|
Full version: Jonas Gardell
Piggeplopp
24-02-2005, 15:46
Hejsan! Måste bara vädra lite känslor. Jag såg Jonas Gardells Väckelsemöte, mycket roligt och tänkvärt. Han har en fantastisk förmåga att hitta små typiska svenska vardagssaker och sedan göra något roligt och intressant av detta som i sin tur gör att man känner igen sig och får perspektiv på tillvaron. Men min trötthet kom innan jag kommit in till showen för utanför stod en skara människor med stora plakat där det stod att Jonas hädar Gud mm. De kom fram till mig och mitt sällskap och undrade varför vi skulle se hans show. Jag sa att jag tyckte synd om dem att behöva stå ute i snöstormen och undrade om det inte var trevligare att sitta inne i värmen och skratta lite tillsamman med tusentals andra människor. Då svarade de arg att det var MIG det var synd om. Gud kommer att straffa oss alla för detta! Hur tänker dom egentligen? Jag blir så trött! Kan vi inte få vara som vi är, och acceptera att vi alla tror och väljer olika saker i livet. Så länge vi inte skadar våra medmänniskor så är väl det ok?!
/Pia
Sulawesii
24-02-2005, 15:51
Ja, jag förstår att du blev trött! Idioter finns det gott om.....  Fanatism är hemskt, vare sig man är kristen, muslim eller något annat.
wolkenkrabber
24-02-2005, 15:54
det finns tyvär inget man kan göra emot religösa fanatiker, det är sådana här saker som för att ajg avskyr alla religoner istortsett, men folk jhar rätt o tycka som dom vill, men dom ska inte trycka in sitt tänkande på andra, om dom inte gilalr schowen behöver dom inte gå dit o klanka ner på folk som ska se på den
*solis*
24-02-2005, 15:55
Lev och låt de andra leva.... Detta skulle många religionsövare behöva tänka på och dessutom läsa sina böcker och försöka leva därefter, men det är ju där svårigheterna börjar: Människornas EGON kommer fram och skriker
Vilken tur att jag och mitt sällskap slapp få vår Gardell-föreställning smolkad av fanatiker! Sådana gör mig så oerhört upprörd. OK, var och en får väl ha sin uppfattning/tro - men när de försöker pracka sin tro på andra... då blir jag förba...ad
Sulawesii
24-02-2005, 16:14
Jag är helt säker på att såna där människor gör sin 'sak' en otjänst. Folk tycker nog bara att dom är jobbiga och läskiga!
kristerh
24-02-2005, 16:16
Religiösa fanatiker borde låsas in  man kan ju tycka att de som är kristna borde stå för medmänsklighet, tolerans mm men de som jag stött på är låångt ifrån detta, jag har bla haft jobbarkompisar som är pingstvänner och man blir nästan häpen över deras åsikter  snackar skit om andra religiösa och alla andra överhuvudtaget, det är bara deras åsikter som gäller allt annat är fel, men så är det väl med alla andra sekter, dessutom lever de ett så tråkigt liv, de umgås bara med pingstvänner, dricker aldrig, får inte dansa osv, så när vi andra pratar om vad vi gjort på helgen, på fester osv sitter de bara o suger i sig... förmodligen sitter de på helgerna o diskuterar våra syndiga liv... Man kan bara skratta åt dem. krister
Jag är INTE en religiös fanatiker, allt annat. Men dessvärre blir jag nog emellanåt sååå trött på JG också... Mulle
zaaritha
25-02-2005, 21:51
Med risk att "häda":alla fanatiker kan dra åt h--te!
CITAT (zaaritha @ 25-02-2005, 21:51) Med risk att "häda":alla fanatiker kan dra åt h--te!  Bra rutet!
Sulawesii
26-02-2005, 10:00
CITAT (zaaritha @ 25-02-2005, 21:51) Med risk att "häda":alla fanatiker kan dra åt h--te! Hm..... ska vi också dra dit.... vi är väl (växt)fanatiker hela högen.....?
Nu är det dags för mig att ryta i: för ett tag sedan såg jag denna Jonas Gardell på en Teaterscen. När han härmade CP-skadade, deras sätt att röra sig o och tala då skrek publiken av skratt. Jag grät och gick. Det var den värsta form av lyteskomik jag har sett. URUSELT. Den mannen kommer aldrig mera att få någon form av uppskattning av mig. Om jag någonsin träffar honom i Verkliga livet ska jag fråga honom vad som är kul när hjänskadade människor försöker o kämpar allt vad dom orkar med att vara som oss andra.
Sulawesii
26-02-2005, 10:23
Det var lågt.....
kristerh
26-02-2005, 11:03
CITAT (Ralf @ 26-02-2005, 10:06) Nu är det dags för mig att ryta i: för ett tag sedan såg jag denna Jonas Gardell på en Teaterscen. När han härmade CP-skadade, deras sätt att röra sig o och tala då skrek publiken av skratt. Jag grät och gick. Det var den värsta form av lyteskomik jag har sett. URUSELT. Den mannen kommer aldrig mera att få någon form av uppskattning av mig. Om jag någonsin träffar honom i Verkliga livet ska jag fråga honom vad som är kul när hjänskadade människor försöker o kämpar allt vad dom orkar med att vara som oss andra. Jag håller med, kan man inte hålla på med nått annat än lyteskomik så bör man inte kalla sig komiker, jag är en av de få som aldrig har tyckt att gardell är speciellt rolig, han anstränger sig så för att vara rolig så det slår över, det blir nåt nervöst över det,är man rolig så är man, som tex Babben. krister
Ja, tycker inte heller det är så trevligt att göra sig rolig på deras bekostnad, fast det som diskuterades tidigare berörde ju inte direkt det, men det var bra du tog upp det nu på samma gång!
Caprice
26-02-2005, 13:52
Jonas Gardell har aldrig varit min favvis heller... Det jag tycker är roligt med honom är att kan verkligen driva med Svensson, på ett väldigt roligt sätt.. Såg ett nummer på TV med honom som gällde att grilla i trädgården... Alltifrån att köpa T-bensteken till att bjuda in grannarna.. DET var kul..! Ang Ralfs inlägg håller jag med.. Det är inte komik enligt mej.. Tänk om det satt föräldrar som har CP-barn hemma.. Tacka vet jag Sissela Kyle och Babben... De gillar jag verkligen..! Caprice
ninnisky
26-02-2005, 13:56
CITAT (kristerh @ 26-02-2005, 11:03) CITAT (Ralf @ 26-02-2005, 10:06) Nu är det dags för mig att ryta i: för ett tag sedan såg jag denna Jonas Gardell på en Teaterscen. När han härmade CP-skadade, deras sätt att röra sig o och tala då skrek publiken av skratt. Jag grät och gick. Det var den värsta form av lyteskomik jag har sett. URUSELT. Den mannen kommer aldrig mera att få någon form av uppskattning av mig. Om jag någonsin träffar honom i Verkliga livet ska jag fråga honom vad som är kul när hjänskadade människor försöker o kämpar allt vad dom orkar med att vara som oss andra. Jag håller med, kan man inte hålla på med nått annat än lyteskomik så bör man inte kalla sig komiker, jag är en av de få som aldrig har tyckt att gardell är speciellt rolig, han anstränger sig så för att vara rolig så det slår över, det blir nåt nervöst över det,är man rolig så är man, som tex Babben. krister ja, detta var precis det jag ville säga. Finner absolut inget roligt i JG, bara pinsamt, ÖVERSPÄNT och jobbigt. Så har jag tyckt i alla år och är inte ensam om det i vår familj. Många tycker att man är en tråkmåns med detta synsätt, men det BRYR jag mig inte om. Det är ingen finess på grabbens roligheter, så det så......
Caprice
26-02-2005, 14:03
Men det är väl lite just sån humor som är Gardells grej...
Att ofta skämta om sånt man inte "får" skämta om... Och då kan han gömma sig bakom att han själv tillhör en minoritet...
Ibland funkar det, ibland blir det fel och pinsamt..
Caprice
Jag tycker ärligt talat att Jonas Gardell är skitrolig.........Och grejen är ju att han gör sig rolig över precis allt... INGENTING får väl vara så tabu att man inte får avväpna det genom att skratta åt det.... CP-skada eller fetma eller stamning eller religion....VAR ska gränsen gå??? och VEM skall sätta den??? Vad man än skojar om så finns det ju alltid någon som tar illa upp....men man får ju ta saker och ting lite för vad det är.... (nu har jag inte sett så mycket han har gjort och vill därför reservera mig lite ändå...men det jag har sett har varit roligt..)
Vad jag däremot kan häpna över är att man tydligen kan gå hur långt som helst med rena personangrepp på kända personer utan att nån reagerar..
Det är skillnad på personangrepp och kritik, jag kritiserar Jonas Gardell för hans val av manus och framförande, alltså det han gör. Jag ser som kritik.
Vad skall man få skoja om? Ja det är svårt men när man gör en sketch skall det vara någon rolig/tragisk poäng/oväntat som slutkläm i ett sketch. Det kom ingen slutkläm när det gällde dom CP-skadade och deras försök att göra det som vi andra gör med lätthet, nämligen att gå och prata.
Många ämnen och grupper idag är tabu-belagda eller mkt svåra att skämta om, eller så får dom som är med i dessa grupper bara skämta om sig själva. Skojar vi andra utomstående så kritiseras vi för att kränka dessa grupper. Exempel på sådana grupper är tex homosexuella och judar.
Caprice
26-02-2005, 19:14
Tesa... Det är väl inget personangrepp...? Det som kommenterats är ju hans komik... Håller med Ralf, stor skillnad på personangrepp och kritik... Caprice
birgitek
26-02-2005, 22:21
Håller med Mulle, har inget som helst emot de värderingar Gardell står för,MEN jag tycker att han är så vansinnigt tråkig, på gränsen till pinsam Birgit Ek
*Felix matte*
26-02-2005, 22:28
Jonas Gardell är ju bara sååå pinsam. Strutta runt som en galen tupp.  Näää den karln han får inga pluspoäng av mig och ändå tillhör jag inte någon fanatisk sekt. För säkerhets skull så vill jag säga att jag inget har emot bögar el. lesbiska.
Sulawesii
26-02-2005, 22:33
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Gardell som komiker. Däremot som debattör och författare.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen.....läs Gardells bok "Vill gå hem". En bok som gick rakt in i hjärtat med mycket distans, insikt, tragik och humor.
CITAT (Caprice @ 26-02-2005, 19:14) Tesa... Det är väl inget personangrepp...? Det som kommenterats är ju hans komik... Håller med Ralf, stor skillnad på personangrepp och kritik... Caprice Ojdå...ett typiskt exempel på hur dert man skriver uppfattas på ett helt annat sätt av den som läser...för jag hade inte en tanke på vare sig Jonas Gardell eller Ralf......... Jag tänkte mest på att man kan driva med politiker och andra kändisar hur mycket som helst...Det är ju ganska vanligt att Göran Persson framställs som en gris t.ex...det finns ju massor av såna exempel när det är PERSONER och inte grupper av människor som man driver med...
Jonas Gardell är en av de få artister som kan få mig att både skratta och gråta. Jag tycker att han fångar vardagens problem likaså världsproblem på ett väldigt speciellt sätt. Jag ska inte säga att jag instämmer i alla åsikter han har, men jag tycker många av dem är mycket sunda och riktiga.
Jag diggar hans humor!! Tycker att den (oftast) är helt underbar. Han är en komiker som inte "bara är rolig", utan kan också vara allvarlig och djup, och ta upp saker som ingen vågar nämna.
Men det är bara vad jag tycker det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|