sommarfina
Hejsan...

Jag har flera ormbunkar men trist nog verkar de inte gilla mig.
Eller så är det troligare att jag inte riktigt vet hur de ska skötas.
Som ni alla vet så kan de lätt bli trista och tappa en hel del blad och bli ganska skärpiga ohmy.gif tacksam för svar från er som kan! rolleyes.gif
carol
Jag hade en ormbunke som jag kastade i vintras för den blev helkass och skräpig och gillade inte mig, precis som du sa. Jag försökte lite olika knep, -högre luftfuktighet, mer sol, mindre sol, jättekoll på vattning, men sen orkade jag inte längre, den blev bara värre - så tyvärr, jag kan inte hjälpa dig. sad.gif
Men jag är lika intresserad av att få veta hur man egentligen ska göra. smile.gif
Airamya
Den vill inte ha torr, varm luft, så det är bra att försöka höja luftfuktigheten om den inte trivs. (t ex djupa tallriks-metoden, el dyl).
Sval, ljus omgivning och långa mellanrum mellan varje vattning (rötterna måste få syre) brukar ormbunkar trivas med. Man kan också duscha plantan emellanåt. De ska inte ha för mycket gödsel och gillar lucker, torvrik jord. Omplantering ca varannat år.
I det stora hela tycker jag att ormbunkar är ganska lätta, men jag vet att många har problem med dem.
Övervattning och torr luft gör att de börjar skräpa. Så det är en bra blomma att ställa i ensamt majestät nånstans o glömma bort mellan varven wink.gif
kiki
Min katt äter på min så den blir lite fuler av den anledningen. Annars så duschar jag den kanske en gång i veckan. Fast jag har inte haft den så jättelänge, men nu börjar den skjuta nya blad så nå't måste jag ju göra rätt- Kors i taket. blink.gif
wolkenkrabber
jag tycker inte ormbunkar brukar vara svår, jag har haft en jag misshandlat i flera år , den varkar gilla det, men jag avlivade den i vintras, fast det beror nog från omrbunks sort till sort
carol
CITAT (Airamya @ 25-02-2005, 13:53)
Den vill inte ha torr, varm luft, så det är bra att försöka höja luftfuktigheten om den inte trivs. (t ex djupa tallriks-metoden, el dyl).

Funkar det verkligen?Jag har hört att det avdunstar så lite så att det eg inte gör någon större skillnad. Men det är ju högre luftfuktighet i badrummet och även lite i köket. Och så kan man ju spraya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon