Full version: Avocado
Trädgårdsmannen
Hej,

Jag hade en fråga som jag ställde om Avocado i en tidigare tråd, dessvärre har ingen fortsatt den tråden och jag skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen rolleyes.gif

Förmodligen är det många som är inne och kollar vad som hänt här just idag och då kanske inte de äldre trådarna besvaras...vem vet?

Här kommer inlägget igen i alla fall:

Jag känner lite extra för fruktbärande exotiska växter, har bl a citronträd sedan tidigare som ger rikligt med goda, friska citroner i "butiksstorlek" och undrar om det är möjligt att få frukt på Avocadoplantor som man själv driver upp med ursprung från kärnor av köpta Avocadofrukter i butik, eller är det bara möjligt att få en vacker grön och frodig växt?

Vore förresten roligt att se hur en Avocadoplanta ser ut när den fått lite storlek om någon har en bild att visa!
Emser
hej T.mannen - jag hittade denna länk om just avokdo...kanske finns något matnyttigt för dig där?

http://www.odla.nu/frgorsvar/old/avokado.shtml
jalla
Ett litet tips när det gäller Avocado är att det kan ta väldigt lång tid för fröna att gro, upp till 5 månader. Så ge inte upp i första taget om det inte kommer upp något. biggrin.gif
// Jonas
joli
CITAT (jalla @ 11-03-2003, 11:38)
Ett litet tips när det gäller Avocado är att det kan ta väldigt lång tid för fröna att gro, upp till 5 månader. Så ge inte upp i första taget om det inte kommer upp något. biggrin.gif
// Jonas

Oj... det var länge....

jag har sått 6-8 kärnor och det har tagit max 3-4 veckor
jalla
CITAT (joli @ 11-03-2003, 23:23)
Oj... det var länge....

jag har sått 6-8 kärnor och det har tagit max 3-4 veckor

Jag vet inte vad det berodde på, men det kom upp några efter ungefär samma tid som för dig. sen stod lådan med frön kvar på bordet och efter ca 4-5 månader kom det nya plantor. tongue.gif
Mvh jonas biggrin.gif
abborrmaster
en av min har tagit ung. 2 månader, roten e pisslång i den uppspruckna kärnan syns skottet.... Tufft... Men segt..

/Simon
joli
det ska inte ta lång tid... observera att det går mycket snabbare att plantera avokado i vatten...än i jord.

Dvs man planterar avokadokärnan i ett halvfyllt glas med vatten stött av tandpetare så att kärnan inte ligger i botten. Påse med hål och undervärme... går skitsnabbt... jrekomenderas för den som vill ha avokadoplanta så snabbt som möjligt...
abborrmaster
men det e omständigare o mindre kul om man frågar mej.. unsure.gif men men...

/Simon
Trädgårdsmannen
Ja, jag har satt två avocadokärnor med undre delen som nuddar vattnet så nu får vi se hur fort det går.
joli
de ska vara halvvägs i vattnet. dvs kärnorna...
Trädgårdsmannen
Ojdå - då får jag sänka mina, problemet är att sänker jag dom så att mittenlinjen (där kärnan har störst diameter) kommer under min "trådupphängning" kommer dom nog ramla ner i skålen helt och hållet, får kika på en bättre lösning!
joli
CITAT (Trädgårdsmannen @ 18-03-2003, 09:05)
Ojdå - då får jag sänka mina, problemet är att sänker jag dom så att mittenlinjen (där kärnan har störst diameter) kommer under min "trådupphängning" kommer dom nog ramla ner i skålen helt och hållet, får kika på en bättre lösning!

*skrattar*

Använd tandpetare som du sticker in, något, runt midjan på kärnan och vinkla dem snett uppåt. då kan du eneklt bestämma hur lågt ned i vattnet du vill ha dem.

Borde göra en bild på hur det ska se ut tror jag.....
luddisen
Jag har ett avokadoträd som jag odlat i vatten och det drodde på bara några veckor och nu växer den och frodas. Det går faktist att göra en självodlad avokado fruktbärande är genom att sammanföra trädet med en ympkvist från ett fruktbärande träd. Se video på http://www.youtube.com/watch?v=-EwtyO16dFg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon