godivaex
Hej!

Jag har en stor och fin doftranka som jag har haft i säkert fem år. Den har till och med fått för sig att blomma flera gånger! Har inte gjort något speciellt förutom att den har fått stå i ett väldigt ljust fönster, utan direkt sol.

Nu till saken: Den första januari flyttade jag till en ny lägenhet och placerade blomman i det ljusaste fönstret. Tyvärr verkar den inte trivas riktigt för bladen blir gula och sedan faller de av, och jag har inget minne av att den har gjort så förut.

Ska jag oroa mig eller kommer den att komma tillbaka till våren?

Erika
carol
De flesta blommor kan väl bli lite skärrade när dom flyttar, men dom brukar repa sig efter ett tag. Jag kan ingenting om just doftrankor, men om det var väldigt kallt ute när du flyttade kanske det också kan vara en bidragande orsak.
Airamya
Jag har en mycket gammal doftranka som fått hänga med i åtskilliga flyttar. Den reagerar med att tappa massor med blad efter varje flytt. Det tar lite tid för den att anpassa sig till den nya omgivningen tror jag.
Men jag pysslar om den lite extra och ger den extra mycket kärlek varje gång o då brukar den repa sig efter ett tag smile.gif Brukar sluta med att jag får lov att klippa bort några rankor som torkat och sedan kommer den igång igen.
Jag vet inte hur gammal den är min planta, har haft den så länge jag kan minnas... Fick den av mamma en gång i tiden, i 'arv'.
Kanske är det likadant med din? Pyssla om den lite extra så får den kanske fart igen. Jag har inte lyckats ta ihjäl min trots alla resor o äventyr så de är nog ganska tåliga wink.gif
godivaex
Vill bara informera om att doftrankan mår finfint och har blommat som en tok under sommaren/hösten!

Tips för de som inte får den att blomma om: sätt en skål med vatten bredvid blomman under vinterhalvåret - så höjer du luftfuktigheten. Det fick min att blomma om åren efter jag köpt den i affären!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon