|
*solis*
23-02-2005, 15:53
Bägge dessa ord får mig att tänka på ljuvliga saker: Solrosor,sommarhimmel,spetsgardiner,pelargoner,mormor,lägereld,Midsommarnatt,fåg lar,insekter,ljuvligt yr av kärlek,nattlinne,pip tobaks doft,änglar,devor,rosa sockervadd,lycka,välmående,rosiga babykinder Konstigt  jag kan aldrig koppla till ex. ordet flummig till något negativt utan endast till sköna,fjäderlätta saker och tankar Kanske för att jag har så mycket tankar som snurrar i min skalle men jag är inte själv "fjäderlätt" utan en äkta tungviktare tant på 99 kg
"Blommig" går bra, "flummig" tittar jag snett på  .
*solis*
23-02-2005, 16:33
CITAT (amaira @ 23-02-2005, 16:23) "Blommig" går bra, "flummig" tittar jag snett på  . Ordet flummig som är sååå skön;som att ligga på en rosa moln uppe på himlavalvet en varm sommardag och se på folk som kivas för allt och ingenting och där ligger man själv i den ljuvliga flummiga världen och fåglarna sjunger och solen värmer;kan man ha annat än bra då!?!
CITAT (solis @ 23-02-2005, 16:33) där ligger man själv i den ljuvliga flummiga världen och fåglarna sjunger och solen värmer;kan man ha annat än bra då!?! Jaa, det kan man väl ...  . Jag trivs inte alls i "flum" - fast ... det kanske inte är sant... så "tramsig" som jag är emellanåt, och det roar mig dessutom storeliga. Det är nog själva ordet jag har nåt emot.
*solis*
23-02-2005, 16:58
CITAT (amaira @ 23-02-2005, 16:43) CITAT (solis @ 23-02-2005, 16:33)
där ligger man själv i den ljuvliga flummiga världen och fåglarna sjunger och solen värmer;kan man ha annat än bra då!?!
Jaa, det kan man väl ...  . Jag trivs inte alls i "flum" - fast ... det kanske inte är sant... så "tramsig" som jag är emellanåt, och det roar mig dessutom storeliga. Det är nog själva ordet jag har nåt emot. Kan det vara att du inte gillar ditt "inre flummiga jag". Förresten du vet säkert att vi själva ger orden dess innebörd eftersom orden orsakar så många olika reaktioner. Det är inte orden utan människorna bakom orden som har betydelse och så klart hur man använder orden
lavendel2
23-02-2005, 18:23
Vill så gärna få vara flummig..för mej innebär det att bara få vara..att ta in och uppleva allt som kommer till en i livet..njuta av det.. och lita på min inre förmåga att lösa allt till det bästa!! Jag är en flummare..det är mitt idealtillstånd! I verkligheten..i jobbet..så är jag den som har koll på allting..jag organiserar och strukturerar..och visst finns det en tillfredställelse i det! Men jag drömmer om att bara få flumma runt Lavendel
*solis*
23-02-2005, 18:26
CITAT (lavendel2 @ 23-02-2005, 18:23) Vill så gärna få vara flummig..för mej innebär det att bara få vara..att ta in och uppleva allt som kommer till en i livet..njuta av det.. och lita på min inre förmåga att lösa allt till det bästa!! Jag är en flummare..det är mitt idealtillstånd! I verkligheten..i jobbet..så är jag den som har koll på allting..jag organiserar och strukturerar..och visst finns det en tillfredställelse i det! Men jag drömmer om att bara få flumma runt Lavendel Du kan ju gå i lära hos mig "Flummare nummer1"
lavendel2
23-02-2005, 18:44
CITAT (solis @ 23-02-2005, 18:26) Du kan ju gå i lära hos mig "Flummare nummer1"  Hej Solis! Tack för erbjudandet..flummare nr ! ..du kan säkert lära mej mycket Fast när..tror jag är ledig ett tag..men vi har personalbrist..så man vet aldrig! Keep up the good work... finns för få övertygade flummare i världen tycker jag! Lavendel
För mej som växte upp på -70 och -80 talet betyder ordet flummare helt enkelt en flummig narkoman...det var så man sa om dom små liven. Så jag hoppas innerligt att ingen kallar mej för flummare.
Det är möjligt att ordet har fått en annan mening idag, en del ord får ju faktiskt det.
Hörde min egen dotter o hennes polare säga att dom var "kåt" I någon!!?? (dom är 13-14 år) Jag gick i taket, VADDÅ kåt, sa jag, ni vet ju inte för 17 vad det är att vá det. -Ja men morsan, man säger så om man gillar nån....
Ja, kära nån, sa jag då, vad ska man annars säga???
Blommigt:= tanteklänning (flå't alla tanter) Flummigt:= flummar omkring utan mål (flower power hippi, i den stilen)
Flummig...? Nja.....fluffig kanske?
Airamya
24-02-2005, 12:19
Blommigt för mig betyder väl just vad det låter som... något blommigt, dvs med blommor. Flummigt för mig är 'utan eftertanke' eller hur jag ska uttrycka det... Att ha en bestämd uppfattning om något utan att egentligen ha reflekterat över varför man har den åsikten. Nej, det DÄR blev flummigt! Jag vet inte hur jag ska förklara...  Det som är flummigt är något som saknar en fast grund att stå på. Allt möjligt kan vara flummigt i mina ögon, t o m färger kan vara flummiga (odefinierbara). Ojojoj, vad jag får tänka till här! För jag insåg just att jag gör skillnad på flummigt och abstrakt men jag kan inte hitta ord för att förklara hur... Äh, jag blir att känna mig flummigare o flummigare ju mer jag funderar!  Och DET är nåt jag INTE gillar... Så nu ska jag diska, det känns konkret och bra!
*solis*
24-02-2005, 13:32
CITAT (renate @ 24-02-2005, 12:05) Blommigt:= tanteklänning (flå't alla tanter) Flummigt:= flummar omkring utan mål (flower power hippi, i den stilen) Mitt i pricken måste jag nog erkänna, allt annat skit som jag skrivit hitintills är för att lura mig själv Jag är då sannerligen en som verkligen flummar i livet utan mål:än efter det ena än efter det andra och kommer aldrig i mål och märker inte ens vad som händer under vandringen Dags för mig att:STANNA UPP
Jag har nog min egen definition för ordet "flummig" *funderar efter att ha läst era svar*
För mig är "flummigt" något när man har förlorat mark-kontakten, eller kontakten med "verkligheten". En sorts motsats till "jordnära".
Är "sannings-pedant".
Har inget emot sagor och fantasier och sånt, och inte emot "bus" och "trams", eller lekfullhet, men saker och ting ska ... om inte benämnas för vad de är, så åtminstone förstås för vad de är.
Gillar helt enkelt inte "flum" i den definitionen jag skrev här ovan.
Airamya
24-02-2005, 15:04
CITAT (amaira @ 24-02-2005, 14:23) För mig är "flummigt" något när man har förlorat mark-kontakten, eller kontakten med "verkligheten". En sorts motsats till "jordnära". Ja! I vanlig ordning hittar amaira orden jag söker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|