Full version: Trnrosas kjortel
Irene_L
Jag har stt flera frn av Trnrosas kjortel men jag tycker att det r svrt att f dom att gro wink.gif Upplevde det ven frra vren. Jag vntade och vntade och till slut kom det upp ngra plantor. smile.gif De blev till jttefina vxter s i r skulle jag vilja ha mnga.
Hur ska jag gra? Har ni ngra tips????
mvh
Irene
kerstin z5-6
Rhodochiton atrosanguineus -Har du kvar dem, sen i fjol ? De r relativt ltta att vinterfrvara som krukvxt nedklippt
De r mkt ltta att ta sticklingar ifrn - p s vis fr man snabbt mnga

Fr verkar ha dlig grobarhet srskilt kpta -antagligen fr att de behver vara frska ? Undervrme kan stta igng groning -stll p varmt golv -ver element eller uppe p skp ver kylen, nra en stark lampa etc ex .. smile.gif
Egna fr verkar gro lttare
En del beskriver endast 2 groddar ur En pse - Vill man ha mnga kan de vara vrt att kpa tv frpsar o s alla frer -Plastpse p som behller fukten under vrmebeh underlttar
Irene_L
Jag frskte spara en planta och ven ngra sticklingar men de klarade sig inte. Det jag har satt r frn som jag tog i hstas. Jag ska testa att stlla p elementet, nu str dom kanske fr kallt.
mvh
Irene
Eva i Skne
Jaha, d fick ven jag svar. sad.gif

Jag sdde en halv pse ifjol och de var jttefina. Hade ingen mjlighet att frvara plantorna ver vintern.

Nu hade jag en halv pse frn kvar, men p tre veckor har det inte grott. Antagligen ett otjnligt frsk d unsure.gif
Fr vl kpa en ny pse och hoppas att den innehller frska frn.
estet
Nog gror det fr mej men det r spridda skurar som ni sger. Man mste stta mnga frn. I r (nyss) har det grott frn fjolrets verblivna frpse s man ska vl ha tur ocks.
Ewa smlnska hglandet
Hos mig har det grott fem fr smile.gif

/Ewa zon 4-5
Irene_L
Jippi!!! biggrin.gif
Det gror, fyra sm har kommit upp! Tack Kerstin! vrmen gjorde susen rolleyes.gif Hoppas nu p att det ska bli fler wub.gif
Mvh
Irene
Eva i Skne
wub.gif wub.gif Idag har det grott tv frn hos mig ocks. smile.gif
Lena
Fr mig har 15 frn grott, som jag sparat av min planta, de grodde utan problem, det tog en vecka, har nu skolat dem och de har vxt bra

Lena zon 4
Eva i Skne
CITAT (Eva i Skne @ 25-02-2005, 15:39)
wub.gif wub.gif Idag har det grott tv frn hos mig ocks. smile.gif

Och nu "alla" de sex frn jag satte tongue.gif .

Allts var det bara tlamodet det var fel p unsure.gif

Ni som haft denna vxt i flera r, hur snart och hur ofta toppar ni den?
Mina ifjol hade skert kunnat bli yvigare om jag brjat toppa dem i tid.
Irene_L
Jag tror inte att jag toppade min heller men den blev vldigt fin nd wub.gif
Den vxte s lngt trden rckte ( det den klttrade p) och sedan fortsatte den att vxa och hngde ver det andra ( hoppas ni fattar) wink.gif
Den sg tack vare det vldigt yvig ut
mvh
Irene
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon