|
fruberglund
23-02-2005, 22:40
Har sökt på nätet men hittar inte ens något som är i närheten av att heta "sylt".
Hittade den i en tidning och tycker den är ljuvlig. Det är en kordesros.
Någon som vet om den??? Eller har de misstagit sig på namnet i tidningen tro?
Det är en gammaldags ros.
kerstin z5-6
23-02-2005, 23:10
 är det denna `? det är ingen Kordesros i så fall
Christina i Taxinge~
23-02-2005, 23:38
Den här rosen heter "Sylt" och är en Kordesros...står det. Jag har aldrig nånsin sett den till försäljning, men kanske finns den hos Kordes...? Bild på Sylt
kerstin z5-6
24-02-2005, 09:15
nej den finns inte hos kordes nu .. därav tror jag att de slutat med den
Sommartorparn
24-02-2005, 09:25
Jag tycker den är väldigt lik min favorit Parkdirektör Riggers, också en Kordes ros. Finns på Flora Linnea. Att döma av bilderna är Riggers något mörkare röd än Sylt. En mycket röd röd färg utan dragningen åt karmin som så många rosor har. Kanske den kan falla dig i smaken? Finns på Skansens rosarium om du vill se den i verkligheten (fast den blommar inte just nu förstås...)
fruberglund
24-02-2005, 12:57
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-02-2005, 23:10) är det denna `? det är ingen Kordesros i så fall Den är väldigt lik den jag såg på bilden, har samma sorts "krusiga" blommor. Fast den på bilden är mörkare röd och har svarta ståndare istället för vita, det var det som var så vackert, en riktig kontrast. Det stod i tidningen att det var en kordes-ros. Vad är det för sort då? Citat från texten i tidningen: "Sylt" är en kordesros och egentligen för modern för att kallas historisk. Kordes var en tysk rosodlare. Trots att den är marktäckande räknas den som buskros.
kerstin z5-6
24-02-2005, 18:51
Jo, det har nog varit" en Kordesros , men de har inte med den i sortimentet längre ..verkar det som .. Trist att de har en sådan i en tidning Det går att beställa rosor direkt fr Kordes ..haha  om du har behov av en länk så kommer den här KordesAustin kan ju behövas med
fruberglund
24-02-2005, 19:34
Hur kan en ros utgå? Det måste ju finnas folk som har den i sin trädgård som kan odla vidare på den? Vad tråkigt...gillade verkligen de krusiga kanterna men mesta att ståndarna var svarta istället för ljusa, det blev sån fin kontrast
kerstin z5-6
24-02-2005, 19:37
Kolla parkdirektören som föreslås :)Många många rosor går förlorade ... De gammaldags buskrosorna, gallica mfl var reducerade till ett minimum -på 60 70 talen när vintergrönt o funkis gällde .. tack o lov bevarades en del via odlare som inte gav upp ,tex Cedergrens i Sverige -de har en fin katalog som jag tycker man behöver ha :)Nu finns de igen men många sorter lever inte kvar
Sommartorparn
24-02-2005, 21:18
CITAT (fruberglund @ 24-02-2005, 12:57) Fast den på bilden är mörkare röd och har svarta ståndare istället för vita, det var det som var så vackert, en riktig kontrast. En gissning: Om ståndarna på den bilden var svarta kan det ha berott på att rosen var i det senare skedet av sin blomning? En gissning till: Kan Sylt ha utgått ur sortimentet eftersom det fanns något problem med den? Känslig för sjuka, etc? Eller att den inte var tillräckligt efterfrågad?
fruberglund
25-02-2005, 12:13
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-02-2005, 19:37) Kolla parkdirektören som föreslås  Var det den du hade lagt in bild på? Den var väldigt vacker  Försöker hitta en som är lik min favorit från Australien "Altissimo" som tyvärr bara går till zon 2. Gillade just den röda färgen fast om jag får säga det så var nog kronbladen finare på din bild, när de är lite krusiga  Altissimo  Buske
Sommartorparn
25-02-2005, 17:44
Parkdirektör Riggers ros kan du se här: http://www.helpmefind.com/rose/l.php?i=A4658&tab=10Av de tre fotona är det den mittersta som jag tycker stämmer bäst i färg, möjligtvis kan den vara något mörkare i verkligheten. Mitten är gul, men blir mörkare i slutet av blomningen. Klängros 3-4 m hög.
men, Parkdirektor Riggers " angrips kraftigt av mjöldagg, svartfläckssjuka, så det kan leda till totalt bladavfall " om det vill sig illa, enligt Rosor från nordiska trädgårdar. Kan du tänka dig Balder Balsgårdsrosen, röd, vacker och frisk- härdig 2-3 m. Ett förslag bara
noranettan
25-02-2005, 20:49
Hejsan. Jag tror du kan få tag på Sylt hos Göteborgs Rosarium. De har haft ett upprop om rosor man kan få köpa och där finns ´Sylt´med. Gå in på Sv Rosensällskapets hemsida och deras forum, så kan du läsa inlägget. Jag tror det finns under rubriken "Marknadsplatsen". Kanske att den finns kvar.  Anette
fruberglund
25-02-2005, 22:28
Du är ju för underbar noranettan  Ska ringa genast på måndag och se om det finns någon kvar, har dock inte för stora förhoppningar eftersom det var utlagt i nov. och det bara fanns 7 st. Men håll tummarna
Sommartorparn
26-02-2005, 13:18
CITAT (Kajsa @ 25-02-2005, 19:43) men, Parkdirektor Riggers " angrips kraftigt av mjöldagg, svartfläckssjuka, så det kan leda till totalt bladavfall " om det vill sig illa, enligt Rosor från nordiska trädgårdar. Hur har den då kunnat vara bland Flora Linneas 20 populäraste rosor år 2000? Rosen har ju funnits mycket längre än så, om den hade sådana egenskaper så borde dessa ha varit kända och rosen inte kunnat bli så populär. Eller?
Det står aldrig på Flora Linnea vad rosorna har för svagheter, dom vill sälja och det är upp till var och en och ta reda på, sedan är det inte säkert alla får dom där svampsjukdomarna, man kan säkert med god skötsel förbättra rosens möjligheter. Har beställt Bicolor rosen av FL i vår den ska vara väldigt känslig för svartfläckssjuka enligt rosbibeln, men jag måste bara prova ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|