Psykofarmaka
Vi har en ganska stor (avlång) uteplats av stenplattor. Jag tror inte det finns två plattor som ligger lika rolleyes.gif wacko.gif
Funderar på att ha det som ett vårprojekt att fixa till detta. Men nu undrar jag om det är möjligt att fixa sånt här själv ?
Man kanske behöver en sån där maskin som plattar till marken?

Är det någon som är duktig på sånt här, eller har ni kanske någon bra länk som beskriver hur man ska göra ?

smile.gif
Agger
Vi lade plattor förrförra sommaren, och det ÄR mycket jobb med det.

Ja, du behöver en vibroplatta.
Det går åt mycket vatten, det ska vattnas på dom olika lagren innan man kör med vibroplattan.

Nu vet inte jag var du bor, om marken rör sej mycket pga tjälen. Det gör den här. Så vi grävde ur ca 50-60 cm djupt. Fyllde på med sand och gick med vibrator, sedan lades markisolering ner, på det lades bergkross, och vibrera, sedan markduk (för att inte de olika grussorterna ska blandas) och sist stenmjöl (eller sand). Och vibrera... Absolut sista lagret ska bestå av LÖST stenmjöl, dvs. vibrera ej. Det är på detta plattorna ska ligga.
Sand är väl vanligast att man använder, men vi använde stenmjöl.

Jag vet inte om du blev så hjälpt av detta, men det är i stora drag hur det går till. En del här på forumet har säkert andra åsikter om hur man ska gå till väga, men så här gjorde vi. Vi var extremt noga med underarbetet, gick och mätte med laserpass hela tiden, detta därför att vi inte ska behöva göra om det om några år, för SÅ himla kul var det inte. Men det blev otroligt fint och jag är så nöjd som jag bara kan bli. Bild finns i mitt album här. Klicka bara på den lilla kameran du kan se längst ner i mitt inlägg, Bilden ligger under rubrik "trädgård".

Gå även in på www.steriks.se där finns en utförlig beskrivning har jag för mej... wink.gif
Lena N
Markförhållandena är tydligen mycket olika. Själv har jag lagt plattor på gångar direkt på mager matjord. De har legat jämt och bra några år nu. Jorden var inte djupgrävd på säkert 20 år så den hade hunnit sätta sig ordentligt. tongue.gif

Om man lägger plattor där jorden varit grävd för t ex husbygge de senaste åren så skulle jag inte rekommendera min metod. Men utifrån dina egna förutsättningar kan du kanske göra en rimlig avvägning mellan min och Aggers metod.

Lycka till! smile.gif
evalisa
Jag lutar nog åt att hålla med Lena, markförhållandena är nog väldigt olika. Vi platt-lade vår uteplats för närmare tio år sedan och den är fortfarande jämn och fin.

Vi grävde bort matjorden ungefär dubbelt så djupt som plattan är hög, i vårat fall ca 10 cm. Sedan fyllde vi upp till hälften med ganska finkorning sand. Sedan hjälptes hela familjen åt att trampa sanden jämn. Ovanpå detta lade vi sedan plattorna tätt intill varandra. Som avslutning sopade vi omkring sand ovanpå för att fylla ut eventuella glipor mellan stenarna för att försäkra sig om att allt skulle hålla sig på plats. Sedan vattnade vi lite så sanden fick rinna ner och sätta sig. Sedan samma sop-procedur igen.

Det funkade för oss. Vårat hus rör sig en hel del så marken är inte den stabilaste men å andra sidan så kan man lungt säga att jorden i trädgården legat där i nästan hundra år så den är väl så packad den kan bli.

Lycka till!
kerstin z5-6
Bor man högre än z5 är Aggersmetod att föredra även om jag skippat två av lagren smile.gif Grävt , stenmjöl vibra + stenmjöl o platta
Psykofarmaka
Jag ska testa med en lite enklare metod på ett ställe där det inte sååå himla mkt plattor smile.gif
Huset är byggt 1968 och plattorna har väl lega där sedan dess..så det känns som det är dax att fixa till lite. Jaja, får se hur det blir biggrin.gif

Tack så hemskans mkt för era tips tongue.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Precis som de andra skrivit så beror det mycket på just dina jordförhållanden och vart i Sverige du finns.

Jag har gjort så här gräv 20 cm, fyll på med sätt sand, vibrera, täckduk, fyll sedan på med sand.

Observera dock att sanden inte skall vara av sandlåde variant utan grövre.
Kommer tyvärr inte ihåg betäckningen men kan kolla detta under dagen.

Det är dessutom bra om det är en krossprodukt då dessa är mer kantiga samt inte är en naturtillgång på samma sätt.

Att sätta plattor är verkligen jobbigt men urkul.
Innan du sätter igång rekomenderar jag inköp av grövre handskar samt ok knäskydd.

Har själv 200 kvm att lägga i sommar och ser fram emot det.
Psykofarmaka
Om man nu skulle vilja hyra en vibb....var brukar de finnas och ungefärlig kostnad ?
kerstin z5-6
Här finns Hyresbutiken -det kan vara tim eller dagtaxa -var inte hiskeligt dyrt i alla fall ett par hundra -kolla gula sidorna för ditt område
Caprice
Kan / brukar finnas på byggvaruhus, typ Bauhaus, Silvan och likn...

Caprice
jonas_ö
ett tips lägg inte plattor på jord direkt det funkar inte du skall schakta ur ytan minst 20cm sen fiberduk och stenmjöl 0-8 inte (sand)
Xelma
Jag som trodde det räckte med 2-3 cm stenmjöl? Vi har lagt markduk+10cm sand (Skåne) och vibrerat. Vi hann inte lägga markteglet i höstas, men har räknat med 2 cm + tegelhöjden. Hoppas det är ok... det har i alla fall hunnit lägga till sig.
bergslagen
Alla sätt är bra, utom de dåliga!
Ska du köpa nya plattor?
Har sett att plattor blir som nya om dom vänds och spolas med högtrycktvätt.
Lycka till!
M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon