Full version: På TVn igår
Emmaibäcka
Hemska amerikaner! De visade hur de opererade bort kattklor för att katten inte skulle klösa sönder ägarinnans "fina" hem. De opererade även in testikelproteser för att hussen inte skulle lida av att hanhunden vart kastrerad. Skönhetsoperation på kanin stod oxå på schemat, hakpåsen hade tydligen blivit för stor!

De kan väl karva och skära i sig själv, men låt djuren vara. Så tycker jag i alla fall mad.gif
Agger
Jaa, visst var det gräsligt mad.gif mad.gif
stennie
Fy F.... Somliga är bara inte riktigt kloka!! mad.gif mad.gif mad.gif
kristerh
Fördjävligt att de skall hålla på så med stackars oskyldiga djur mad.gif
har de så mycket pengar över kan de väl skänka dem till nåt välgörande ändamål.
krister
Kathy
Ja, och de opererade stämbanden på en tax som skällde "för mycket".

Varför har man inte en guldfisk som husdjur istället?
Caprice
Hon som vi köpte vår senaste katt av, en Birma, berättade en skräckhistoria...

En väninna till henne som föder upp raskatter hade sålt en katt till ett "fint" par som bor på Östermalm i Sthlm...

Efter tre månader ringde paret upp henne och ville att hon skulle ta tillbaka katten, tom utan att de fick pengarna tillbaka.. Hon åkte dit för att hämta katten..
Katten hade då levt i en tom garderob i tre månader, för de hade kommit på att den kunde ju klösa på deras antika stolar..!! sad.gif

De hade skött om katten så gott det nu går i en garderob, så den var inte misskött på det sättet.. Den hade låda, mat o vatten...
Men den var rädd för människor...

Uppföderskan började tom gråta när hon såg detta, varvid "damen" blir förbannad..!
// Jaså, så du tycker det är ok att ett kattkräk ska få förstöra antika möbler som minsann kostar vad du tjänar på ett år.. bla, bla, bla... //

Vilka människor..!! mad.gif mad.gif mad.gif

Caprice
Kathy
CITAT (Caprice @ 25-02-2005, 13:47)

En väninna till henne som föder upp raskatter hade sålt en katt till ett "fint" par som bor på Östermalm i Sthlm...

Efter tre månader ringde paret upp henne och ville att hon skulle ta tillbaka katten, tom utan att de fick pengarna tillbaka.. Hon åkte dit för att hämta katten..
Katten hade då levt i en tom garderob i tre månader, för de hade kommit på att den kunde ju klösa på deras antika stolar..!! sad.gif

De hade skött om katten så gott det nu går i en garderob, så den var inte misskött på det sättet.. Den hade låda, mat o vatten...

Uppföderskan började tom gråta när hon såg detta, varvid "damen" blir förbannad..!
// Jaså, så du tycker det är ok att ett kattkräk ska få förstöra antika möbler som minsann kostar vad du tjänar på ett år.. bla, bla, bla... //

Caprice

Men, herregud!!!

VARFÖR skaffar man sig en katt då?? ohmy.gif sad.gif
Katter är födda med klor - de klöser för att vässa klorna - det är ett naturligt beteende.
Hade de trott att kissen skulle ligga fint i soffan och matcha inredningen som dekoration?? wacko.gif

Fy!
kristerh
CITAT (Caprice @ 25-02-2005, 13:47)

Caprice

F.n vilka dj...a typer mad.gif mad.gif sad.gif birmor som är xtra sällskapssjuka, iallafall min.
krister
Emmaibäcka
Fy f**n! ja just det, de opererade kanintaxar som skällde för mkt oxå. Som om man inte visste det innan man köper en sådan hund. Basenji kan de väl köpa isåfall, den rasen kan ju inte skälla!
Betty
Och de stackars pitbullvalparna som grät så hjärtskärande efter öronkuperingen... sad.gif Djurplågeri, det är just vad det är! Programmet fick mig att må illa.mad.gif
Irene_L
Jag har alltid tyckt att pittbull har så fula öron. Nu vet jag varför,öronkupering. Jag tycker de var sötare innan. Förra hunden vi hade var en Norfolk terrier. Förr kuperade man svansen på dom men sen blev ju det förbjudet så Kasper hade sin svans kvar och den var jättefin. smile.gif
Jag led med de små valparna sad.gif
mvh
Irene
*solis*
Jag kollade bara en liten stund sen kunde jag inte titta mer eftersom jag blir både arg och ledsen sad.gif
Magnolia
CITAT (Emmaibäcka @ 25-02-2005, 12:57)
Skönhetsoperation på kanin stod oxå på schemat, hakpåsen hade tydligen blivit för stor!

Vad det gällde kaninen (liksom bulldogen) så fanns det ju medicinska orsaker till operationerna förutom att de påverkade djurets utseende, så de tyckte jag var ok. Annars håller jag med föregående talare.
fruberglund
Alldeles för mycket pengar och för lite hjärna på dessa människor mad.gif

Såg inte programmet, hade fullt upp med antikrundan. Hade nog inte klarat att se det heller för jag hade bara blivit ledsen och förbannad och så hade min kväll varit förstörd sad.gif

Vilka idioter det finns!

Fast mest förvånad?! blir jag över att veterinärer verkligen ställer upp på detta. Eller vem det nu var som gjorde det? Eller finns det speciella plastikkirurger för djur? Ja, är det i USA är det ju inget som förvånar mig längre.
mollys_matte
Jag klarade inte att se det, de är så sjuka i USA, Det är verkligen djurplågeri, om man opererar bort klorna på en katt så tar man ifrånden sin självkänsla, det är ju med klorna den värjersig mot fiender osv... å inte kan den klättra mer heller...
Nej usch fy bäää för Amerikanerna djurhållning!

Och Caprice jag förstår om er birmauppfödare började gråta... Vad var det för idiot som köpte den katten?
Tur att det var en "riktig" uppfödare iaf, så hon tog tillbaka den stackars kissen!

Klart en katt är värd mer än en antikmöbel, möbelns värde är bara pengar, katten är ett LIV!!! wub.gif
Sulawesii
Jag visste att det skulle gå på teven, så jag kollade INTE. Blir bara så *piiiiip* förbannad och ledsen...... sad.gif mad.gif
Hur kan veterinärerna gå med på det? De kan ju inte ha annat än dollartecken innanför pannloben.
zaaritha
VIDRIGT!!
Gossen Ruda
Tänker inte försvara det som nämnts här tidigare men svenska djurägare har nog ett och annat på sina samveten. Hur många låter inte kastrera sina hankatter????? Hur många är det som köper djur som är sönderavlade på ett eller annat sätt. Långhåriga katter t.ex. som inte klarar av sköta pälsen själv utan måste ha hjälp. Det är många avelsformer som har genetiska defekter av olika slag. sad.gif
zaaritha
Och varför ska man inte kastrera hankatter o sterilisera honkatter??
Hingstar kastreras o blir vallacker, tjurar kastreras o blir stutar-- tror du att det är djurplågeri?
tullmejs
Det är faktiskt inte självklart att kastrering är finfint men kloutdragning och kupering är hemskt. Visst, kastrerade djur (och människor) lever längre och håller sig friskare (utom större risk för fetma).

Men i fallet människor är det tydligt att dessa argument inte riktigt duger. Så saken är inte så enkel. Samma sak när det gäller avlivning - självklart om de lider? Nä, det är ju inte det, men det känns riktigt. (När det gäller djur.)

Vi har haft en kastrerad hankatt och har nu en kastrerad honkatt, och jag skulle inte dra ur några klor eller klippa nån svans eller låta bli att kastrera. Men vad som är rätt och orätt "egentligen" är nog möjligt att filosofera en del runt!
mollys_matte
Det där med kastrering är väl inte så konstigt?
Eftersom katter är sådan djur som man inte (oftast) har koll på som man har på en hund, så skulle det finnas ännumera oönskade katter än det finns idag!
Katter behandlas som slitochsläng djur, till stor del för att det finns så många, förhoppningsvis börjar det väl att vända.
Min Molly är kastrerad, vilket är mycket bättre för henne, hon är innekatt, och en katthona som inte blir dräktig kommer såsmåningom att löpa hela tiden, och det är defenitivt inte bra för katten!
Plus att man minskar risken för komplikationer med livmodern osv, vilket annars är ganska vanligt hos honkatter (eller om det var äggstockarna?!?)

Men jag håller med om att många raskatter är totalt sönderavlade, men det är ju likadant med hundar, ska man ha en frisk katt/hund, så är chansen störst om man skaffar en blandras!

Fast jag skulle gärna vilja ha en Bengal wub.gif
Sulawesii
Jag tycker faktiskt att det kan vara oansvarigt att inte kastrera eller sterilisera sin katt. Allt för många katter får lida pga att det föds så många av dem, att de då inte får något värde. Alltså är det bara att hämta hem en, och sen slänga ut den när det inte passar längre.

Håller helt med Gossen Ruda om att det är hemskt med det djurplågeri som blir av avel. Har själv en Perser, så jag vet. Visst, pälsen är ju i sig ett problem, men andningvägarna.... suck.... och tårkanaler osv. Sorgligt. Kommer inte att skaffa en sån igen.

Och vad gäller avlivning (när djuren lider och inte kan botas), så är det (enligt mig) vi männsikor som drar det kortaste stråt. Jag tycker att det är barmhärtigt.
Gossen Ruda
Alla ni som tycker det är ok att kastrera sina katter av olika skäl, vad tror ni katten tycker???? För min del tycker jag det kan kvitta om man tar bort klor, öron, testiklar eller nåt annat. Principen är att människan anser sig ha rätt att omforma djuren för att passa in i sin lilla värld. Om det blir problem med för många djur eller när parningsdriften sätter in beror det på att trots alla år av domesticering så är dom "vilda generna" fortfarande verksamma. Det går inte att säga till hankatterna att låta bli honorna eller få tikarna att sluta löpa. Samma problem finns trots allt även i viss mån hos människan.
zaaritha
En katt måste inte para sej för att må bra!
Däremot har den svårt att klara sej utan klor eller morrhår!!
tullmejs
En innekatt klarar sig nog utmärkt utan klor, morrhår, svans, päls och ytteröron.
amaira
CITAT (tullmejs @ 27-02-2005, 01:21)
En innekatt klarar sig nog utmärkt utan klor, morrhår, svans, päls och ytteröron.

Nämen! Menar du det där Tullmejs!???

Vad menar du med "klarar sig"?
Det är klart den "klarar sig" i bemärkelsen "överlever".

Men nog har vi människor som håller djur, ändå skyldigheten och ansvaret att ge djuren ett liv med KVALITET, efter bästa förmåga ??? Tycker inte du också det??

Det är - tyvärr - män (oftast män) med ditt resonemang, som står bakom stordriftsdjurhållningen, som gränsar till djurplågeri.
Visst, dom "klarar sig" (grisar, värphöns, gödkycklingar, osv) för annars vore det inte lönsamt.
Och tillräckligt många går att hålla fysiskt friska för att kött och ägg ska ha "bra kvalitet".

Respekten för LIV och frågor om livskvalitet, tycks av någon anledning förträngas ut till yttre rymden.

Att hålla husdjur ger ömsesidiga fördelar för både människa och djur - det var så det startade en gång i tiden. (Före stordriftens tid alltså, då djuren "mekaniserades")

Det är så det går till i naturen när olika arter slår sig ihop för ömsesidig vinning.
Sen finns det ju också parasiter och parasitoider - men samarbete mellan arter skyddar ofta även mot just sånt.

Människan är en mångsidig varelse. Hon klarar av att leva i både symbios, och som parasit.

Och till skillnad mot andra arter, har människan förmågan att "tänka efter", och känna empati (på ett annat vis än de flesta andra djur).

Vad gäller kastrering av djur, så ingriper det visst i djurens livsmöjligheter och livskvaliteter. Men denna gång oftast på ett positivt vis.

Det finns ofta ett stort överskott av hannar i naturen (särskilt bland flockdjur).

Och flertalet av hannarna far ofta illa av sin drift, oavsett hur naturlig den är. Flertalet dör också, utan att bli fäder.
Naturen är ofta GRYM!

Jag har inte kunnat se att kastrerade hankatter inte trivs med att ha fått en annan uppgift i livet.
Det man inte vet om, saknar man inte, sägs det. Kanske skulle de inte ens sakna det, om de vissste om alternativen...
(slagsmål, styrk, inre oro och otillfredsställdhet, "mager och tovig", inte njuta av måltiderna, osv.)

Det är inte alla hankatter förunnat att bli avelshannar.

Och världen är definitivt bättre, även för katterna, om kattägare tar sitt ansvar och kasterar sina djur.
Det finns redan ett överskott på katter, och förvildade katter, som far illa.

Visst, vi griper in i naturen och naturliga skeenden. Men det gjorde vi ju redan när vi "skapade" husdjur. Utan människor skulle husdjuren utrotas.

Då är det väl ändå bättre att ha en ansvarsfull (och HUMAN) djurhållnining!!!

Till glädje för både människa och djur.

"Onaturligt" är inte alltid detsamma som "dåligt".

Själv är jag glad över att jag inte lever för hundra år sedan, och har elva eller tretton barn, och blivit utsliten i förtid av allt barnafödande.

Två räcker så utmärkt, precis vad jag känner mig ha haft kapacitet för, med ett djupare engagemang. Barn behöver sina föräldrars helhjärtade engagemang.
Saiai
Om man inte bedriver avel finns det ingen anledning att ha okastrerade katter..... En granne för många år sen skaffade två svarta fina hankatter. Hon tyckte att det var synd att kastrera dom. Efter två år var båda katterna borta.....blev väl "rännarkatter" kan tänka, gick runt i mark och skog och drevs av sina drifter till ett obekvämt liv.... Min svärmor tog hand om en honkatt, efter några månader fick kattan en unge. Den behöll hon, men när kattan blev dräktig igen blev det avlivning meddels "Gyttorps"...

Vår familjs katter har alltid varit kastrerade hankatter, de har blivit minst nio år gamla (inte mycket för en katt men trafiken tog ett par) och vår gamlaste blev 17 (tappade hörseln, förbrukade sitt nionde liv under en bil). De tappade sin könsdrift, men revirbeteendet behöll de, liksom matlusten, lusten att slappa på katters vis, och sin förmåga att kunna utnyttja människor. Hade jag tvingat dessa katter att vara inomhus för att skydda dom mot alla faror hade de levt ett halvt liv, de var fria och lyckliga. Jag dömer inte människor som från början vänjer sina katter att vara inomhus, men när jag ser missarna leka i trädgården vet jag att det är så de vill leva. Skogisen blev skadad, klarade sig och jag vågade nästan inte släppa ut honom igen, men nu mår han bra, han är mycket mer inomhus och han får ströva i sin älskade skog, leva kattliv...så länge de vill och kan.

Det finns människor som föredrar honkatter och slår ihjäl kattungarna som kommer, det finns dom som gärna skaffar hankatter och låter dom sticka iväg sen och terra grannskapets "tamkatter" (det går ju att skaffa nya kattungar gratis). Undrar om det finns människor som gillar att ha okastrerade katter inomhus...? (håller för näsan och öronen)
Jag föredrar att ha kastrerade hankatter, dom stannar hos mig, det är ju för min skull jag har dom (och jag vill dom ska leva bra).. Och hittills har ingen av dom klagat över att förlora sina "pälsbollar"..... (fast jag tyckte tvillingarnas var väldigt söta sleep.gif )

Det finns en dag i livet som jag skäms över att vara deras matte, men dom förlåter mig för alla resterande dagar de kommer att må bra...

Bilden föreställer tvillingarna när de sover sin "törnrosasömn" efter kastreringen. Bill mådde lite illa när han vaknade, men när de kommit på benen igen och fått skött om såren var de som vanligt igen, glada hungriga och busiga, och de kommer att vara kompisar resten av livet.....
mollys_matte
CITAT (tullmejs @ 27-02-2005, 01:21)

Klorna har med kattens självförtorende att göra, minns itne exakt hur, men en katt utan klor är ungefär som en människa efter år av psykisk nedtryckning, svansen har med balansen att göra, och utan ytteröron ökar risken för problem med öronen!
Pälslösa katter kan itne gå ut iaf inte i vårt klimat, i varmare länder finns katter med naturligt tunn eller nästan helt utan päls, precis som den norska skogkatten från början har tjockare päls för att klara det kalla klimatet. Morrhåren har ju en funktion, men som jag inte minns just nu, och som jag inte kan komma på eftersom min knasmolly i julas nosade på ett ljus och eldade upp lite av sina, utan att verka bry sig (fisck slita henne från bordet, hon fattade inte att hon skulle flytta sig)
Hoffsan
"Skönhetsoperation på kanin stod oxå på schemat, hakpåsen hade tydligen blivit för stor!"

Om en kanin inte kan sköta sin hygien(i detta fall kunde den inte själv tvätta sig i baken och var rent sårig) så är det ju faktist plågsamt och ägaren till denna kanin gjorde helt rätt genom att hjälpa den stackars kaninen tycker jag.
Anki på Öland
CITAT (mollys_matte @ 26-02-2005, 09:23)
....likadant med hundar, ska man ha en frisk katt/hund, så är chansen störst om man skaffar en blandras!

Vilket kvalificerat skitsnack! Åtminstone när det gäller hundar! Åtskilliga raser har samma rassjukdomar. 2 defekta gener ger en sjuk hund varesej dom kommer från ena rasen eller den andra. Hur många blandrasuppfödare tror du bryr sig om hd-röntgen, ögonlysning och andra undersökningar på sina avelsdjur. Hur många vet överhuvud taget hurdana deras tilltänkta föräldrars mormor/farmor morfar/farfar ser ut och är till sättet eller för den delen, hurdana valpar av de olika raserna kommer att se ut eller kommer att fungera.
Vad har du för garantier eller backup från flertalet blandrasuppfödare?? Jag har tagit hem t.ex en 6-åriga "valp" därför att ägarnas förhållanden förändrats och hunden kunde inte bo kvar. Har under åren hjälpt flera av mina "valpar" att få byta hem när dom inte kunnat bo kvar av en eller annan anledning. Vad är det för hundar som blir vandringspokaler på t.ex. Blocket och andra annonsmarknader? Jo, till största delen storvuxna blandraser.
Blandraser kommer alltid att finnas för "olyckor" kommer alltid att ske, och många av dom är jättefina och trevliga, men alltför många av dom som bedriver blandrasuppfödning (jag säger inte alla, så tag inte åt dig om du tycker att det inte stämmer på dig!!) gör det enbart för att tjäna en "hacka" på hunden, utan större eftertanke på raserna dom blandar, ansvar efter försäjlning o.s.v.
Jaaa, det finns urusla uppfödare av renrasiga hundar också men köp inte hos första bästa utan leta reda på en bra seiös uppfödare av en ras du gillar. En uppfödare du känner förtroende för och som berättar om dom negativa sakerna om rasen också. Du vet då i förväg hur hunden kommer att se ut som vuxen, du kommer att veta på ett ungefär hurdan hunden är till sättet. Du har garantier på att hundens föräldrar är undersökta på alla sätt som behövs. Du har garantier på valpen i två år vad gäller medfödda sjukdomar och den allra största möjligheten att få en frisk hund.
Anki

Ursäkta att inlägget blev långt och lite utanför ämnet men jag blir lite upprörd över sånana fraser som Mollys matte slängde ur sig där...... wacko.gif
mollys_matte
CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2005, 14:03)
....likadant med hundar, ska man ha en frisk katt/hund, så är chansen störst om man skaffar en blandras!

Vilket kvalificerat skitsnack! Åtminstone när det gäller hundar! Åtskilliga raser har samma rassjukdomar. 2 defekta gener ger en sjuk hund varesej dom kommer från ena rasen eller den andra. Hur många blandrasuppfödare tror du bryr sig om hd-röntgen, ögonlysning och andra undersökningar på sina avelsdjur. Hur många vet överhuvud taget hurdana deras tilltänkta föräldrars mormor/farmor morfar/farfar ser ut och är till sättet eller för den delen, hurdana valpar av de olika raserna kommer att se ut eller kommer att fungera.
Vad har du för garantier eller backup från flertalet blandrasuppfödare?? Jag har tagit hem t.ex en 6-åriga "valp" därför att ägarnas förhållanden förändrats och hunden kunde inte bo kvar. Har under åren hjälpt flera av mina "valpar" att få byta hem när dom inte kunnat bo kvar av en eller annan anledning. Vad är det för hundar som blir vandringspokaler på t.ex. Blocket och andra annonsmarknader? Jo, till största delen storvuxna blandraser.
Blandraser kommer alltid att finnas för "olyckor" kommer alltid att ske, och många av dom är jättefina och trevliga, men alltför många av dom som bedriver blandrasuppfödning (jag säger inte alla, så tag inte åt dig om du tycker att det inte stämmer på dig!!) gör det enbart för att tjäna en "hacka" på hunden, utan större eftertanke på raserna dom blandar, ansvar efter försäjlning o.s.v.
Jaaa, det finns urusla uppfödare av renrasiga hundar också men köp inte hos första bästa utan leta reda på en bra seiös uppfödare av en ras du gillar. En uppfödare du känner förtroende för och som berättar om dom negativa sakerna om rasen också. Du vet då i förväg hur hunden kommer att se ut som vuxen, du kommer att veta på ett ungefär hurdan hunden är till sättet. Du har garantier på att hundens föräldrar är undersökta på alla sätt som behövs. Du har garantier på valpen i två år vad gäller medfödda sjukdomar och den allra största möjligheten att få en frisk hund.
Anki

Ursäkta att inlägget blev långt och lite utanför ämnet men jag blir lite upprörd över sånana fraser som Mollys matte slängde ur sig där...... wacko.gif

Tänk vad lätt det är att bli missförståd på nätet... Och konstant idiotförklarad *suckar irreterat*
Slänger ur sig? Jag som gillade detta forumet för att folk är trevliga och man itne blir idiotförklarad, men tji fick jag...

Så här är det, du behöver inte ta åt dig alls, och jag tycker överhuvudtaget att det är fel att bedriva avel på blandraser, jag har ingen hund, är itne intresserad av hundar, men har däremot en katt, och detsamma med katter, tycker inte man ska avla blandraser där heller, just för att man inte vet vad som finns bakom, och att djuret då om man har oflyt ärver flera "dåliga" gener och egenskaper från de olika raserna.

Men jag känner endel hundägare, som bara kan tänka sig att köpa blandraser, för att slippa vissaproblem hos den "rena" rasen, och visst, det är lite som ryskroulett, men det är ju deras val, jag går ju bara efter vad jag själv hört och erfarit!
Men det fattar väl vem som helst att ska man veta vad man får så måste man gå till en seriös och trevlig uppfödare, det gäller som sagt även katter!

Med huskatter (alltså katter utan stamtavla) så slipper de oftast problem som de olika rena raserna har fått pga av för hård avel. Men man kan istället inte veta hundra på temperament och päls osv...
*suckar igen*
Ska sluta skriva inlägg, bara skriva om saker jag undrar med växter, så folk inte skäller på en.
Gossen Ruda
Borde kanske nämna att jag rent principiellt inte är emot kastrering av katter, borde förekomma oftare. Jag menar dock att om man tar steget att stympa katten så har man öppnat dörren till allting. Visst, även om kanske katten ser ut att må bra av ingreppet så är frågan vad katten tycker. Den kanske hellre vill ut och jaga kattfröknar även om det förkortar livet. Det är bättre att ge liv åt åren än år till livet. För det mesta är det väl så att man gör så här för att anpassa katten till människan i första hand, resten får man lite på köpet. Och bra ursäkter.

Hur det blir när man sätter sig till doms över andra varelser på det här sättet går bra att se på i backspegeln. Det var inte så länge sen man steriliserade förståndshandikappade. Dom skulle väl inte smitta ner våra gener och dessutom var dom för dumma för att kunna uppfostra barn.
Posse
CITAT (mollys_matte @ 27-02-2005, 16:44)
CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2005, 14:03)

Anki

Tänk vad lätt det är att bli missförståd på nätet... Och konstant idiotförklarad *suckar irreterat*
Slänger ur sig? Jag som gillade detta forumet för att folk är trevliga och man itne blir idiotförklarad, men tji fick jag...

Jag förstår din irritation. Även om åsikterna går isär bör man i mitt tycke sträva efter att diskutera på ett sansat sätt.
Anki på Öland

Jag har inte idiotförklarat dig, jag har slagit ner på en mening du själv skriver att du sagt därför att "endel hundägare inte kan tänka sig annat än blandraser". Det tycker jag är att "slänga ur sig" något man själv inte vet så mycket om.
Du avfärdar ju faktiskt ner en stor del av Sveriges hunduppfödare som brinner för sin ras och lägger ner all sin tid och åtskilliga kronor på att avla fram friska, sunda, trevliga och ändamålsenliga hundar.
Tycker det vort otroligt dumt att sluta skriva på forumet för en sån här sak, men lika väl som att du kan såra andra med det du skriver i dina inlägg får du kanske acceptera att du får svar som talar om hur det faktiskt är.
Från en alltid mycket sansad
Anki
mollys_matte
CITAT (Anki på Öland @ 28-02-2005, 11:01)

Jag har inte idiotförklarat dig, jag har slagit ner på en mening du själv skriver att du sagt därför att "endel hundägare inte kan tänka sig annat än blandraser". Det tycker jag är att "slänga ur sig" något man själv inte vet så mycket om.
Du avfärdar ju faktiskt ner en stor del av Sveriges hunduppfödare som brinner för sin ras och lägger ner all sin tid och åtskilliga kronor på att avla fram friska, sunda, trevliga och ändamålsenliga hundar.
Tycker det vort otroligt dumt att sluta skriva på forumet för en sån här sak, men lika väl som att du kan såra andra med det du skriver i dina inlägg får du kanske acceptera att du får svar som talar om hur det faktiskt är.
Från en alltid mycket sansad
Anki

jag står fast vid att du idiotföklarar mig, eller så läser du inte vad jag skrivit, Att många jag känner INTE vill ha renrasiga hundar är väl inget jag måste stå tillsvars för? Jag vet väl om vad som pågår i min omgivning, det är väl inget jag slängt ur mig, utan jag berättar hur det är bland folk jag känner!
Och jag förstår inte hur jag ska kunna såra någon?
Jag tycker inte det är fel med renrasiga hundar, när har jag sagt det?
*suckar*
Jag berättar, vad många i min omgivning tycker, och som uppfödare så borde du ju mycket väl veta att många raser har sina specifika sjukdomar och problem som kommer med just den rasen. Säger inte att uppfödare avlar fram sjuka djur, utan att det sitter i vissa gener, och hur djuret är konstruerat! Precis som samma djur har massor av särskilda kvaliter som just den rasen har...

Föresten Posse, håller med dig, man ska inte behöva bli upprörd, och det borde gå att diskutera normalt utan att skälla ner på folk för att de tycker annorlunda, åsikter och egna erfarenheter måste man ju få ha, utan att få skit för det?!
amaira
*Hoppar mitt in i diskussionen wub.gif * He-ej! smile.gif

Nu har jag lusläst både Mollys mattes och Ankis inlägg -
och förstår inte var "upprördheten" kommer in någonstans ??

Åtminstone inte som något "personligt angrepp".

"Tycka" måste man ju får göra.

Att det är en "utbredd sanning" att blandraser är friskare än rasdjur, kan jag själv skriva under på.

Den reella sanningshalten i påståendet, däremot, har jag ingen aning om.
Om man som Anki föder upp rasdjur, och vet vilket jobb och vilket ansvar man lägger ner på att vara seriös och få fram friska djur - så är det väl självklart att bli upprörd när motsatsen påstås.

Och Tack Anki! För även jag "kastar ur mig" påståendet om ras- och blandrashundar.

Dina ord ger mig en tankeställare. Det är så lätt att "tänka, utan att tänka efter" - bara ta för givet sånt som man hör, och anamma det som sant. Trots att man inte har inblick i ALLA aspekter av ämnet.

Och du Mollys matte skriver ordagrant såhär:

CITAT
Men jag håller med om att många raskatter är totalt sönderavlade, men det är ju likadant med hundar, ska man ha en frisk katt/hund, så är chansen störst om man skaffar en blandras!
Anki demeterade påståendet - någonting annat kan jag inte läsa in, ens om jag försöker.

Som jag förstår är det det här:
CITAT
Ursäkta att inlägget blev långt och lite utanför ämnet men jag blir lite upprörd över sånana fraser som Mollys matte slängde ur sig där......
som kränker dig Mollys matte?
Eller är det att Anki svara lååångt på det du skrev? (för att hon vill förklara hur det egentligen ligger till)

Att "slänga ur sig saker" gör väl varenda människa! Jag gör det definitivt (och jag är lika definitivt ingen idiot). Det är mänskligt, vi gör så, vi människor.

Tydligen känner du dig djupt kränkt? Eftersom du även efter en förklaring
CITAT
jag står fast vid att du idiotföklarar mig
.

Väldigt tråkigt Mollys matte, att du tar så illa vid dig!!! Stanna kvar och fortsätt skriv wub.gif wub.gif wub.gif !!! Det är ingen som idiotförklarar dig här!!!

Du skriver många bra saker och många fina inlägg!! Sluta inte, bara för att åsikter ibland går isär!!!

Du har inte varit här så länge än - ge oss en chans till wub.gif wub.gif wub.gif

/Ber amaira.

Och Gossen Ruda... Den sortens argument som du för, har ett namn: Kilargument laugh.gif laugh.gif .

Den sortens argument går ut på att påvisa EN sak, eller några stycken, som inte fungerar/ inte fungerat förut. Och utifrån det hävda att INGENTING fungerar vad gäller annat heller, i just den diskussionsfrågan.

Man sätter en liten "kil" under en liten hörna, och så välter man hela diskussionen, även de delar som egentligen "håller".

wub.gif wub.gif wub.gif och KRAM från en diskussionslysten amaira wub.gif .
Gossen Ruda
Genomskådad??!! rolleyes.gif wub.gif
Posse
CITAT (amaira @ 01-03-2005, 10:42)
Posse! Du blir ju glad varje gång du får belägg för tesen att här sker mobbing  :D  - så att du får rätt till slut. Eller?? (flåt, kunde inte låta bli, menar inget illa, gillar dig  :wub: )

huh.gif Jag bli verkligen inte glad varje gång jag ser otrevligt bemötande och/eller mobbning - tvärtom blir jag upprörd och ledsen.
Och jag har mycket svårt att uppfatta ditt inlägg som om du verkligen gillade mig.
amaira
CITAT (Posse @ 01-03-2005, 10:55)
Och jag har mycket svårt att uppfatta ditt inlägg som om du verkligen gillade mig.

Säger förlåt, och har "suddat".
wub.gif
Fenja
Posse! Du blir ju glad varje gång du får belägg för tesen att här sker mobbing  biggrin.gif  - så att du får rätt till slut. Eller?? (flåt, kunde inte låta bli, menar inget illa, gillar dig  wub.gif )

Det finns till och med ett namn på det: Kontrafobisktbeteende. Man utmanar sina rädslor med att ständigt exponera sig för dem.
Mvh
Fenja
Posse
CITAT (Fenja @ 01-03-2005, 11:17)
Posse! Du blir ju glad varje gång du får belägg för tesen att här sker mobbing  biggrin.gif  - så att du får rätt till slut. Eller?? (flåt, kunde inte låta bli, menar inget illa, gillar dig  wub.gif )

Det finns till och med ett namn på det: Kontrafobisktbeteende. Man utmanar sina rädslor med att ständigt exponera sig för dem.
Mvh
Fenja

Och vad kallas ditt beteende i inläggen nedan?

CITAT
Skickat den: 20-06-2004, 00:26
Den där kommentaren Posse förtjänar tre kalkoner och en spypåse. Skärp dig, om det finns någon möjlighet!!
Mvh
Fenja
CITAT
Skickat den: 27-06-2004, 13:18
Posse, vi har alla på forumet nyss fått meddelandet om att Wargens dotter Nina gått bort... och du ÖPPNAR RÖKTRÅDEN?!!! SKÄMS för helvete och försök att ha något hut i kroppen!!
Fenja
amaira

Mvh
Fenja

??
(du behöver inte svara, låt det bero istället)
Fenja
CITAT (amaira @ 01-03-2005, 11:34)

Mvh
Fenja

??
(du behöver inte svara, låt det bero istället)

Jag förstår inte vad det är som du inte förstår Amaira... jag skulle tro att precis alla människor har gjort så massor av gånger: Tagit sig an något man tycker är läskigt, hemskt eller på annat sätt obehagligt bara för att bevisa för sig själv att man kan! Jag har alltid varit rädd att prata inför stora grupper, så därför höll jag på med utbildningar (inför stora grupper) i nästan 10 år...
Mvh
Fenja
amaira
Jag förstår mycket väl. Jag bara undrar vad du håller på med!

Du är en retsticka, och det är helt onödigt, tycker jag.
Vad är det för vits med det?

Man kan ha roligt med människor, inte åt.

Du vet alldeles säkerligen vid det här laget, att Posse tar illa upp för dina (emellanåt ganska elaka) kommentarer. Varför fortsätter du då? Så fort du får tillfälle?
Gillar du att mucka bråk?

Ska du ha roligt på andra människors bekostnad, så använd i alla fall inte mina kommentarer till det.
I alla fall inte när jag själv har suddat bort dem och bett om ursäkt.

Kram från amaira (Så-det-så wub.gif !!!)

Edit: Vill bara tillägga att jag inte sett Posses inlägg när jag skrev detta, utan baserade min utläggning på vad jag själv sett och inget annat.
Fenja
Du milde Amaira... jag tror inte att du fattar alls vad jag menar eller håller på med. Däremot är du väldigt duktig på att tillskriva folk egenskaper, tolkningar och annat som inte finns någonstans annat än i ditt huvud. DET är ganska tröttsamt. Vad vet du egentligen om vad Posse tycker om det jag skriver? Vad vet någon om de citat som Posse plockar ur sitt sammanhang och förföljer mig med? Och ja, jag har sagt det och jag står fortfarande för att jag sa det, just i det läge jag gjorde det! Men plockade ur sitt sammanhang så betyder det just ingenting annat än att det är meningar plockade ur sitt sammanhang!

Jag skrev om kontrafobisktbeteende FÖR att jag INTE tror att Posse blir glad varenda gång hon får belägg för tesen att mobbning sker här!!

Om jag inte får citera det du skriver, så skriv det inte då istället. Om du hade suddat bort det, hade jag inte kunnat citera det heller, eller hur?

Mvh
Fenja
Exotic
Bar ett litet inlägg ang att ta bort klor...det gör mig ont mad.gif för det är fel tycker jag ,utan har man katt får man skaffa sig klösträ + att man klipper klorna regelbundet.

Har varit uppfödare på katt i 20 år nu..... först var det Norsk Skogkatt men nu är det bara perser, och det funkar med klösträ rolleyes.gif

Eftersom jag köpt katt från USA så har man blivit medveten om detta för ganska längesedan ...men jag blir så arg på detta att stympa ett djur på detta sett.

Sen att kastrera tycker inte jag är fel för det gör vi på många djur , och om vissa kanske tycker att det är synd om dem så är det som så att flera av mina kastrater har sex med mina honor wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
Och dem slutar att tänka konstant på tjejer och börjar att leka igen ohmy.gif)

Sen läste jag nått om blandras.... och inte är dem friskare + ett annat problem är att tillgången är större en efterfrågan på våra djur som finns idag och det finns massor av raser så det finns väll alltid någon åt alla rolleyes.gif
Nej skall man hjälpa till så behöver man inte blanda hit och dit utan gör en god gärning .............Ta hand om en som behöver ett hem smile.gif wub.gif

Oj så långt det blev.. smile.gif

ha en god kväll smile.gif
Posse
Först skriver du:

CITAT (Fenja @ 01-03-2005, 19:26)
Vad vet någon om de citat som Posse plockar ur sitt sammanhang och förföljer mig med?

och sedan till amaira

CITAT
Om jag inte får citera det du skriver, så skriv det inte då istället. Om du hade suddat bort det, hade jag inte kunnat citera det heller, eller hur?

Jag anser att ingen ska behöva bli så ovettigt och förnedrande bemött som av dig med (bl.a.) dessa två inlägg i röktråden.

Om du aldrig skrivit dem skulle du inte heller bli "förföljd" med dem.
Fenja
Inte kattklo, men väl en varg, kopierar hit Lisselbos roliga historia:
Rödluvan var på väg till mormor, korgen med dagens nybakade bullar höll hon under armen. Rätt som det var så får hon syn på vargen som sitter bakom en stor sten vid sidan av stigen.
Rödluvan går fram till vargen och säger - hej, vilken fin päls du har.
Vargen tittar storögt på henne, reser sig och springer iväg längs stigen.
Rödluvan traskar något förvånad vidare på stigen och efter en liten stund ser hon vargen igen sittandes bakom en sten och grina illa.
Hej varg, vilka stora, vassa tänder du har säger Rödluvan.
Vargen studsar upp och pinnar iväg så att kottar och barr yr längs stigen.
Återigen traskar Rödluvan iväg, ännu mer förvirrad än tidigare. Efter en liten stund ser hon vargens öron sticka upp bakom en buske i ett dike.
Nu hade hon blivit riktigt nyfiken och säger:
Hej varg, vilka fantastiskt långa öron du har.
Då svarar vargen:
Nej nu får du fan ge dig, kan jag få skita ifred eller?

Mvh
Fenja
amaira
Och denna roliga historia behövde tydligen berättas en gång extra just här och just nu? Trots att den redan finns i roliga-historier-tråden?
Där är den rolig.
Tagen ur sitt sammanhang, och kopierad här, ger den mig bara en fadd smak i munnen.

I mitt förra svar förklarade jag mitt frågetecken i inlägget tidigare.
Det är helt oberoende av att Posse skrev däremellan. Jag hade till och med missat det när jag skrev svaret.
Jag behöver inte Posses exempel, jag har bildat mig en egen uppfattning under det (snart) år som jag har varit här.

Du är så juste i andra sammanhang, men när du hugger, så påminner du mig om en terrier. du släpper inte taget.
Och du ser alltid till att ha ryggen fri, det är en begåvning du har. (har jag sagt förr om du kanske minns?)

Begåvningar kan användas på olika vis, mitt råd skulle vara att använda den på ett bättre vis.

Mitt förra inlägg var ingen "stundens ingivelse" utan en uppfattning som har växt fram över tiden.

Ändrar uppfattning, det gör jag när du visar upp någonting annat - inte för att du har "ryggen fri".

Vi ses i de andra inläggen. Kram.

wub.gif amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon