*hehoc*
23-02-2005, 19:53
Har bl. a. en primula i tråg. När börjar jag vattna den när den har övervintrat i växthuset med lite värme?
Mycket tacksam för svar - det vore tråkigt om den dog nu; den ser inte så glad ut!
kerstin z5-6
23-02-2005, 22:11
Har den sluppit frost ? Varit i o grader eller över hela vintern ?
*hehoc*
24-02-2005, 08:30
Ja, det har den. Illa eller? Borde tråget ha stått ute hela vintern och bara skyddats från väta?
kerstin z5-6
24-02-2005, 09:12
Primula är mkt köldtåligt släkte och mår inte gott av värme , vill ha gott om vatten på våren ..så det tråget klarar sig bra ute . Har du det inne i växthuset nu -bör du nog börja vattna
*hehoc*
24-02-2005, 09:30
Jo, trodde nog att primulan skulle klara kyla men den är samplanterad med en ruta, Thalictrum afganica, och jag var så osäker på rutan om den skulle klara kyla. (Den blommar just nu) Vet du om den här samplanteringen är olycklig? Primulan verkar tyna bort medan Thalictrum blommar! Blir både arg och ledssen på mig själv. Tack för dina goda råd!
kerstin z5-6
25-02-2005, 08:29
Just primula tycker jag är svårskötta i tråg , så jag är nog inte rätt person att svara

Rutan var intressant -vet du om den har ngt annat namn ?
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2005, 08:41
Kan det vara Thalictrum spec. afganistan? på forumet i AoT, så har Lotta i Gb. bild på den i sitt Thalictrumalbum, jag fick frön av henne både på den och T.reniforme så jag får väl se till våren ifall det gror något. /Helen
*hehoc*
25-02-2005, 08:56
Jag köpte den som en liten krukodlad planta av Peter Korn och det vetenskapliga namnet är nog korrekt. Vill man hitta ett svenskt smeknanmn så får det väl bli afgansk ruta. Den än en vildrat så att nåt svenskt namn har den inte. Jag skulle gärna lägga ut en bild på den nu men jag har inte lyckats att få det där med foto att fungera här.
hälsn. o. tack
kerstin z5-6
25-02-2005, 11:44
Aha, frö från den cycklande brodern -då förstår jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.