Gör ett försök på det nya forumet hoppas det funkar även för mig. Har en fråga om det går att odla basilika i kruka inne nu på vintern. Har köpt en i matbutiken tänkte plantera om den i en större kruka tror ni det funkar. Läste någonstans att man kunde klippa toppar från den och sätta så att man hade nya plantor hela tiden stämmer det. Ska man sätta dem direkt i jord eller i vatten först så de rotar sig?[COLOR=red]
Undrar Eva St

Detta kom tydligen med 2 gånger på grund av att det först stod att sidan ej var tillgänglig vet ej vad som orsakade detta.
hej! haha, jag håller faktiskt på med samma sak just nu som ett projekt arbete. du bör ha belysning som simulerar sommarens långa dagar om du ska odla i syfte att ta sticklingar. du kan nämligen bara ta sticklingar när växtern befinner sig i växtstadiet. om växten börjat blomma blomma kommer sticklingarna du tar att inte överleva. för att basilika ska roota sig är den besta metoden att nvända sig av ett rothormon, en geleliknande vätska som du doppar sticklingen i. den kan vara svår att hitta, men gå till ett välsorterat trädgårdsvaruhus å kanske du hittar den. vatten fungerar ej, eftersom stamen har en tendens att vända sig uppåt ur vattnet upp i luften och vissna.
Oj Oj ganska lång leveranstid på detta svar men Tack ändå
Eva St
hej! ja, jag har inte riktigt lärt mig hur forumet fungerar, så jag klickade på pilen som tog mig till sida nr 133 i forumet och trodde jag klickat mig till sida 2..jaja sånt händer och nu vet jag...
tackar!
Rapchic
09-02-2007, 09:48
jag har testat samma sak
(att köpa från matafärren alltså)
då funkade det bäst för mina sticklingar
och inte orginalplantan som jag klippte ner
(och planterade om tror jag)
jag ska se om jag hittar den sidan där kanske
du kan få några tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.