Full version: Taggig tomat?
Mellberg
Vi ett besäk i södra Brasilien nyligen såg jag vid en sjöstrand en låg växt med vita blommor och små röda frukter. Bladen var flikiga och rättså tomatlika.
Det är en vild tomat, påstod min sagesman, bosatt i trakten.
Nu undrar jag detta kan stämma. Hade den oförädlade tomaten verkligen taggar, som sedan försvunnit under växtförädlingens gång?
Någon botanist kanske kan svara?
Gerd M
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns MÅNGA olika släktingar till tomat och en del är taggiga

Solanum mammosum = käringtomat är ex. taggig.
http://www.bgard.sci.kun.nl/images/11092201.jpg

Så troligtvis kan nog även någon vildart av tomat ha en del taggar.
Sulawesii
Såna skulle man ha! Både vacker färg och vacker form!
Bär odlaren
Visst kan det finnas släktingar till Tomaten som har taggar.
Solanum mammosum är visserligen inte samma släkt som tomaten (Lycoperscum spp.) men är underbar ändå. Solanum är den stora potatisfamiljen med många både ätliga och rysligt giftiga familjemedlemmar. Förutom den taggiga kärringtomaten finns här även spikklubba med sin taggiga frukt mm mm.
Släktet (Lycoperscum inehåller 9 (eller var det 7?) olika underarter som alla är nära släkt med tomaten och säkert betecknas som
"vilda" tomater. Av dessa är det endast två som har vars gener man finner i de bär vi vanligtvis betscknar som Tomater. Den genitiska variationen inom släktet Lycopersicum är dokumenterat stort. Det finns inte bara olika form och utseende mellan arterna och dess ekotyper utan också olika biokemiska substanser och andra ämnen som skiljer dessa åt.

Med andra ord. Fritt fram för hobby förädling!

Micael Wendell
Hortonom med inriktnig mot frukt och bär odling
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Bär odlaren @ 25-02-2005, 13:33)
Visst kan det finnas släktingar till Tomaten som har taggar.
Solanum mammosum är visserligen inte samma släkt som tomaten (Lycoperscum spp.) men är underbar ändå. Solanum är den stora potatisfamiljen med många både ätliga och rysligt giftiga familjemedlemmar. Förutom den taggiga kärringtomaten finns här även spikklubba med sin taggiga frukt mm mm.
Släktet (Lycoperscum inehåller 9 (eller var det 7?) olika underarter som alla är nära släkt med tomaten och säkert betecknas som
"vilda" tomater. Av dessa är det endast två som har vars gener man finner i de bär vi vanligtvis betscknar som Tomater. Den genitiska variationen inom släktet Lycopersicum är dokumenterat stort. Det finns inte bara olika form och utseende mellan arterna och dess ekotyper utan också olika biokemiska substanser och andra ämnen som skiljer dessa åt.

Med andra ord. Fritt fram för hobby förädling!

Micael Wendell
Hortonom med inriktnig mot frukt och bär odling

Har inte tomat numera flyttats till Solanumsläktet och numera heter Solanum lycopersicum, eller har den bytt namn fram och tillbaks ännu fler gånger??
Hmmm. fast den frågan om vilket namn och släkt den tillhör löser sig nog i april då ska ju den nya versionen av Kulturväxtlexikonet finnas på nätet som en databas (och den ska uppdateras så fort någon växt byter namn. Jag har hört rykten om att man stuvat om ordentligt och att släktet Tilia (lind) numera har försvunnit, undrar vad lindarna ska heta numera? Jag ska se om det ryktet stämmer när databasen kommer igång.)
åsgård
Ja, det var intressant läsning av både Åsa och Micaels inlägg.
Är det någon av er som har en aning om var man skulle kunna få tag på frön från plantor som dessa.
MVH
Kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon