Vi lade plattor förrförra sommaren, och det ÄR mycket jobb med det.
Ja, du behöver en vibroplatta.
Det går åt mycket vatten, det ska vattnas på dom olika lagren innan man kör med vibroplattan.
Nu vet inte jag var du bor, om marken rör sej mycket pga tjälen. Det gör den här. Så vi grävde ur ca 50-60 cm djupt. Fyllde på med sand och gick med vibrator, sedan lades markisolering ner, på det lades bergkross, och vibrera, sedan markduk (för att inte de olika grussorterna ska blandas) och sist stenmjöl (eller sand). Och vibrera... Absolut sista lagret ska bestå av LÖST stenmjöl, dvs. vibrera ej. Det är på detta plattorna ska ligga.
Sand är väl vanligast att man använder, men vi använde stenmjöl.
Jag vet inte om du blev så hjälpt av detta, men det är i stora drag hur det går till. En del här på forumet har säkert andra åsikter om hur man ska gå till väga, men så här gjorde vi. Vi var extremt noga med underarbetet, gick och mätte med laserpass hela tiden, detta därför att vi inte ska behöva göra om det om några år, för SÅ himla kul var det inte. Men det blev otroligt fint och jag är så nöjd som jag bara kan bli. Bild finns i mitt album här. Klicka bara på den lilla kameran du kan se längst ner i mitt inlägg, Bilden ligger under rubrik "trädgård".
Gå även in på www.steriks.se där finns en utförlig beskrivning har jag för mej...