Svante, zon 1
22-02-2005, 16:38
Jag har en Green Line varmkompost sedan i våras. I den slänger jag hushålls- och trädgårdsavfall. Den har väl haft lite dålig fart men har i alla fall de senaste veckorna varit fingervarm i mitten. I lördags bestämde jag mig för att lufta den ordentligt och gav mig på den med en grep och rörde om. Döm om min fasa när jag på ganska kort tid fick upp två sniglar (som såg ut som mördarsniglar). Efter att ha letat lite fick jag upp två till. Alla sniglarna var vakna och aktiva.
Jag trodde att min kompost skulle vara en fantastisk källa till liv och näring åt min tunga lerjord. I stället har den blivit en kuvös för mördarsniglar! Kan jag göra något åt detta, och i så fall vad?
Det skall normalt inte vara något problem med sniglar i en varmkompost, de kan inte överleva i den värmen. Det är alltså inte tillräckligt varmt där ("fingervarm i mitten"). Mera näring = mera hushållsavfall och ev bättre isolering, så blir det bättre fart och högre värme.
lilla mamma
17-03-2005, 17:00
Nu finns de ju där, så fram med saxen, kokande vatten eller vilket sätt du tycker är bra att avliva dem på.
Anita
Margaretha
01-04-2005, 23:11
Förutom växtdelar lägger vi kaffesump i komposten och faktiskt - vi hade inga sniglar där nu när vi grävde. De lär inte trivas med kaffe.
Brukar ibland strö ut lite där de håller till i rabatterna också.
Du kan väl prova. Skadar gör det i vart fall inte!! Utom sniglarna förståss - och dem har jag INGET förbarmande med.
Lycka till!
zaaritha
02-04-2005, 23:04
Säker på att det var mördarsniglar??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.