall det spelar någon roll). Lycka till! / Helen
Tack Helen!
Men sen då? När jag har sått, skall de stå i rumstemperatur då, eller svalare?
kerstin z5-6
22-02-2005, 17:36
Gärna svalare o med tillskottsljus, eller i växthus med frostvakt om du har sådant -kallstratifiering innebär nånstans mellan -4 till + 8 grader ...
Känner du att du inte vill ta hand om småplantor för länge är det i såjord o ut som gäller -Då gror det när värmen kommer
Växthus har jag inte, men ett uterum. En solig dag kan där bli ganska varmt även tidigt på våren. Funkar det att ställa småplantor där?
Helen i Piteå Zon 5
22-02-2005, 18:51
Ett uterum funkar väl i stort sett på samma sätt som ett växthus, så det borde ju fungera, skydda bara plantorna mot solen. Men för att göra det hela mycket enklare så kan du ju så fröna, ställa ut krukan och låta våren hjälpa till med grodden, var bara noga med att passa frösådden med vatten så att det inte torkar för då är allt förstört. / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.