caek
Jag har tjuvstartat med sommardahlia och Salvia. Jag har sått dom i små engångsmuggar och dom har nu kommit upp så pass att det har kommit ett bladpar. På Salvian har det även kommit upp en liten stjälk mellan och det är även på gång på dahlian.. Men vad gör jag nu? unsure.gif Planterar om nu eller avvakta? Planterar om dom en och en eller två och två? Kan jag plantera dom en och en i engångsmuggar? Ska dom fortfarande ha plast över?
TeliaNet
jag är inte kunnig på den där biten med omplantering av nordiska växter, men har du belysning till dem?
Fenja
Det allra första bladparet som kommer från en frösådd kallas för hjärtblad, därefter kommer karaktärsbladen som är den egentliga bladskruden. Vanligtvis väntar men med omskolning tills plantorna har ett par karaktärsblad. Man skolar om dem en och en och du hanterar dem säkrast , utan att de bryts, genom att lyfta dem i hjärtbladen. Så fort det grott brukar man ta bort plasten.
Du kan säkert skola om i engångsmuggar om de inte är alltför små och om du gör hål i botten på dem.
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (TeliaNet @ 23-02-2005, 17:19)
jag är inte kunnig på den där biten med omplantering av nordiska växter, men har du belysning till dem?

Nordiska växter?!! Förövrigt funkar det utmärkt att odla i det dagsljuset som kommer in genom fönstrena med... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
caek
CITAT (Fenja @ 23-02-2005, 17:22)

Nordiska växter?!! Förövrigt funkar det utmärkt att odla i det dagsljuset som kommer in genom fönstrena med... rolleyes.gif
Mvh
Fenja

Jag är ju som sagt novis, men vad jag har hört av dom som kan så kan man visst odla i dagsljus. Av den anledningen brukar jag mig dra mig för att fråga här på forumet, ljust för att det är så mycket snack om lysrör hit och dit.
kerstin z5-6
Dahlia blir rätt stora , de behöver nog större än engångsmuggar .. ..o än är det inte mkt dagsljus att skryta med .. blir de långa taniga o ljusgröna räcker ljuset dåligt . behåller de sin knubbighet o är mörkgröna är allt ok
TeliaNet
har du dem i åt söder i skåne så kan det ju funka otan ljustillskott, men resultatet blir sämre.
Fenja
CITAT (caek @ 23-02-2005, 17:31)
CITAT (Fenja @ 23-02-2005, 17:22)

Mvh
Fenja

Jag är ju som sagt novis, men vad jag har hört av dom som kan så kan man visst odla i dagsljus. Av den anledningen brukar jag mig dra mig för att fråga här på forumet, ljust för att det är så mycket snack om lysrör hit och dit.

Jag drar upp alla mina fröer varje år, kanske ett 300-tal sammanlagt i vanligt dagsljus Caek, och mina plantor är både friska, knubbiga och fina. Jag har extra fönsterbrädor i fönstren där jag ställer allt, du kan beskåda eländet i mina album biggrin.gif ! Jag vänder mina fröplantor varje dag eftersom de strävar utåt mot ljuset.
Bry dig inte om lysrörsdiskussionerna och låt för alldel inte det stoppa dig från att både skriva och fråga på forumet!! Jag håller med dig om att det är lite trist när det blir till ett sorts mästrande... Å andra sidan kan man så tidigare och säkert med snabbare och bättre resultat under konstljus än vad vi fönsteroldare kan. Men jag är som sagt nöjd med det jag åstadkommer!
Kerstin har alldeles rätt om dahliornas rötter, de blir stora, antingen kan du skola om dem ytterligare en gång när de vuxit ur engångmuggarna eller också tar du större kärl direkt nu. Jag tycker att det funkar bra att skola om dem flera gånger, många plantor blir bättre av det. Toppa dem också ovanför tredje karaktärsbladparet så blir de täta och fina!
Mvh
Fenja
pisanggoreng
CITAT (caek @ 23-02-2005, 17:31)

"ljust därför..."

var det en medveten ordlek? mycket passande i varje fall! laugh.gif
kerstin z5-6
Åja , så farligt är det inte med olika sätt att dra upp växter -Det är minsann ingen exakt vetenskap alls ..
Jag ägnade många år åt fönstersådder .. innan jag insåg hur mkt roligare det blev med ett vanligt kökslysrör över växterna . I o med att växterna vänder sig efter ljuset -behöver de eg mer ljus .. att upplysa om hur något kan lyckas bättre är ju aldrig fel ..
Gåsis
Och jag som bor i tre rum och kök började så perenner utan att ha provat nåt annat först. Med sänglampan som x-tra belysning. Nu är dom såå fina i rabatten. Nu har jag köpt lysrör men nackdelen är att jag inte längre har NÅN begränsning i hur mycket man kan så och vad man får plats med. En fönsterkarm är en fönsterkarm laugh.gif Sen är det ju inte hela värden om det blir lite rangligt heller, man ska så om man tycker det är kul och utifrån de förutsättningar som man har.

/Åsa
Psykofarmaka
Här får ni en "rookie" till biggrin.gif
Jag har köpt ett sånt där superbilligt "drivhus"från granngården där jag petat ner lite frön i såjord. En del har kommit upp redan efter 5 dagar, 14 dgr stog det på påsen. Och en del "sover" nog ännu rolleyes.gif

Någon skrev att de brukade ta bort plasten när fröna grott....ska jag plocka ur de krukorna som det grott i ?

Ska man sedan plantera om dem i vanlig jord? Och ställa var?

Nu står hela rasket i köksfönstret...söderfönster... blink.gif
kerstin z5-6
Så ljust o svalt du kan -och när du har fler än tre bladpar utom de första hjärtbladen skolar du om
Lycka till !
vad har du sått ? smile.gif
Psykofarmaka
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2005, 23:15)
Så ljust o svalt du kan -och när du har fler än tre bladpar utom de första hjärtbladen skolar du om
Lycka till !

Jahaaaaa.... unsure.gif ....ska det vara svalt unsure.gif
Jag läste på påsarna och det stog att det skulle gro i 20-25 grader ??!!
Kan tänka mig att det är ganska så varmt soliga dagar i mitt köksfönster rolleyes.gif

Öhh.....jag tog bara några påsar med något som såg snyggt ut tongue.gif Pelargon, hängpetunia, svart stockros och nått gräs som heter blåsvingel. Inte speciellt genomtänkt..utan det bara kliade i odlartarmen sleep.gif
TeliaNet
Psykofarmaka, är inte det nån psykosmedicin?
estet
CITAT (Psykofarmaka @ 23-02-2005, 23:49)
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2005, 23:15)
Lycka till !

Jahaaaaa.... unsure.gif ....ska det vara svalt unsure.gif
Jag läste på påsarna och det stog att det skulle gro i 20-25 grader ??!!
Kan tänka mig att det är ganska så varmt soliga dagar i mitt köksfönster rolleyes.gif

Öhh.....jag tog bara några påsar med något som såg snyggt ut tongue.gif Pelargon, hängpetunia, svart stockros och nått gräs som heter blåsvingel. Inte speciellt genomtänkt..utan det bara kliade i odlartarmen sleep.gif

Generellt -när de ska gro vill de ha varmt och fukt- plast över med hål.
Sen när de har grott och kommit upp ska det vara svalare. smile.gif

Själv gör jag så här: I fönstren ovanför elementen för värmens skull tills de har grott. Sen åker de ned i källaren där de är svalare, med belysning.
Fredi
Angående fönsterbräda v. lysrör är det vissa av oss som inte har passande fönsterbrädor - eller en fru som förhindrar en från att ta de passande fönsterbrädorna i anspråk smile.gif - och "tvingas" ta till lysrör.

Sedan "tvånget" uppstod har jag faktiskt insett vilka stora fördelar lysrören ger. Enda nackdelen är att jag under lysrör aldrig fått upp physalis-plantor. Mycket underligt.

Men det är synd om någon känner sig utanför bara för att de inte vill ta till lysrör. Diskussionerna har ju inte det syftet.
kerstin z5-6
Ljust o svalt gäller efter det har grott !! tongue.gif
Psykofarmaka
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-02-2005, 08:55)
Ljust o svalt gäller efter det har grott !!  :P

Och hur svalt får det vara då?

Kan jag t.ex ställa dom i garaget. Där har vi ett fönster i riktning nord, det är ca 10 grader i garaget. Visserligen är det englasfönster så det kanske drar en del rolleyes.gif Man kanske kan isolera runt plantorna, eller?
kerstin z5-6
tempen är lite låg -under + 10 växer det inget vidare -fönster o dessutom mot norr är 0 ljus.. finns månne en gammal lysrörsramp nånstans ?? tongue.gif
Alla de du nämner vill nog ha 15 .för att sätta igång ..
Då är i så fall fönstert inne mot söder bättre ...
svalt kallt o mörkt -ingen ide att försöka där
Svalt , knubbiga plantor
svalt o mycket ljust -ännu bättre
varmt - ok men
varmt o mörkt .. inget vidare
varmt o ljust ok , men se upp för bladlöss
smile.gif
Psykofarmaka
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-02-2005, 14:16)
tempen är lite låg -under + 10 växer det inget vidare -fönster o dessutom mot norr är 0 ljus.. finns månne en gammal lysrörsramp nånstans ?? tongue.gif
Alla de du nämner vill nog ha 15 .för att sätta igång ..
Då är i så fall fönstert inne mot söder bättre ...
svalt kallt o mörkt -ingen ide att försöka där
Svalt , knubbiga plantor
svalt o mycket  ljust -ännu bättre
varmt - ok men
varmt o mörkt .. inget vidare
varmt o ljust ok , men se upp för bladlöss
smile.gif

Tack !!

Nu fattar t.o.m jag tongue.gif

Måste det inte vara speciella lysrör för att det ska fungera ?
tullmejs
CITAT (Psykofarmaka @ 24-02-2005, 14:58)
Tack !!

Nu fattar t.o.m jag tongue.gif

Måste det inte vara speciella lysrör för att det ska fungera ?

Nej!

Olika rör är olika bra, men alla vanliga fungerarar tillfredsställande. Det är bra om du kan ha dem ganska nära växterna.

Om du skulle vara perverst intresserad av detaljerna som vissa av oss är finns det utmärkta förutsättningar att bli förvirrad och kanske rentav klokare. Annars är det bara att ta första bästa, som duger gott.

Glödlampor duger inte.
kerstin z5-6
precis -jag drog upp hundratals växter i början , under lysrören jag monterade ner fr kökstaket , nåja nån monterade ner .. tongue.gif
Gåsis
Jag undrar om det är samma sorts nån som har byggt mina hyllor och köpt begagnade lysrör - MMT men utan trovärdighet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Åsa
kerstin z5-6
ja, det var en medlem av den föreninga .. Fast här heter de MMT Män MOT Trädgård tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är också en som inte har lysrör över mina fröplantor, tyvärr. Nog är det en stor skillnad när man har sina fröplantor under tillskottsbelysning.

Men nu när vi har sålt stugan och bara lägenheten kvar så finns inte plats för ett lysrör och å andra sidan så sår jag inte heller så mycket i år. Och det kliar så i fingrarna, skulle så gärna vilja så.

Sådde lite paprika och chili och så snart några tomater. Som tur är har jag en svärson och en blivande svärdotter som gärna tar emot.

Elisabeth
tullmejs
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-02-2005, 19:06)
Men nu när vi har sålt stugan och bara lägenheten kvar så finns inte plats för ett lysrör och å andra sidan så sår jag inte heller så mycket i år. Och det kliar så i fingrarna, skulle så gärna vilja så.

Lågenergilampor är sämre än lysrör, men inte så fasligt. Kan säkert vara ett utmärkt alternativ för det lilla.

Det ska finnas upp till 30 watt, men de är inte så vanliga i handeln. Bra reflektion i skärmen gör stor skillnad.
carol
Men om dagsljuset räcker eller inte, beror inte det mycket på var man bor och hur mycket solen skiner kanske? huh.gif
kerstin z5-6
Det beror nog mer på vilken månad vi befinner oss i ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon