Är det någon som vet om man kan föröka en sibirisk ärtbuske?
Mvh Jonas
Jag har ingen som hellst erfarenhet av sibirisk ärtbuske, men trots det så skulle jag vilja hävda att det går bra att ta sticklingar från alla vedartade växter. Sibirisk ärtbuske brukar också bryta ganska bra så det borde inte alls vara något problem. Den ger också en massa frön, i detta fall tror jag att det borde fungera med fröförökning också (den är inte ympad och är vad jag vet sortäkta) men fröförökning är ändå betyligt långsammare.
Det går alldeles utmärkt att sticklingsföröka Sibirisk ärtbuske! Jag har provat!
Elicelund
10-03-2003, 19:40
Frösådd fungerar utmärkt även det. Mycke frön blir det.
Vad kul att det går att föröka både genom stiklingar samt frön
Nu till en följdfråga om man lyckas med förökningen när kan man då plantera ut dem (ska man ta in dom över vintern första året eller?)
Mvh Jonas
Det är sällan lyckat att ta in utomhusväxter, klarar de frost så är det alltid bättre att de får vara kvar ute. Då avmognar de och kan förbereda sig för vintern. Om man odlar i krukor så kan man dock gräva ner krukorna för att hålla en jämn fuktighet och förhindra att en liten jordvolym fryser och tinar om vart annat. Dessutom kan man ev täcka med löv för att skydda mot frost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.