Full version: Cardiocrinum cordatum
Caprice
Har precis sått Cardiocrinum cordatum Glehinii..

Enligt såråd behöver de växling mellan varmt - kallt för att gro...
Upp till fem gånger..!? Med ca 4 veckors mellanrum...

Har hittat såråd på nätet som säger att det kan räcka med tre ggr..

Någon som sått dessa raringar..?
Och någon som vet Svenskt namn..?
Är det Jättelilja..?

Caprice
Gåsis
Hmmm - verkar marigt det där laugh.gif
Så här skrev ju kerstin för ett tag sedan:

"och tänker därför öva mig i år med att så en löksådd av annat slag
En cardiocrinum -jätteliljan som kan bli nästan 2 m hög .. den tar välsådär sju år till blombar lök Sen dör den"

/Åsa
Lena i Torslanda
Finns flera olika Cardiocrinum och ett samlingsnamn kan nog vara Jättelilja. C. giganteum (kan bli upp mot 4 meter i sitt rätta element) sådde jag förra året - ställde ut sådden i febr och fröna grodde i juni. Blir bara några strån första året och som Kerstin säger dröjer det en evig tid innan blomning. Om samma gäller för C. cordatum vet jag inte.
kerstin z5-6
Ja detta är en variant på den lena - den här tål -40
Jag behåller fröna i påsen, de ligger ju i vermiculit o är inte ljusberoende , hur många ggr -står i stjärnorna -Kör nu 3v varmstratifiering - gror ingen då tar jag tre kalla .. osv -Kylskåp-de kan gro även där , så man får kolla in dem - smile.gif
BjursBerit
Hmmm..jag har sått mina ute först , tänkte om dom ska varva, så har dom varit "inne"( varmt) så jag satte ut dom och ska ta in dom nu ,för att vara inne ett tag...
Caprice
CITAT (Gåsis @ 25-02-2005, 15:12)
Hmmm - verkar marigt det där laugh.gif
Så här skrev ju kerstin för ett tag sedan:

"och tänker därför öva mig i år med att så en löksådd av annat slag
En cardiocrinum -jätteliljan som kan bli nästan 2 m hög .. den tar välsådär sju år till blombar lök  Sen dör den"    

/Åsa

Inte är det väl samma sak med denna sort...? ohmy.gif

Alltså, sju år till blombar lök, sen dör den.. unsure.gif

Caprice
zaaritha
Sökte på google, fanns inget--hur ser jätteliljan ut??
Caprice
Så här:

wub.gif

Caprice
kerstin z5-6
Ja det är samma 7 år till blom, sen dör den laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men har man tur har den gjort sidolökar innan dess smile.gif
De ska ha fuktig men väldränerad djup jord och mkt näring fram till de år då den ev ska blomma -den blir ofta mer än två meter hög
Caprice
Det var det värsta... mad.gif laugh.gif laugh.gif

Att det tar ett par år att dra upp pioner kan man väl stå ut med, de finns ju kvar sedan...

Men att dra upp ifrån frö till blomma som tar sju år... och sedan ådör den... Gud, så korkat... Så dumt så det blir kul...! laugh.gif laugh.gif

Caprice
kerstin z5-6
Nä , nu ska vi inte vara pessimister -sidolökar produceras innan blom -kanske nåt eller några år innan -så om sju år har vi en lilja vart tredje år .. sådär smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon