*solis*
Jag lyssna på en tysk radiokanal varje dag då jag sätter mig vid datorn och det kan bli flera timmar i olika omgångar.
Jag undrar om jag kan lära mig tyska på det viset; vad tror ni andra?

Jag kunde en del tyska då jag arbetade i Sveits under 1964.
Agger
CITAT (solis @ 22-02-2005, 14:56)
Jag lyssna på en tysk radiokanal varje dag då jag sätter mig vid datorn och det kan bli flera timmar i olika omgångar.

Jo. och säkert tyska, det är lätt att förstå. Svenskan är ju ett germanskt språk, inte så olikt.

Men ryska försökte jag mej på i min ungdom, för att min släkt härstammar visst därifrån, men det var ingen lek, inte ens ett alfabet som är det minsta likt. Bokstaven I skrivs t ex. N på ryska.
*solis*
CITAT (Agger @ 22-02-2005, 15:08)
CITAT (solis @ 22-02-2005, 14:56)

Jo. och säkert tyska, det är lätt att förstå. Svenskan är ju ett germanskt språk, inte så olikt.

Men ryska försökte jag mej på i min ungdom, för att min släkt härstammar visst därifrån, men det var ingen lek, inte ens ett alfabet som är det minsta likt. Bokstaven I skrivs t ex. N på ryska.

När jag var barn så lärde jag mig det ryska alfabetet men inte kommer jag ihåg någonting idag wacko.gif
Rossi
Om man redan kan lite från början så kan man säkert öka på förståelsen.

Däremot kan det ju bli värre med att själv prata och stavningen *ler* blir ju kanske inte så bra heller ....
KURT
CITAT (Rossi @ 22-02-2005, 15:18)
Om man redan kan lite från början så kan man säkert öka på förståelsen.

Däremot kan det ju bli värre med att själv prata och stavningen *ler* blir ju kanske inte så bra heller ....

Varför inte ge sig in i ett tyskt forum på nätet? Då får man i alla fall lära sig att läsa och skriva.
Eva i Skåne
Jag kommer att tänka på boken "Populärmusik från Vittula". biggrin.gif
Där fanns det en pojke som kunde prata esperanto genom att radion alltid stått på så han hade snappat upp det.
Jo visst, det var en roman .. och det var esperanto...

men jag tror nog man kan lära sig en hel del av att lyssna, speciellt om man redan känner till språket.
Virgo
CITAT

Var ligger det landet? unsure.gif
ninnisky
CITAT (solis @ 22-02-2005, 15:13)

Tro att det beror väldigt mycket på hur du definierar "lära mig".
Enligt min mening kan man inte lära sig ett språk med alla dess valörer genom ett radioprogram eller tidningar, böcker o s v. Man lär sig känna igen ord och meningar och ta sig fram några steg. Jag tror det är det du menar och detta är ingen pekpinne!
Men att kunna ett språk betyder för mig att man ska ha en ordförståelse och kunna uttrycka sig inom många olika fack!

Därmed absolut inte sagt att du inte ska snappa upp det som bjuds på i massmedia. Ett av mina favoritprogramm går på tyska TVn RTL, lördag. måndag och fredag och heter "wer wird millionär. Inte bara lärorikt utan väldigt kul programledare laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva i Skåne
Det är klart att man lär sig av att lyssna!!

Tänk så mycket bättre alla barn är på engelska, mot vad vi var när vi var i motsvarande ålder. De matas ju med språket från de börjar titta på barnprogram och sen kommer musiken med alla texter.

De kan ju massor redan innan de börjar med engelska i skolan.

Jag tror inte jag kunde ett ord när vi började med engelska i fyran. Jag minns bilderna läraren satte upp, och så lärde man sig dessa märkliga rolleyes.gif ord : DOG, CAR, CAT osv.
*solis*
CITAT (Virgo @ 22-02-2005, 17:27)
CITAT

Var ligger det landet? unsure.gif

Schweitz var det visst och i Zurich tongue.gif wacko.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon