Full version: Scilla....
Ina
Hej!
I mina rabatter har jag en massa Scilla sibirica - millioner små blå klockor. Nu har det dykt upp VITA klockor också! Mutation? Det är vad jag har trott hittills, men häromdagen köpte jag dessuton en kruka med Scilla tubergiana. Nu har de börjat blomma. På bilden som fanns med såg det ut som om de skulle vara dubbla, men nu ser jag att de är enkla och att de ser ut som mina vita sibirica? huh.gif

Kan nån' som är mindre förvirrad hjälpa mig att räta ut frågetecknen?
Betty
Det finns en vit blåstjärna åxå, Scilla siberica alba.
Ina
OK!
Jag har letat lite m h a Google nu och det är tydligen olika arter. Det finns en massa namnsorter med olika färger av både sibirica och tubergiana..... Mina vita sibiricor har kommit alldeles av sig själva - jag hade bara blåa från början!
Betty
Scillan sprider sig lätt både med lökar och frön, kanske nån liten pippi har hjälpt till! biggrin.gif
mynta
I mitt hav av scillor hade det oxå dykt upp ett litet vitt bestånd, helt spontant... wub.gif
Ina
Då måste det ju vara nån' form av mutation? Min mammas scillor har också gjort på det viset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon