|
liten trädgård
23-02-2005, 22:53
Jag är nybörjare på det här med sniglar - alltså mördarsniglar som invaderade vår lilla radhustomt förra sommaren. Vi gjorde vad vi kunde för att hålla dem borta men det var inte det lättaste må jag säga. Nu till min fråga - kommer de tillbaka iår igen? Överlever ägg från förra året trots att det varit så kallt? Hur fungerar det? Vad har ni för råd att ge för att slippa dem? Finns det växter och grönsaker som de skyr? Vilka isåfall? Tacksam för era goda råd o tips! Tack
kristerh
24-02-2005, 11:07
Jag tycker de ger sig på allt, det finns alltid några som överlever vintern, i år har ju vintern dessutom varit ganska mild, iallafall i södra sverige, jag brukar köpa det där snigelgiftet i form av små pellets, tror att de är blåa om jag minns rätt, strör ut dem i trädgården i början på juni, och sedan när jag ser att det börjar dyka upp nya sniglar, på så sätt får jag det snigelfritt. De är väldigt bra fast lite dyra, men det är det värt. krister
För er som bor i södra sverige kanske det kan vara idé att titta på vad som finns i Tyskland att köpa! Har för mig att gränshandlarna där brukar ha med snigelmedel i sina annonser på nätet. Går ju utmärkt att kombinera med andra inköp
Vi testade också med snigelfritt i början av sommaren och då höll de sig i schack, men sen kom regnet och sniglarna likaså som ett brev på posten. Vi försökte att plocka bort dem man såg, men plockar man en halv 10 liters hink varje kväll så känns det ju ganska lönlöst.
Min plan till sommaren är att satsa på fler perenner och kalka ordentligt på alla gångar runt landen, jag har nämligen hört att de inte gillar kalk. Sen får jag väl försöka med snigelfritt igen men jag undrar om det hjälper. Finns det inget effektivare medel på marknaden????
Akaleja vet jag att de inte ger sig på. Likaså lövkoja, lejongap, tomat, timjan, salvia, oregano klarade sig bra i somras.