|
liten trädgård
23-02-2005, 22:53
Jag är nybörjare på det här med sniglar - alltså mördarsniglar som invaderade vår lilla radhustomt förra sommaren. Vi gjorde vad vi kunde för att hålla dem borta men det var inte det lättaste må jag säga. Nu till min fråga - kommer de tillbaka iår igen? Överlever ägg från förra året trots att det varit så kallt? Hur fungerar det? Vad har ni för råd att ge för att slippa dem? Finns det växter och grönsaker som de skyr? Vilka isåfall? Tacksam för era goda råd o tips! Tack
kristerh
24-02-2005, 11:07
Jag tycker de ger sig på allt, det finns alltid några som överlever vintern, i år har ju vintern dessutom varit ganska mild, iallafall i södra sverige, jag brukar köpa det där snigelgiftet i form av små pellets, tror att de är blåa om jag minns rätt, strör ut dem i trädgården i början på juni, och sedan när jag ser att det börjar dyka upp nya sniglar, på så sätt får jag det snigelfritt. De är väldigt bra fast lite dyra, men det är det värt. krister
För er som bor i södra sverige kanske det kan vara idé att titta på vad som finns i Tyskland att köpa! Har för mig att gränshandlarna där brukar ha med snigelmedel i sina annonser på nätet. Går ju utmärkt att kombinera med andra inköp
Vi testade också med snigelfritt i början av sommaren och då höll de sig i schack, men sen kom regnet och sniglarna likaså som ett brev på posten. Vi försökte att plocka bort dem man såg, men plockar man en halv 10 liters hink varje kväll så känns det ju ganska lönlöst.
Min plan till sommaren är att satsa på fler perenner och kalka ordentligt på alla gångar runt landen, jag har nämligen hört att de inte gillar kalk. Sen får jag väl försöka med snigelfritt igen men jag undrar om det hjälper. Finns det inget effektivare medel på marknaden????
Akaleja vet jag att de inte ger sig på. Likaså lövkoja, lejongap, tomat, timjan, salvia, oregano klarade sig bra i somras.
Som sagt är det någon som vet fler bra blommor som sniglarna inte glufsar i sig så är jag tacksam för förslag.
Mia, zon 3
03-03-2005, 14:02
Man ska väl helst inte lägga ut Snigelfritt överallt, då jag ahr för mig att det lockar till sig de små krypen. Strö ut det längs med tomtgränsen, så drar du dem i alla fall utåt. En släkting gjorde så, strödde ut i häcken mellan henne och grannen, och sedan gick de utmed häcken på var sin sida varje kväll och plockade. Jag har skickat in sniglar jag hittat till Naturhistoriska i Göteborg, där en man forskar p%Eå dem. Mina var med största sannolikhet hybrider mellan "mördarsniglar" och vanlig svart skogssnigel. Det börjar bli mer och mer vanligt att de hybridiserar, tydligen. Det är väl både bra och dåligt - hybriderna verkar vara härdigare mot kalla vintrar, men å andra sidan har de fler naturliga fiender än "mördarna".
Strö en linje kalk framför rabatterna och lägg en bräda/planka ovanpå kalklinjen. Sniglar håller helst till i skuggan och fukten på undersidan.
Sniglarna överlever vintern, dock inte alla. Mördarsnigeln gräver tydligen ner sig ca 5 cm, precis som den gör i Spanien. Men här hos oss fryser den ihjäl när tjälen sätter in. Men... det är ju alltid några som lyckas hitta varmare hål att gömma sig i/underr. De som inte tycker om sniglar (mördarna..) ska glädjas åt kylan som kom i veckan. Den ser till att några fler stryker med. Men om en överlever.. tja då har vi nästa års generation beställd direkt.
kristerh
04-03-2005, 09:28
CITAT (ingmet @ 03-03-2005, 14:16) Sniglarna överlever vintern, dock inte alla. Mördarsnigeln gräver tydligen ner sig ca 5 cm, precis som den gör i Spanien. Men här hos oss fryser den ihjäl när tjälen sätter in. Men... det är ju alltid några som lyckas hitta varmare hål att gömma sig i/underr. De som inte tycker om sniglar (mördarna..) ska glädjas åt kylan som kom i veckan. Den ser till att några fler stryker med. Men om en överlever.. tja då har vi nästa års generation beställd direkt.  Ja det finns alltid nån dj.... som överlever  likadant med fästingarna, vi får hoppas att köldknäppen som varit nu rensat ut lite, fast snön skyddar ju förståss krister
Nån som har eller har haft myskankor? Verkar vara trevliga djur, dessutom äter de mördarsniglar. Men man kanske måste ha lite inhägnat för dom eller??
Mvh Mattias
kristerh
10-03-2005, 15:56
CITAT (mkall @ 07-03-2005, 17:50) Nån som har eller har haft myskankor? Verkar vara trevliga djur, dessutom äter de mördarsniglar. Men man kanske måste ha lite inhägnat för dom eller??
Mvh Mattias har en kollega på jobbet som har haft myskankor, de är ena ilskna rackare, de får för sig att lägga ägg ibland och då kommer man inte i närheten, det gör tydligen väldigt ont när de hugger  de verkar vara revirtänkande så de håller sig på tomten, men de skall in i sitt hus på kvällen så ingen får för sig att äta dem på natten. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|