Full version: Odla svamp
mulle
Har någon av er på forumet försökt sig på de där halvfabrikat - svampodlingarna som förekommer. Om ja, hur lyckades det?
Mulle
anna_rispan
När jag gick trädgårdsutbildningen så läste jag och några till svampodling. Vi fick ta med en "svampbädd" hem och den fick stå i en tvättstuga, det kom massor, men tyvärr han vi inte skörda i tid, när de var små o vita för vi åkte ut på praktik just då, så vi fick stora utslagna bruna, som portobello.. Sen slängde vi ut den, det sägs att det blir störst skörd första rundan, kanske att man får en släng till, tveksamt enligt vår lärare. Har man tur kan det bli champinjoner om man slänger de i naturen.
adrian
Blöta strumpor i gummistövlar fungerade ju rätt bra i unga år... tongue.gif
stennie
CITAT (adrian @ 25-02-2005, 09:36)
Blöta strumpor i gummistövlar fungerade ju rätt bra i unga år... tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Zaz
Min moder testade en liten låda champinjonodling - med föga lyckat resultat...
Å andra sidan följde det knappt med några instruktioner alls, så jag undrar om hon inte övervattnade den först och sen lät den torka alltför mycket. En ätlig svamp fick hon, och ett par i ministorlek... sad.gif
Boxer
CITAT (anna_rispan @ 25-02-2005, 09:31)
men tyvärr han vi inte skörda i tid, när de var små o vita för vi åkte ut på praktik just då, så vi fick stora utslagna bruna, som portobello.

Det är i det utslagna stadiet som de smakar mest.

När jag för några år sedan var hos en champinjonodlare för att handla, frågade jag efter stora exemplar.
Hon sa att jag fick ta hur mycket som helst från en skottkärra som stod utanför. Dom skulle ändå slängas eftersom folk i allmänhet bara vill ha de små. Men hon höll med mig att de stora var allra bäst.

mvh Eva
LisaPalm
Jag fick en champinjon låda i present [COLOR=blue]
Men jag kan inte påstå att det blev ett lyckat resultat sad.gif
Det blev ett 10 tal svampar huh.gif

Dyrare kilopris på svamp får man nog leta efter.[COLOR=red] blink.gif blink.gif
anna_rispan
Har för mig att vi hade från weibulls... Hmm, ja det var stora ialafall. INte en sån lite låda med trä runt utan samma form som jordsäckar man köper, o som sagt vi stod o skar svamp i timmar, fick flera påsar var o vi delade på tre personer.

Jag tyckte de stora smakade för mycket, lite pepprigt. Eller så var det den övervälvande mängden som gav bismak... laugh.gif tongue.gif
anna_rispan
om shiitake
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon