stennie
Jag måste bara berätta....
Förra sommaren inte bara blommade min Asblomma utan den fick även en fröställning.

Dessa tog jag vara på och sådde några frön för ca. 1 månad sedan, jag hade nästan glömt bort dom och för en stund sedan gick jag och tittade.....Flera stycken har grott 2 av dom är t.o.m 2-3 cm höga....

Tänk vad lycklig man kan bli för så lite...

Om någon vill ha fröer(jag har en hel del), så PM.a mig...
Airamya
Asblomma? blink.gif Det låter t o m brutalare än adrians växter... laugh.gif

Jätteroligt att de gror Stennie smile.gif Men du får nog förklara för lilla mig varför de heter så... rolleyes.gif

smile.gif
kerstin z5-6
Ja visst blir man -lycklig över tre minimala grässtrån .. tex .. som just grott -
Grattis till sådden!den där plantan är häftig !
stennie
Skulle tro att den kallas så för att den luktar så wink.gif
Alltså inge skön doft....den kallas även för purpurordensstjärna..
Latinska namnet är Stapelia grandiflora (tror jag)

Bild finns här.Blomman
Airamya
Från purpurordensstjärna (som låter sagolikt vackert) till att kallas asblomma? laugh.gif Stackars växt... tongue.gif
Men det var en häftig blomma! Tack för bilden. Jag har bestämt lärt mig något nytt idag (och då ska det ju vara en bra dag sägs det). smile.gif
Sulawesii
Tack för titten på den spruckna frökapseln! Kul att se sådant man aldrig sett förut.
På ett ungifär hur många frön blev det?
stennie
Vet inte, jag har inte räknat dom blink.gif
Men jag har flera hundra, kan t.o.m vara 1000.

så är det någon som är intresserad är det bara att fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon