Full version: Orkidéer
Xelma
Nu har jag köpt två nya och undrar om lite skötselråd... Såg en tidigare tråd om Vandan men tänkte höra om mer info. Vanda

Den första, Vanda, undrar jag om jag kan ha i en glasskål och vattna 2 ggr per vecka (hälla ut efter 30min). Eller om ni har ett enklare/bättre skötselråd? Nu hänger den bara och får bada 2 ggr per vecka. På sommaren ska man tydligen kunna hänga ut den och bara vattna 1 gång per vecka, annars varje dag inomhus. Måste man ta in den om det regnar mycket? Verkar mer praktiskt med skål inomhus, men då måste man plantera om den till sommaren... Jag fick rådet att ta med den in i duschen, men då brytar man väl nåt när man snurrar runt smile.gif

Den andra, Paphiopedilum 'Maudiae', vet jag inget om hur man sköter. Ska köpa en genomskinlig kruka till den istället. Ser ut som om den har fått för mycket vatten i butiken. Men den ska kanske ha det blötare?

Hur gör jag med keiko från brudorkidé? Den har fått luftrötter en bit in på den gamla stängeln. Bara att klippa av och plantera? Med luftroten nere i krukan?

Den blommar jämt trots att den står i söderfönster, ovanför ett element och jag jämt glömmer att vattna den wub.gif
kristerh
Visst kan du ha vandan i en glasskål, men se till att den inte står fuktigt, den bör torka ut mellan vattningarna, de allra bästa är att du fortsätter att ha den i hängande form wink.gif vandan är en sort som absolut vill ha det varmt så jag undrar om du skall ha den ute på sommaren unsure.gif möjligtvis om det börjar närma sig 25-30 grader.
det kanske är lite otympligt att ha den med sig i duschen wink.gif varför inte lyfta in den i duschen på kvällen o ge den sitt bad varje kväll och sedan hänga upp den i badrummet förslagsvis på stången till draperiet om du har ett sådant och sedan lyfta ut den i rummet på morgonen när vattnet runnit av.

Pappisen behöver inte en genomskinlig kruka, skall inte torka ut för hårt, men inte heller stå i vatten, den du har har melerade blad och kan stå lite mörkare, när blomman faller av kommer det bildas en ny planta vid sidan av den gamla, det är den som kommer att blomma nästa gång om ett år eller så.

Keikin bör få tre-fyra rötter innan du separerar den från mamman, plantera den i vitmossa första tiden tills den får ordentligt med rötter, då kan du plantera den i riktig orkidékompost, med mycket vitmossa i.
krister
Xelma
Nu har Vandan ohyra. Vågar jag spraya med Pyrex? Det är nog spinn, inte ens millimeterstora runda, svart-bruna med många ben.

Eller ska jag bara dränka den i vatten? Pyrex i 2-3 omgångar varvat med duschning har fungerat på hibiscusarna. Trist med ohyra, måste följt med i köpet då jag har den i ett eget rum... sad.gif
kristerh
CITAT (Xelma @ 28-02-2005, 14:45)
Nu har Vandan ohyra. Vågar jag spraya med Pyrex? Det är nog spinn, inte ens millimeterstora runda, svart-bruna med många ben.

Eller ska jag bara dränka den i vatten? Pyrex i 2-3 omgångar varvat med duschning har fungerat på hibiscusarna. Trist med ohyra, måste följt med i köpet då jag har den i ett eget rum...  :(

Om det är spinn är provado + det enda som hjälper, du kan visst spraya men inte för nära och undvik att spraya på själva blomman.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon