Den första, Vanda, undrar jag om jag kan ha i en glasskål och vattna 2 ggr per vecka (hälla ut efter 30min). Eller om ni har ett enklare/bättre skötselråd? Nu hänger den bara och får bada 2 ggr per vecka. På sommaren ska man tydligen kunna hänga ut den och bara vattna 1 gång per vecka, annars varje dag inomhus. Måste man ta in den om det regnar mycket? Verkar mer praktiskt med skål inomhus, men då måste man plantera om den till sommaren... Jag fick rådet att ta med den in i duschen, men då brytar man väl nåt när man snurrar runt

Den andra, Paphiopedilum 'Maudiae', vet jag inget om hur man sköter. Ska köpa en genomskinlig kruka till den istället. Ser ut som om den har fått för mycket vatten i butiken. Men den ska kanske ha det blötare?

Hur gör jag med keiko från brudorkidé? Den har fått luftrötter en bit in på den gamla stängeln. Bara att klippa av och plantera? Med luftroten nere i krukan?
Den blommar jämt trots att den står i söderfönster, ovanför ett element och jag jämt glömmer att vattna den