|
Miniträdgård
24-02-2005, 11:24
Värst vad alla verkar vara i full gång med frösådden redan. Jag är novis och hade tänkt börja nu i slutet av februari. Är det för sent??? Jag har fått en massa fröpåsar i present från Holland och det står på påsarna att man ska så allt från februari till maj.
Jag tänkte satsa på något så enkelt som ägglådor i fönsterbrädan på norr (Stockholm) med plastpåsar över från början. Kan hänga en lampa över om det behövs. Funkar det tro?
/undrande novis
Lene i Fredrikstad (Norge)
24-02-2005, 12:30
Nei, det er slett ikke for sent. Jeg sår perenner nå + sånne som trenger lang tid før det blir noe (f.eks persilja), resten venter jeg med til mars og april og mye sår jeg direkte ut i mai.
Du sår i tid och vi andra för tidigt  Är det ettåriga blommor eller perenner du ska så? Jag sådde ettårig flox inne förra året, de hade blommat klart när sommaren kom  Alltså alldeles för tidigt. Såtiden som står på påsarna stämmer inte heller alltid så bra. Det klart man kan så i januari om man bor i tex england och kan plantera ut tidigt, men inte här där sommaren kommer först i juni. Försök istället hitta någon lista om hur lång förkultiveringstid dina växter har, så kan du bara räkna bakåt från när du vill sätta ut dem. /Åsa
Miniträdgård
24-02-2005, 14:01
CITAT (Gåsis @ 24-02-2005, 13:40) Du sår i tid och vi andra för tidigt  Är det ettåriga blommor eller perenner du ska så? Det är ettåriga jag ska så. Sådde t.ex. luktärt direkt i jorden i mitten av maj förra året och tyckte att de blommade sent. Mycket knoppar kvar när frosten kom.
Miniträdgård
24-02-2005, 14:07
CITAT (Gåsis @ 24-02-2005, 13:40) Såtiden som står på påsarna stämmer inte heller alltid så bra .... Försök istället hitta någon lista om hur lång förkultiveringstid dina växter har, så kan du bara räkna bakåt från när du vill sätta ut dem.
/Åsa Det låter bra.  Var kan jag hitta sådanna listor? /undrande novis
kerstin z5-6
24-02-2005, 14:10
Här -sådd o förökningslistan För ettåringar är R.Celanders-mfl -Nordiskt ljus o italiensk hetta ett praktverk med såtabeller för massor av ettåriga växter kan finnas på bokrea eller bilioteket
Miniträdgård
24-02-2005, 14:25
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-02-2005, 14:10) Här -sådd o förökningslistan För ettåringar är R.Celanders-mfl -Nordiskt ljus o italiensk hetta ett praktverk med såtabeller för massor av ettåriga växter kan finnas på bokrea eller bilioteket Tack för tipset. Kollade länken. Det verkar vara en riktig bra sajt.
kerstin z5-6
24-02-2005, 14:27
 jo
tullmejs
24-02-2005, 16:26
CITAT (Miniträdgård @ 24-02-2005, 11:24) Jag tänkte satsa på något så enkelt som ägglådor i fönsterbrädan på norr (Stockholm) med plastpåsar över från början. Kan hänga en lampa över om det behövs. Funkar det tro?
/undrande novis Enkelt är bra, men i norrfönster är det enda rimliga att hänga lysrör över. En glödlampa gör inte mycket nytta. Klart det fungerar, fröna vill gro, det gäller bara att inte hindra dem totalt :-) Lycka till!
Miniträdgård
24-02-2005, 17:11
CITAT (tullmejs @ 24-02-2005, 16:26) Enkelt är bra, men i norrfönster är det enda rimliga att hänga lysrör över. En glödlampa gör inte mycket nytta. Jag har en sådan där lampa som är avsedd att hålla växter vid liv i mörka utrymmen. Är den till någon hjälp eller är det bättre att satsa på ljusrör? Vad är skillnaden? Såg debatten om ljusrör.
Ja, så här kan det iallafall bli om man sår utan ljus och för tidigt Visst syns det på gardinerna att det är påsk? Och blommorna är utslagna på blomman för dagen Det som är bäst och mest prisvärt, tror jag, är att försöka komma över ett billigt lysrör. Ska du inte ha många blommor kan tom en skrivbordslampa med lysrör funka - om du inte frågar någon som kan  /Åsa
tullmejs
25-02-2005, 00:16
CITAT (Miniträdgård @ 24-02-2005, 17:11) Jag har en sådan där lampa som är avsedd att hålla växter vid liv i mörka utrymmen. Är den till någon hjälp eller är det bättre att satsa på ljusrör? Vad är skillnaden? Är det en glödlampa är den till liten hjälp, en speciell växtglödlampa är mindre dålig än en vanlig, men inte bra. Det blir lite ljus och mycket värme. Lysrör är det bästa. Mycket tyder på att kallvita är bäst, men varmvita fungerar bra. I en dubbelarmatur har somliga rentav ett av varje. (Både varmvita och kallvita är fullfärgslysrör, enkelfärgslysrör är inte bra. Men risken att råka på dem av misstag är nog liten). Ljuset bör hänga nära (15-30 cm?) växterna. Om du avvaktar med lysrör, häng i alla fall dit en lågenergilampa. Det är bättre än en glödlampa. Och nu när du har en växtlampa kör du förstås med den också (men den kan du inte ha alltför tätt inpå) :-) Lycka till och rapportera gärna från norrfönstret, det är nog många som är nyfikna!
Mars är ju huvudsakliga såmånaden i Sverige, så ngn direkt panik är det ju inte. Ett tips är att göra en egen så nyckel, skriv upp när du sår i år och se om det är förtidigt eller sent på hur plantorna utvecklas och använd informationen till kommande år!!!!!!!!!!!!
Eva i Skåne
27-02-2005, 16:41
Vilken klok idé Pia  . Jag har precis gjort ett schema i Excel där jag skrivit upp mina sådder och mina sticklingar. Om jag sen blir färdig att fullfölja det med anteckningar i sommar också så skulle det var perfekt Jag har alltid tänkt mig att göra en ordentlig lista, men detta är första gången jag kommit så långt som till handling... En fundering ang "Miniträdgårds" fråga. Om jag har fattat det rätt så har hon ingenstans skrivit att hon ska odla i ett norrfönster, men däremot att hon bor på Norr i Stockholm, men jag förmodar att inte alla hus där bara har fönster i det väderstrecket Lycka till Miniträdgård
pisanggoreng
27-02-2005, 16:54
Eva i Skåne! OM det till slut blir en stillig lista, och du vill dela med dig av den så får du gärna höra av dig. Jag håller på med en likadan, så vi kan kanske byta..
CITAT (Eva i Skåne @ 27-02-2005, 16:41) En fundering ang "Miniträdgårds" fråga. Om jag har fattat det rätt så har hon ingenstans skrivit att hon ska odla i ett norrfönster, men däremot att hon bor på Norr i Stockholm, men jag förmodar att inte alla hus där bara har fönster i det väderstrecket Lycka till Miniträdgård  Det skall vara en skåning till att avslöja vad stockholmaren ville ha sagt, eller? Miniträdgård: Lycka till! Fast när du skriver inlägg i fortsättningen kan du nog prioritera din hemort istället för vilket område du bor i (om du nu menade "norra stockholm").
Miniträdgård
28-02-2005, 09:00
Uttryckte mig nog lite slarvigt. Menade fönster mot Norr (även om jag råkar bo i just norra Stockholm också  ). Har dock med lite förhandling och omflyttingar hemma lyckats kapa åt mig ett söderfönster istället. Lär ju vara lite bättre även om den delar av dagen är lite skuggad av buskar. Men det lär ju dröja ett tag till innan dem får blad.... Har varit mycket ivrig i helgen med att plantera alla mina små frö. Ska hänga min växtlampa också ikväll (blev lite för sent för det i helgen. Man har ju grannar att tänka på också när man bor i lägenhet  ) Får satsa på ljusrör sedan när jag får tag i en lämplig sådan. Mycket bra idée med så nyckeln. Jag ska skapa den med en gång så jag slipper undra till nästa år.
Maggan H
28-02-2005, 16:08
Jag har oxå gjort en sådan lista för att veta nästa år, minnet är ju inte att lita på.... Jag har tagit med dessa kolumner: Namn / Färg, Datum för sådd, Groningstid, Antal sådda, Antal grodda, Datum för omskolning, Är någon intresserad skickar jag gärna min lista, gjord i Excel. (XP)
tullmejs
05-03-2005, 05:08
CITAT (tullmejs @ 25-02-2005, 00:16) enkelfärgslysrör är inte bra sade jag, men det kanske inte var alldeles sant, som det verkar. Nå, ännu svårare att välja fel då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|