När jag var på Teneriffa i höstas lyckades jag få med mig frön från Canna Glauca, iaf tror jag att det var den sorten. Hade dem i blöt innan jag sådde, men inga frön kom upp på tre månader. Så jag kollade fröna, de såg helt intakta ut, och så sådde jag dem igen. Nu, ytterligare tre månader, senare ser de fortfarade ut som när jag satte dem första gången! Vad ska man göra med dem? Borra litet hål, behöver de extra mkt värme, behöver de köldperiod eller tar det flera år innan de gror?
Nån som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
25-02-2005, 14:01
Cannafröer har ofta ett hårt fröskal som gör att fukten inte tränger igenom fröet, man kan testa med att rispa lite i skalet eller slipa lite med ett sandpapper och sedan lägga i blöt i något dygn i ljummet vatten och sedan så fröet. (2-3månader brukar vara normal groningstid för Cannafröer)
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2005, 17:02
Jag lägger alltid mina cannafrön 1dygn i ljummet vatten, precis som Åsa också säger, sen skär jag en skåra i fröet med en vass kniv, då brukar dom gro på drygt en vecka. Du får gräva upp dom igen och skära lite

/ Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p23358.jpg
Helen, vilka härliga bilder! Jag vill också få så fina plantor!!
Har lagt dem i blöt, så ska fram med stora kniven imorrn... Hoppas jag inte skär mig lika illa jag gjorde sist när jag skulle skära i lotusfrön...