Full version: Skaffa kolonilott?
AaronThomas
Hej forum medlemmar!

Jag bor med min familj och liten dotter, 11 månader, i Stockholm, och vill järna skaffa en kolonilott. Hur börjar man, kan någon visa vägen? Är det genom kommunen, stadsdelen...?

MVH!
Aaron Thomas
Caprice
Om du vill ha en lott att odla på, utan hus, så är det inte så svårt...
Vet tex att det finns lediga lotter i Skarpnäck att hyra...

Om du vill ha en lott med hus, så säljs de via annonser bla...
Det man betalar för är själva huset, inte marken som man hyr..

Tror även att det kan vara mkt svårare på vissa ställen, typ Tantolunden...
Där tror jag inte de säljs hur som helst, går via väntelistor, tror jag..

Men som sagt, vill du ha utanför tullarna så håll ögonen öppna...

Börja med ett besök HÄR...

Caprice
Gunvor Nilsson
Åk till något koloniområde som du skulle vilja ha en lott på och se om de inte har en anslagstavla. Där brukar stå adresser och telefonnummer till styrelsen för koloniområdet. Ring och fråga om det finns någon lott ledig. På Snösätra norra brukar det alltid finnas lediga lotter. Men där är bara lotter utan hus.

/Gunvor
nina L
till Tantolundens koloniområde är det ca 10 års kötid! men en dag så har tiden förflutit. Fick min för 4 år sedan! wub.gif
adrian
Stackars er som har såna köer... blink.gif

I örebro kan man kolla anslagstavlor, och sen fråga de som bor på området, de vet fler som går och funderar på att sälja sina...

Koloni är till för gamla gubbar sa jag alltid förr, men det var bara en dum fördom... biggrin.gif
Ronny
Välj ut några stycken som kan passa dig bra, bla geografiskt och ställ dig sedan i kö där.
Dom flesta har nämligen en kölista. Först i kön har naturligtvis första tjing men det är inte alltid nr 1 i kön vill ha just den aktuella så då går frågan vidare till nästa osv.

Lycka till
Miniträdgård
Det finns flera lediga lotter i Ärvinge (Kista). Styrelsefolket är väldigt ofta på plats där, så traska förbi någon gång under säsongen så får du all info du behöver.
nilla
CITAT (nina L @ 23-02-2005, 18:10)
till Tantolundens koloniområde är det ca 10 års kötid! men en dag så har tiden förflutit. Fick min för 4 år sedan! wub.gif

Du har varit klok du! Jag bor granne med Tanto och har suktat, men tänkt att det är ju ingen ide med de kötiderna ... det tar alldeles för lång tid. Hux, flux upptäckte jag att jag gått och tänkt så i nästan 15 år! tongue.gif

Då bestämde jag mej för omedelbar handling och åkte till Solna och satte upp en lapp. Fick köpa min stuga tre veckor senare!

Bergshamra är jättefint, men inte Är det Tanto inte - promenerar fortfarande och suktar där. Var i Tanto har du din lott? Det är nog stans finaste område tycker jag.

Gunilla
Ronny
Södra Årstalunden är helt klart Sthlms bästa kolloniområde, både läget vid Årstavikenoch odlingsmässigt. Slår helt klart även Tanto.
(ligger nedanför SÖS)
Marcus S
Jag (som också är örebroare med lott) kan ju tips aom att inte bara kolla anslagstavlorna, utan sätt upp en lapp dessutom, så går det till där hemma i många fall.

Lycka till smile.gif

/Marcus s
AaronThomas
Hej!
Jag tackar er som har givit så många väldiga hjälpsamma svar!
mvh,
Aaron
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon