Full version: Nattens drottning
od_hannes
Hej

Jag har precis fått en bit av en natttens drottning, en av moderplantans "armar" hade brutits av vid omplantering. Nu har jag lite frågor om hur stickligarna bäst rotar sig, så att jag kan lyckas få mig en eller flera plantor av denna skönhet. Jag vill tex veta hur långa man bör göra dem i vilken jord de skall planteras och vid vilken temperatur de har lättast för att rota sig och allt annat som kan vara bra för att få ett gott resultat. Är tacksam för alla svar!
Men skynnda på för den ser ganska torr ut smile.gif

Väntar med spänning, Hannes
Emser
Hej od_hannes - ta och lägg din stickling på tork några dagar så att snittytan fått en skorpa. Stick sedan ner den i Så- och Kaktusjord och ställ plantan ljust. Detta var ett mail jag skickade med just förfrågningar om skötsel av Nattens drottning!!! biggrin.gif

Enjoy....

CITAT
"Nattens Drottning" är väldigt lättskött men vill (liksom många kaktusar) ha en sval och torr övervintring för att kunna sätta blomknopp. Sval och torr övervintring innebär i regel temperaturer mellan +10C och ned till ca +5C och ingen vattning alls mellan oktober till mars/april. Vissa arter vill gärna ha det ännu svalare medan andra vill ha det lite varmare, det beror på art. Vad som gäller för just "Nattens Drottning", vad gäller temperatur, kan jag tyvärr inte ge någon säker uppgift om men den klarar i alla fall hos mig temperaturer mellan just +10C och ned till ca +5C. Jag vet ej hur du bor och vilka möjligheter du har för just en sådan övervintring men bor du i lägenhet med en snitt temperatur på runt +20C så kräver den lite mer vatten under vintern. Den kan få väldigt långa leder och kräver något att klättra/hänga i men det vet du säkert redan. Vad gäller gödning så brukar "vi" alltid använda oss av Blomstra och då 1ml per liter vatten. Din "kaktusjord" är troligen en färdigblandad produkt?! Blanda gärna i lite Perlite/vermiculite/sand för att få det lite mer luftigt och väldränerat.

Ett tips: Glöm gärna bort din kaktus emellanåt! Det är mer vanligt att man vattnar ihjäl sin kaktus än att den torkar ihjäl. smile.gif

Vad gäller din "blomsterkaktus"/bladkaktus så kan detta mycket väl vara en art av Rhipsalis. I stort så kan du sköta denna kaktus på samma sätt som din "Nattens Drottning".

Om du har möjlighet så kan du besöka vår monter på Trädgårdsmässan i Älvsjö, Stockholm nu den 27-30 mars. Där kan du få svar på de flesta av dina frågor! Jag har tyvärr inte bladkaktus/epifytiska kaktusar som intresse utan är mer inriktad på vinterhärdiga kaktusar såsom Opuntia, Echinocereus, Escobaria o.s.v.
od_hannes
Tack för svaret

Hoppas att de rotar sig fort smile.gif
Emser
vad bra! men förvänta dig inte att de ska rota sig över natten - mina tog 3 månader på sig innan de rotade sig helt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon