Full version: passionsblomma
Eva i Skåne
Jag köpte en stickling av en röd passionsblomma för en månad sedan.
Den har växt rejält. Jag har satt en pinne som den slingrar på, men vad gör man? Den är ca ½ meter nu och den kan ju inte bara fortsätta att växa rakt upp unsure.gif
Jag kan inte se att det finns mer än ett skott. Kommer det sidskott med tiden eller ska jag toppa den?

Ett typiskt impulsköp blink.gif
Jag har bara lagt märke till passionsblomma som krukväxt som växer på en båge. Så skulle jag helst inte vilja ha den.
Några förslag?
Fenja
Jag brukar göra en båge av en rejält grov "ståltråd" (typ elstängseltråd) och låta slingerväxterna klättra runt i. om du gör två bågar i kors liksom blir det ganska trevligt, du kan ju forma trådarna till cirklar eller vad du vill! Tänk bara på att göra en tillräckligt stor båge så att den räcker ett tag.
En del låter jag också klänga upp i gardinstången, men fäst den med tråd, får den slinga i stången, blir den svår att ta ner och duscha.
Inte för att jag egentligen kan något om passionsblomma, men jag skulle toppa den, du kan göra en ny stickling av toppen och sätta ner i krukan sedan, så blir den tätare.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Annars kommer det nytt det blir mer o mer stam sas o även nya skott från roten ..-Bygg en ställning o linda den -fler blommor kommer på det sättet med smile.gif
Evin
Ett fint sätt att linda upp passionsblommor på är att ha en gammaldags fågelbur över plantan. Detta hade jag i flera år och den uppskattades av de flesta av mina besökare. Tyvärr tyckte jag inte min passionsblomma var så rolig
http://www.dannesdjur.com/bilder/passiflor...maculata_1.jpg) så när jag flyttade fick varken buren eller blomman leva vidare i huset.
Blomman växer numera dock fortfarande inne på toaletten och buren myser i förrådet.

/E
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon