Full version: Hjälmböna
Yin o Yang
Sitter och läser senaste numret av Allt om Trädgård rolleyes.gif . Där finns en blomma som heter Hjälmböna (hyacintböna) som verkar fantastiskt vacker och rolig wub.gif . Har någon provat? Går den bra i kruka, som det står i artikeln wink.gif
Exotic
Jag har provat för 2 årsedan ,blev jätteläcker med sessa mörklila ärtskidor rolleyes.gif Jag skall nog köra ett race igen med dem ,var kanon lätta ..
Lycka till smile.gif
*hehoc*
Jag har också odlat hjälmböna. Har i alla år odlat den i kruka. Inga problem. Den måste ha något att klättra i och gillar sol men inte hård vind.
Yin o Yang
Tackar för uppmuntran - det blir nog att försöka få tag i en påse med Hjälmböna wub.gif . Tyckte att just fröskidorna var så läckra - och så detta med att odla i kruka smile.gif
jes / københavn
Ojj hvor fin Dolichos lablab, Hjelmbønne er.
jeg må ha´ en sådan. - har just bestilt fra Impecta.

- er "bønnerne" giftige for mennesker ? - her tænker jeg på barnbarnene.

jes
KURT
CITAT (jes / københavn @ 02-03-2005, 00:16)
Ojj hvor fin Dolichos lablab, Hjelmbønne er.
jeg må ha´ en sådan. - har just bestilt fra Impecta.

- er "bønnerne" giftige for mennesker ? - her tænker jeg på barnbarnene.

jes

I princip hela växten är ätbar (blad, blommor rötter och bönor), men de torkade bönorna måste kokas innan man äter dem (de innehåller glycosider och det gör endel andra bönor också). http://www.floridata.com/ref/D/doli_lab.cfm
Yin o Yang
Tack Kurt för länken wub.gif , den var verkligen fylld med bra information. Och så läckra bönorna var smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon