kantarell
Hej alla växtvänner!

Min mamma har en fiolfikus som har växt upp i taket men är bladlös och tråkig på nedre halvan. Därför vill hon ta av den och bara behålla den övre delen och på något sätt få nya rötter på den. Frågan är alltså om det är möjligt och hur hon då bör gå till väga? Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet ändå?

tacksam för svar

/Mona
kristerh
Varför inte spara den undre delen wink.gif om du klipper så lär det komma nya skott på den, vet inte riktigt hur en fiolfikus ser ut wink.gif jag brukar rota fikusskott genom att sätta dem i ett glas vatten, fast det kan ta tid om de är lite grova, annars kan du väl använda lite rotningshormon och sätta toppen i planteringsjord med en genomskinlig plastpåse över vet inte om det fungerar, det kanske andra kan svara på.
krister
Åsa E
Så här kan man göra med fönsterfikus och det borde funka med fiolfikus också:

Skär ett snitt snett upp underifrån så att det blir som en flik. Stick in en liten platt sten i snittet så att det hålls öppet. Riv upp lite mossa ur gräsmattan, fukta mossan och klä in stammen runt snittet med mossan. Täck mossan med plast och knyt snören runt stammen så det blir ett litet paket. Använd genomskinlig plast så ser du när det behöver vattnas, man måste nämligen se till att mosson inte torkar ut. Efter en tid (en månad kanske?) kan man se rötter som kommer ut genom mosspaketet. Då kan man skära av plantan och sätta den i vanlig jord.

Lycka till!

Åsa
kantarell
Tack för svaren Krister och Åsa, jag ska genast vidarebefordra dem!

Mamma hör tyvärr till dem som ännu inte vant sig att använda internet men jag hoppas det kan ändras vartefter då hon, som nu, ser den praktiska nyttan.

tack igen, Mona
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon