lenamarita
Hejsan rolleyes.gif
Jag undrar om Sibirisk ärtbuske är något som man ska ha i en villaträgård?
Har läst att den lätt angrips av mögelsvamp. Den är ju vacker som häck.
Är det någon som har erfarenhet? Jag bor i södra Skåne.
Hälsningar Lena.
*Felix matte*
CITAT (lenamarita @ 22-02-2005, 22:17)
Hejsan rolleyes.gif
Jag undrar om Sibirisk ärtbuske är något som man ska ha i en villaträgård?
Har läst att den lätt angrips av mögelsvamp. Den är ju vacker som häck.
Är det någon som har erfarenhet? Jag bor i södra Skåne.
Hälsningar Lena.

En sån har svågern som bor i fjällzon... i övrigt vet jag inget om den utom att den var fin i mina ögon. smile.gif
BjursBerit
Ja tyvärr, så blir den hårt angripen av mjöldagg. Jag har haft min i några år och visst är den snabbväxande och vacker, men den får mjöldagg. Jag har hört, att det tyvärr nästan inte går att få tag i någon karagan som inte angrips av mjöldagg. sad.gif
Cilla
Japp, mjöldaggen är så vitt utbredd på häckkaragan att man inte kan rekommendera den. Synd för den har så många andra fina egenskaper.

Ni som bor i zon 1 kanske kan ge besked om mjöldaggen trivs sämre där än i zon 2-4 där den trivs utmärkt?
Big Gardener
Mina föräldrar har en stor häck av Caragana arborescens (Sibirisk ärtbuske) utanför Lund, en svag zon 1. Häcken har alltid varit relativt fri från mjöldagg och med det menar jag att visst finns det enstaka fläckar men inte så att det varit något problem.
Mia, zon 3
Samma här, några småfläckar här och var, men inte besvärande. Å andra sidan har vi ett exempel några tomter bort som ser för vidrigt ut av just mjöldagg. Skulle inte rekommendera den för nyplantering - min får vara kvar tills jag har råd/ork med något annat. Bina gillar blommorna, men annars är det inte någon rolig häck tycker jag.
carren
Bor i zon 3 och har sibirisk ärtbuske både som friväxande och som häck. Båda varianterna har rätt många år på nacken. Den friväxande har knappt någon mjöldagg alls men den klippta häcken blir fullständigt vit, riktigt fult ser det ut. ungefär som att hela häcken vore dammig av vägdamm.
Muguet
Jag bor i zon 1 söder om Malmö ute på landet när vi flyttade hit för 2 år sedan fanns här en sib.ärtbuske som häck, den blev fullständigt översållad av gröna löss, så den rycktes bort i höstas. Jag tycker personligen att den var gles spretig och ful.
farbror B
sibirisk ärtbuske, eller Karagan som det egentligen heter är en oerhört tålig växt, som kan formas efter tycke och smak, både till häck, trädliknande och buskar.
grannen har en otrolig häck av karagan, som han vartannat år sågar ner längs med marken och som sedan tar sej till en meters höjd samma säsong.

Den har en mängd gula, insektsblommor, med anonym doft.

Ibland säljer planstkolor "hängkaragan" men det är samma art, bara det att den har hängande grenar pga mycket tuktning.

Mina plantor och även grannens får ibland en ljusgrön, nästan vit beläggning på bladen, som antagligen är bladmögel. Plantorna tycks inte fara illa av det och det smittar ju inte.

Prova du lugnt en karagan, prova fjäderkaragan som har skira barrliknande blad. kostar nog tyvärr en femhundring då...

ps jag bor i zon 5-6
Big Gardener
CITAT (farbror B @ 11-03-2005, 12:13)
Ibland säljer planstkolor "hängkaragan" men det är samma art, bara det att den har hängande grenar pga mycket tuktning.

Nej, det är inte samma art. Ursprungsarten är Caragana arborescens och det är den som bör användas som häck eftersom den är mest robust och tål beskärning bäst. Men även Caragana arborescens 'Lorbergii' -Fjäderkaragan, kan användas som häck men har mer upprättväxande växtsätt än ursprungssorten och är därför mer lämplig som solitär eller litet stamträd.

Den karagan som säljs av plantskolor och gardencenter på högstam med hängande grenar är oftast Caragana arborescens 'Pendula' -Hängkaragan. Ibland säljs även Cragana arborescens 'Walker' som är hängfjäderkaragan. Ofta är dessa ympade på stam av vanlig Caragana arborescens.

Det finns även Caragana pygmea - Dvärgcaragan som blir en nästan krypande eller liggande bred, liten buske.

Kom ihåg! Naturligt hängande träd eller buskar är i princip aldrig "tuktade" (avskyr det ordet) beskurna till att se ut som de gör. Hängande sorter är urval och selektioner av individer som genom mänsklig förädling eller naturliga urval växer på ett annorlunda eller, för oss, estetiskt tilltalande vis.
silverlök
Hej!

Jag har en urgammal karaganhäck som växt sig jättehög, funderar på att glesa ur den litet så att den kan växa upp och buska till sig. Den har aldrig, så länge jag sett den, haft mjöldagg. Grannen på andra sidan har också karagan som han jämt klipper och den är alltid angripen av mjöldagg. Men det verkar inte smitta till min häck. biggrin.gif

Fast personligen tycker jag att karagan är ganska trist och dessutom så himla vanlig!

/Silverlök
Helen B
Vår häck får mjöldagg varje sommar och det ser inte kul ut! Den enda fördelen med den är att den växer snabbt. Jag har hört att den drabbas mycket lättare söderut än i norr pga väderförhållandena och ljuset.
Eminor
Jag tror att det är själva klippningen som gör att man får mjöldagg på ärtbusken, inte så att man smittar den när man klipper, utan pga att klippningen sätter fart på tillväxten och de nya snabbvuxna grenarna är känsligare för mjöldagg.

Här i zon 4 har vi en uråldrig förvuxen "häck" av sibirisk ärtbuske, och den har inte mjöldagg utom på de ställen där vi beskurit lite. Det nya materialet får mjöldagg, men det blev bättre år 2. Det här stämmer ju in med Silverlöks erfarenheter ovan.

Jag tror inte att man ska ha klippt häck av ärtbuske, men som friväxande funkar den nog fortfarande. Fast personligen föredrar jag syrénhäck, den är så blank o tät o fin!
Fabulus
Jag behöver vetaa vilken tid på året man ska klippa ner ärbusken till marken för att få den tätare hela vägen. Höst eller vår och när ungefär. Bor i zon 2.
Nästa fråga är om det inte finns något som kan hålla mjöldaggen borta? Eller i alla fall minska den. Aska?
Ophelia
Där jag bor finns det några som har häckar av sibirisk ärtbuske. Jag har aldrig sett de häckarna vara mjöldaggsfria (under en 10-15 års-period). Men jag tycker själva busken är faktiskt fin (tycker jag) med sin form och bladverk. Gillar de gula blommrorna som är lite blyga av sig smile.gif

Jag har läst att för några år sedan kom en mjöldaggssort in som går på just denna buske. De medel som finns tar inte bort svampen men man kan tydligen minska angreppen genom att börja spruta tidigt vid knoppbildning och fortsätta över sommaren. Se även till att busken får rejält med vatten och undvik gödselmedel med hög kvävehalt.
silverlök
Hej, jag har en jättegammal karaganhäck i min tomtgräns som växt upp till fullhöjd långt innan tomten kom i min vård. Till skillnad från grannarnas ständigt klippta karaganhäckar så har min inte minsta antydan till mjöldagg och jag tror därför också att det är klippningen som gör det. Grönskan kommer för nära marken. Därför klipper jag inte min, jag tycker dessutom att den är väldigt fin som den är! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon