Karina
Hej!
Som nybörjare så hoppas jag få lite goa råd o tips av er experter.
Har varit på Rockdala o inköpt fuchsiasticklingar av varierande sort häng, rättuppstående,stammisar osv(pust många blev det)
Men nu till mina frågor:

1.Ska man toppa alla sorters fuchsior?(en del växer väldigt rakt upp)

2.Jag använder en lysarmatur som heter Hps Bulb/Lamp 400W som jag köpte beg av en som monterat ner ett växthus.
Hur högt över plantorna ska det hänga?

Jättetacksam för svar.
Karina
kerstin z5-6
Din lampa är en kraftig grej som kan hänga 130-150 cm över plantorna minst - den avger en hel del värme o belyser ett stort område -

fuchsior är inte mitt specialområde precis , du får säkert svar snart av nån som kan det :9
Karina
Oj då måste jag nog höja den lite.
Tack för rådet.
Mvh/Karina
Kajsa
Det beror på vad man vill ha för fuchsia, ett stamträd ska växa rakt upp till den höjd man vill ha från 30 cm - 1 m. Om man vill ha en buskig planta nyper man av toppen, flera ggr, då blir den tätare. Det bildas nya grenar i varje bladveck, ju mer man nyper desto tätare blir plantan. Hängsorter får man låta vila mot kanten och toppa efter ett tag. Brukar nypa bort blomknoppar innan dom kommit ut i trädgården, det själ kraft. Att ha dom under en växtlampa är säkert bra så här tidigt. Annars om lampor får andra svara som kan det.
Karina
Tack så jättemycket!
Nu ska här nypas på dom som ska vara buskiga,och dom som ska vara häng på vänta lite.
kristerh
CITAT (Kajsa @ 23-02-2005, 15:42)
Det beror på vad man vill ha för fuchsia, ett stamträd ska växa rakt upp till den höjd man vill ha från 30 cm - 1 m.

Och nypa bort sidoskotten vartefter, så växer den fortare på höjden wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon