Annie-72
söker tips på lågväxande vacker och gärna doftande vit, röd eller vit/röd ros. Har i denna breda rabatt längst bak i armeringsmatta två Symphatierosor samt en klematis Valge Daam. Den sistnämda köpte jag efter tips härifrån. Framför dessa en storväxande brudslöja. Framför den dagliljor i rött och så den hemska ulleternellen. Den luktar gräsligt och som den brer ut sig...Detta är min polkagrisrabatt och vill att det ska fortsätta i dessa färger..//Annie
kerstin z5-6
ta en titt på Delbard rosorna på Flora linnea .. om du har
Rosa mundi .. annnars måste du ha den smile.gif

Rosamund var den ljuva engelska rosen .. en jungfru som Henrik den VIII älskade . Eftersom deras kärlek inte sågs med blida ögon av den för tillfället med huvud försedda frun- Drottningen -förgiftades Rosamund och dog
Henrik planterade då denna ljuva gallica ros på hennes grav -Rosa mundi
Annie-72
Hej Kerstin och tack för tipset. Tyvärr tror jag att den är alldeles för rosa för att passa just där. Annars medhåller jag om att den var väldigt fin.. men framöver blir det ju flera rosenrabatter... Ska bara få bort alla virkesförråd ifrån gräsmattan och tomten först!!!//Kram Annie
Xelma
Men, var det inte en polkagrisrabatt? blink.gif Då passar väl denna perfekt tongue.gif
kerstin z5-6
Lungt , rödvitt ok smile.gif zon ??

CHAMPLAIN Klasblommande buskros med stora, fyllda, blodröda blommor och mörkgrönt bladverk. Blommar rikligt med 30-talet blommor på årskott. Söt doft med inslag av kryddnejlika.Uppkallad efter Samuel de Champlain,finns i mitt album kanadensiska rosor zon 5-6

Bor du i en lägre zon än jag
POLARSTERN
(Tehybrid. Tantau 1982). en underbar rabattros kritvit med mycket stora rosor -remonterar

finns hur många som helst ...
Här kan du söka på färg

Roslistan
Annie-72
Hej Kerstin och tack för engagemanget. Jag bor i zon tre med dragning mot två då vi bor intill vänerns kant.

Jag fann ytterligare en från Flora Linnea i Allt om trädgård som såg fin ut, Henri Matisse. Dock har jag inte kollat upp hur stor den blir men jag gillade starkt utseendet. Jag ska nu även kolla upp den du förslog...//Kram Annie
kerstin z5-6
haha Delbards "Målarrosor .. jojo där faller man tungt .. jag har visst beställt allihopa ..fast på annat håll .. suck -jag har ingen karaktär alls .. o krukodla dem måste jag för de håller inte i min zon laugh.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon