Full version: Blåa potatisar
*solis*
Har någon här odlat blåa potatisar?

Jag har haft sådana potatisar en enda sommar och vilken härlig färg det blev på potatisgratängen biggrin.gif
bollkrille
Hej!

Har odlat Congo och fick bra avkastning både i antal och storlek. Tyvärr hann knäpparlarverna först så det blev inte många till mig. I år skall jag testa igen på en annan jordplätt.

Har du testat någon annan än Congo? Det skall ju finnas ett par till men jag har inte sett några ute i handeln.

Mvh

Christian L
BjursBerit
Ja, jag brukar varje år sätta lite blå Congo.Jag gillar oxså färgen på den ...har varje år tänkt göra palt på den men har inte gjort det äännn.

men visst skulle det vara läckert med blå Piteå-Palt . biggrin.gif

Jag har faktiskt en till sort som är blå men den är bara blå på skalet och ger en fantastisk skörd.Den potatis är en sort av mandelpotatis och är inte mjölig.
Jag kommer inte på just nu vad den heter.. wacko.gif
Agger
CITAT (BjursBerit @ 22-02-2005, 22:49)
Ja, jag brukar varje år sätta lite blå Congo.Jag gillar oxså färgen på den ...har varje år tänkt göra palt på den men har inte gjort det äännn.

men visst skulle det vara läckert med blå Piteå-Palt . biggrin.gif

Jag har faktiskt en till sort som är blå men den är bara blå på skalet och ger en fantastisk skörd.Den potatis är en sort av mandelpotatis och är inte mjölig.
Jag kommer inte på just nu vad den heter.. wacko.gif

På paltzerian i Öjebyn gör dom palt av alla möjliga (och omöjliga) potatissorter, även Congo, men tacka vet jag mandelpotatis smile.gif
Eva i Skåne
Paltzerian !!! laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Låter heltokigt i en skånings öron wub.gif

Blaaupärer (göingska, en skånsk dialekt, svårtydd även för en sydskåning!!! biggrin.gif )eller för att förtydliga blåpärer/blåpotatis odlar min svärfar också.
Den heter något med mandelpotatis, men jag tror inte han vet exakt vad. Jag gissar att det är samma sort som ni odlar i norra delarna av landet.
*solis*
Numera har jag potatis i ett par hinkar på balkongen så jag skall nog testa med den blåa sorten igen biggrin.gif
BjursBerit
CITAT (Agger @ 23-02-2005, 08:39)
På paltzerian i Öjebyn gör dom palt av alla möjliga (och omöjliga) potatissorter, även Congo, men tacka vet jag mandelpotatis smile.gif

Är du oxså Pitebo????
Agger
CITAT (BjursBerit @ 23-02-2005, 13:18)
CITAT (Agger @ 23-02-2005, 08:39)

Är du oxså Pitebo????

Nja, nästan. Lite högre upp längs älven, si så där 6 mil.
bollkrille
Hej igen!

Såg i Wiebulls katalog att den mycket riktigt heter Blå Mandel. Hoppas att den går att få tag på även här nere i söder, vad annars skall man ha till suringen om sensommarn!!!

Odlade vanlig mandel förra året och visst gillade mina knäpparlarver även dom sad.gif

Ha de!

Christian L
Evin
Jag balkongodlade blå kongo förra året i en balja. Men det blev bara små pärlor av det, precis stora nog för att ha i ett halsband.
Däremot kommer jag att testa det nu i mitt trädgårdsland istället.
Blå mandel låter väldigt spännande, jag får se om jag hittar det här nere.

/E
Bär odlaren
Nordiska genbanken har gett ut en alldeles undebar bok om potatisar. Läs den! Den svarar på många av era frågor och ger tusen nya smile.gif!

Lycka till!

Micael Wendell
Hortonom med inriktning mot miljö och odling (Frukt och bär, mm)
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (bollkrille @ 22-02-2005, 20:12)
Har du testat någon annan än Congo? Det skall ju finnas ett par till men jag har inte sett några ute i handeln.

Mvh

Christian L

I Sverige brukar oftast bara blå congo hittas ute i vanliga handeln men i och med att vi gick med i EU kan man ju handla från många länder utan större problem.

ex. Graines Baumaux har en blålila potatissort i sin postorderkatalog som heter Vitelotte Noir.

Tyvärr har jag själv ingen plats för potatisodling Det skulle varit kul att testa flera av de franska sorterna som Graines Baumaux har och så himla svårt verkar det inte vara att beställa trots att franskakunskaperna är praktiskt taget ickeexisterande.

Tips: katalogen kan beställas på nätet (den är gratis och full med fina bilder)
https://www.graines-baumaux.fr
bollkrille
Hej!

Tack Åsa för länken, har kollat in katalogen. Lite spännande med tanke på att mina tre terminer franska ligger 15 år tillbaka i tiden. Kanske blir det en liten beställning om jag lyckas klura ut instruktionerna.

Mvh

Christian L
solkatten
Läste precis en av mina engelska trädgårdstidningar och där hade de en potatis som var röd precis som Congo är blå.

Sen är jag tveksam till att man får ta in potatis från utlandet. Importen har blivit lättare sen vi gick med i EU, men jag har för mig att det finns restriktioner för potatis och andra grödor som kan påverka vår kommersiella odling.
*solis*
CITAT (Evin @ 23-02-2005, 20:49)
Jag balkongodlade blå kongo förra året i en balja. Men det blev bara små pärlor av det, precis stora nog för att ha i ett halsband.
Däremot kommer jag att testa det nu i mitt trädgårdsland istället.
Blå mandel låter väldigt spännande, jag får se om jag hittar det här nere.

/E

Då skall jag sätta potatisen i rabatten på gården istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon