|
*solis*
25-02-2005, 15:42
Just det idag har jag varit till Strängnäs billigaste mataffär och handlat Varje gång känner jag mig så glad eftersom jag får mera varor i den affären än i de andra mataffärer! Det finns alltid Veckans klipp och då gör jag fynd; till.ex. schampoo för 10 kronor per flaska. Mina matpengar räcker längre idag när denna affär har kommit till stan
Ja, varför ska man handla exakt likadana varor till ett högre pris i en annan butik?
Själv handlar jag på en stormarknad här i Nacka och de har betydligt lägre priser än uppe i Nacka Forum, (inomhuscentrum) eller den lokala affären där jag bor. Visst ska man värna om närlivsbutikerna för deras bevarande...men när det skiljer flera kronor på samma schampooflaska, beroende på val av butik? Nä, jag håller mig till stormarknaden ändå.
Caprice
25-02-2005, 15:55
Håller med..!
Här är det Willy´s eller Ica Maxi som gäller..!
( har du testat Willy´s, Scrollan..? Gamla Vivo Superstore.. )
Caprice
CITAT (Caprice @ 25-02-2005, 15:55) Håller med..!
Här är det Willy´s eller Ica Maxi som gäller..!
( har du testat Willy´s, Scrollan..? Gamla Vivo Superstore.. )
Caprice Jorå, där har jag varit några gånger...men det ligger lite väl avsides för min del. ICA Maxi eller ICA Superstore (i Sickla) är närmare för mig. Jag föredrar dock ICA Maxi, för där självscannar jag mig förbi alla köer!
kristerh
25-02-2005, 15:59
ja man får kolla vad det kostar; Kicks annonserar i dag om att de har loreal vecka, därför säljer de lorealschampo för 33:- flaskan tror jag det var (specialpris).., samma schampo har hemköp xtrapris på för 18,90 hemköp som i vanliga fall är svindyrt. krister
wolkenkrabber
25-02-2005, 17:54
jhag Älskar Pris Extra på Norra Stationsgatan
Brukar handla på både ÖB (överskottslagret) och Willys emellanåt. Men jag håller mig till de bra märkena, som de har lågpris på. Eldorado är rena dööööden  , och Willys egna märkesvaror aktar jag mig också för. Inte för att de skulle vara dåliga i bemärkelsen ruttna eller så, utan bara allmänt gräsliga, inga bra råvaror alls. Eldorado köper jag inte ens om jag skulle få betalt istället för att betala. Det är en himla skillnad, kvailtetsmässigt, på olika märken. Överlag handlar jag mycket på extrapris, veckans vara eller kort datum och så. Är inte butiks-trogen, handlar även på CoopForum, Konsum och Ica.
CITAT utan bara allmänt gräsliga, inga bra råvaror alls. Hur vet du det? I en blindtest skulle du inte kunna avgöra vilket fabrikat det är.
Vissa av produkterna på Willys är exakt samma varor som säljs under ett dyrare och välkänt varumärke i andra butiker.
Det är allmänt känt att stora företag ofta har olika varumärken för exakt samma produkter. Ett välkänt och dyrt märke och ett varumärke som man inte marknadsför och som därför blir billigare. På så sätt fångar man upp två olika sorters konsumenter.
IKEA har både kök och sängar som är identiska med kända märken men säljs inte under dessa.
OBS! OBS! OBS! Detta är alltså INTE piratkopiering utan det är företagen själva som säljer sina produkter under olika varumärken. Vid piratkopiering är det andra företag som snyltar på kända varumärken och säljer sina varor, som är av undermålig kvalitet, under falsk flagg.
lisselbo
25-02-2005, 20:52
Har testat att köpa en del Eldorado varor. Tycker inte att dom är så mycket sämre än en del andra märken. En del är faktiskt bra, t ex duschtvål, vanlig tvål, fryst lasagne m.m. Pyttipannan är väl ingen hit direkt, nästan bara potatis, men så är det ju i många märken. Och nu har det ju blivit ganska många prissänkningar på Eldorado produkter, iallafall på "svindyra" Hemköp. (Hmm, undrar vilken butik jag jobbar i?). Brukar storhandla på ICA Maxi  , just för att komma över billiga storpack som inte finns där jag jobbar. Tycker att Euroshoper är ganska bra det med, brukar tänka att man får vad man betalar för. Man lär sig vad man inte ska köpa, t ex krossade tomater av något billigt märke. mvh Marie
"Eldorado köper jag inte ens om jag skulle få betalt istället för att betala." (Amaira)
Men ibland vinner Eldorado! Läste om en test någonstans om honung, och Eldorado vann över dyra märken! Och den är inte dumt alls, köpte för att pröva.
elleave
26-02-2005, 00:30
Vi köper också en del eldorado produkter, har Vivo (Spar) här hemma, och de flesta är bra grejer. Fick en kokbok när jag fyllde år och där rekomenderade de deras passerade tomater för att de var goda och gjorda på solmogna italienska tomater.
De flesta torrvarorna (konserver, flingor etc) tror jag är helt ok men man ska nog akta sig för köttprodukter och sånt. De är ju ett lågprismärke som inte produceras i sverige...
Caprice
26-02-2005, 00:44
Eldorado tycker jag inte det är något fel på...
Willy´s egna duger det med...
Absolut godaste, sockerfira saften är Willy´s egna.. Vi kör nu med kaktus/päron.. Jättegod..! Både bättre smak och pris än Fun Light..
Caprice
zaaritha
26-02-2005, 01:20
Ja--Willy´s funkar bra! ICA Maxi också, fast Willy´s är oftast billigare. Däremot är ÖB inte så billigt......... Se´n har vi ju det omdiskuterade Lidl, då...
CITAT (Virgo @ 25-02-2005, 20:29) CITAT utan bara allmänt gräsliga, inga bra råvaror alls. Hur vet du det? I en blindtest skulle du inte kunna avgöra vilket fabrikat det är. Det är ju just det jag kan ... Jag skriver inte det här utan att ha gått på nit på nit på nit. Ett exempel, vita bönor på burk. De senast köpta kastade jag. Eldorados bönor är nära dubbelt så stora, träiga och inte goda!! Coop är oftast okej, men jag brukar köpa nåt annat märke (minns inte just nu vilket). Deras bönor är små, saftiga, mjälla, smakfulla, GODA! Jag betalar faktiskt gärna mer för det. Liknande liknelser kan jag göra inom de flesta varorna. Men det är ju MITT tycker och smak. (och min familjs - som omedelbart märker om jag "fuskar" och använt eldorados varor i min matlagning, även när jag försöker "smyga" med det!!!) Man har olika smak, och det är UNDERBART tycker jag, att det FINNS denna valfrihet, och möjlighet att handla billigare.
kristerh
26-02-2005, 11:15
Har gjort misstaget att handla konserverad frukt o grönsaker på öb, fan vilket skit rent utsagt  man är ju van med att datumet på konserver skall ligga långt fram i tiden, så det kollade jag inte, det blev så att jag fick slänga en stor del av dem pga det, men så smakade de inte bra heller, smakade plåt på nåt sätt, så nu köper jag bara konserver av kända märken, då vet man mad det är man får. Jag är oxså lite emot de där egna märkena butikerna har, jag tycker inte att de smakar bra helt enkelt Tvättmedel o rengöringsmedel märker jag ingen skillnad på så de köper jag av de billiga märkena, men som sagt resten undviker jag med vissa undantag. krister
CITAT (Sylvia @ 25-02-2005, 23:43) "Eldorado köper jag inte ens om jag skulle få betalt istället för att betala." (Amaira)
Men ibland vinner Eldorado! Läste om en test någonstans om honung, och Eldorado vann över dyra märken! Och den är inte dumt alls, köpte för att pröva. Precis! Eldorado är ett marknadsförningsnamn. Varor inom massa olika kategorier och från massor olika tillverkare. Men snart kommer lokala småbutiker att slås ut på bred front. Då kommer svensken att vakna men då är det försent.
CITAT Det är ju just det jag kan ... Jag skriver inte det här utan att ha gått på nit på nit på nit.
Vågar påstå att du inte kan. CITAT Coop är oftast okej, men jag brukar köpa nåt annat märke (minns inte just nu vilket). Du vet vilka som inte är bra , men vet inte vilket varumärke som är bra. Man har gjort blindtester ( sett på en tysk kanal) där kända kockar , matskribenter och vanligt folk har fått bedömma smak på olika varor från Lidl, Aldi och fina restaurangen. När de sedan skulle plocka ut sin vinnare visade det sig oftast att de varor från Lidl och Aldi varit de varor de tyckte bäst om. De stora välkända kockarna och matskribenterna erkände att det är oerhört svårt i dagens läge att kunna avgöra varumärke eller om maten är fabriksgjord eller lagad av en stjärnkock. Sen måste man kolla bäst före datum och konservburkar som har en skada t.ex "böglig" ska man inte ta. T.om. bönor i burk från hemköp kan vara dåliga. Ang. Ö&B så köper de ju upp överskott och vissa varor som inte brukar säljas av de stora varuhusen såsom COOP,ICA,Hemköp eller Willys kan man hitta där. Ofta producerad i arab och östländer och då smakar förstås innehållet inte som vi är vana vid. Där måste man vara väldigt noga med att kolla burkarnas eller paketens status. Datummärkning, stöt och fuktskador. Men cornichoner för 6 kr burken är inte helt fel. De har ju även välkända varumärken till nästa halva priset och det märks på parkeringen utanför. Mercedesar BMW Audi av senaste årsmodell kan man se där. Men de måste ju handla billigt för att klara av amorteringen på bilarna. Nog om detta amaira, möts vi nångång ska jag med glädje låta dig göra en blindtest och jag får det stora nöjet att få rätt. Inte ens jag klarar en sådan test.
*solis*
26-02-2005, 20:21
Förresten så heter affären som jag handlar i:Netto och jag är nöjd
*Felix matte*
26-02-2005, 21:26
Kanske amaira avsåg Heinz Baked Beans  där håller jag med, jag har testat vita bönor i tomatsås av många olika fabrikat och de enda jag tycker håller måttet är just Heinz ÖB...i matväg köper jag inget annat än pasta (under halva priset jämfört med andra butiker)...inte för att jag vet något om deras produkter men jag tycker det känns lite knepigt att man har livsmedel i samma lokal som illaluktande gammalt militärt materiel...faktiskt så är det länge sen jag senast köpte ens pasta där. Andra varor som t,ex tvål, shampoo, bakplåtspapper, plastpåsar mm. mm. mm. köper jag på ÖB. Förresten...ang.Shampoo så var det ju någon expert på TV för några år sedan...hon sa att det inte spelar någon roll om vi använder ett billigt märke eller ett dyrt...alla hade samma rengörande verkan fast olika parfymering. Mjällshampoo däremot hade någon extra komponent men där var det också lika resultat oavsett dyrt el. billigt. Samma resultat visades i Oprah Winfeys show...Oprah tipsade att man kunde köpa en flaska av "fint märke" sedan fyller man på av billigt märke io den fina flaskan...så kan man skryta för sina vänner att man minsann "satsade" på hårvård
Sulawesii
26-02-2005, 21:29
CITAT (Felix matte @ 26-02-2005, 21:26) Kanske amaira avsåg Heinz Baked Beans  där håller jag med, jag har testat vita bönor i tomatsås av många olika fabrikat och de enda jag tycker håller måttet är just Heinz  Tänka sig, där är jag tvärtom! Dom ända vita bönor i tomatsås som jag äter, är de för 2,95 på Ica Kvantum. Annars tycker jag ofta att det stämmer att billigare märken smakar/ funkar sämre.
*Felix matte*
26-02-2005, 21:40
CITAT (Sulawesii @ 26-02-2005, 21:29) CITAT (Felix matte @ 26-02-2005, 21:26) Kanske amaira avsåg Heinz Baked Beans :rolleyes: där håller jag med, jag har testat vita bönor i tomatsås av många olika fabrikat och de enda jag tycker håller måttet är just Heinz  Tänka sig, där är jag tvärtom! Dom ända vita bönor i tomatsås som jag äter, är de för 2,95 på Ica Kvantum. Annars tycker jag ofta att det stämmer att billigare märken smakar/ funkar sämre. Som sagt...smaken är delad och tur är väl det
Och just Heinz brukar finnas där om jag inte minns helt galet. Och förresten så går ju inte den eventuella lukten från gamla militärprylar in i konservburkar. Då är det väl värre att man säljer livsmedel på bensinmackar eller att folk som mockat i stallar inte duschar och byter om innan de går in i nån affär. Vi får väl vänta på amairas svar , hon blev ovanligt tyst
*Felix matte*
26-02-2005, 21:48
CITAT (Virgo @ 26-02-2005, 21:44) Och just Heinz brukar finnas där om jag inte minns helt galet. Och förresten så går ju inte den eventuella lukten från gamla militärprylar in i konservburkar. Då är det väl värre att man säljer livsmedel på bensinmackar eller att folk som mockat i stallar inte duschar och byter om innan de går in i nån affär. Vi får väl vänta på amairas svar , hon blev ovanligt tyst  Nej Heinz har jag aldrig sett på ÖB... och jovisst...jag vet att lukt inte går igenom plåt eller plast... men...sån är jag och jag handlar inte mat på bensinmackar...där luktar också äckel i mitt tycke
birgitek
26-02-2005, 22:06
Jag handlar det mesta på Lidl, är väldigt nöjd med kvalité och priser. Dom är bra på frukt o grönt, smörgåspålägg som skinka, kalkon o ost, juice, djupfryst som kyckling o fisk , tvätt- o diskmedel. Brödet är också väldigt bra. Färskt kött tycker jag inte dom är så bra på, så det handlar jag på Willys. Birgit Ek
*Felix matte*
26-02-2005, 22:11
CITAT (birgitek @ 26-02-2005, 22:06) Jag handlar det mesta på Lidl, är väldigt nöjd med kvalité och priser. Dom är bra på frukt o grönt, smörgåspålägg som skinka, kalkon o ost, juice, djupfryst som kyckling o fisk , tvätt- o diskmedel. Brödet är också väldigt bra. Färskt kött tycker jag inte dom är så bra på, så det handlar jag på Willys. Birgit Ek Färskt kött och pålägg kan jag bara köpa på Ica och Coop...trodde jag...tills jag var på Rimi och såg att de också hade Patronskinka  som förutom torkat nötkött och ost är enda pålägg jag äter
CITAT tills jag var på Rimi och såg att de också hade Patronskinka Är det nåt norrländskt? Har inte sett det i "södern"
*Felix matte*
26-02-2005, 22:20
CITAT (Virgo @ 26-02-2005, 22:16) CITAT tills jag var på Rimi och såg att de också hade Patronskinka Är det nåt norrländskt? Har inte sett det i "södern"  Det är en äkta innanlårsskinka...rökt...jättegott pålägg.  Kommer från Piteortens chark. Jag kan inte äta pressad, tumlad skinka...de där runda skivorna som smakar gummi.
Det måste jag komma ihåg nästa gång jag är uppe i "Lappland" Men det finns ju både rökt o kokt skinka som inte är pressad. Den billigaste rökta skinkan (pålägg) är ju av tvivelaktig karaktär. Ihopsammlade och ihoppressade köttslamsor efter dagens slut.
elleave
26-02-2005, 23:07
CITAT (Virgo @ 26-02-2005, 22:33) Den billigaste rökta skinkan (pålägg) är ju av tvivelaktig karaktär. Ihopsammlade och ihoppressade köttslamsor efter dagens slut.  ...och ligger vakumförpackad i nåt spad som gör den alldeles slemmig och konstig  långt ifrån den "färska" man köper över disk.
Airamya
27-02-2005, 10:34
Att handla mat idag har blivit en halv vetenskap för mig... Och jag har massor kvar att lära mig. Jag storhandlar på Willys emellanåt men aktar mig för vissa varor där. Willys egna feferonis t ex - de är oätliga. Jag har försökt ge bort burken jag har men ingen vill ha dem efter att ha provsmakat. Ekologiska alternativ kan ofta vara svårt att hitta på lågprisaffärer också, vilket gör att jag svänger in på Hemköp och storhandlar där också (och det är ju trevligt eftersom jag i grunden är dalkulla  ). Lidl har jag varit på en gång och går inte dit igen. Möjligtvis för att köpa choklad. De har fin choklad till mycket bra pris. Men päron stora som fotbollar och marmelad som bara smakar tillsatsämnen vill jag inte ha... På Netto köper jag glass och en del konserver. Men det är ju jag det... Jag kan, liksom många andra här, konstatera att smaken är delad, och tur är väl det
CITAT (Virgo @ 26-02-2005, 21:44) Vi får väl vänta på amairas svar , hon blev ovanligt tyst  Jasså, väntade du på svar? Uppfattade detta... CITAT Nog om detta amaira, möts vi nångång ska jag med glädje låta dig göra en blindtest och jag får det stora nöjet att få rätt. ... som att det räckte med diskussionen om olika smak. För som så många andra skriver, den är ju onekligen delad. *  tillbaka.  * CITAT Felix matte: Kanske amaira avsåg Heinz Baked Beans ... Fullträff!! Var ju tvungen att gå ut och titta i skåpen vad jag hade för bönor. När jag handlar dem, vet jag exakt var på hyllorna de står, och hur de ser ut. Har ett "bildminne" men inte "namnminne". Stoppar ner dem i vagnen utan alltför mycket tankearbete. Willys och Eldorado däremot, har det försegått många diskussioner och mycket "tankearbete" runt omkring, innan vi bojkottat dem. Nåt blindtest i Frankrike är säkert trovärdigt, men för mig är sonens reaktion trovärdigare, eftersom jag är med och ser det med egna ögon. Utan att han har någon aning om vad för sorts märke jag använt, reagerar han alltid och omedelbart (dessutom starkt) negativt på främst Eldorado, men även Willys. Som sagt, smaken är olika, och att varför ska någon av oss få "rätt" i den här frågan? Det finns ju inget "rätt" eller "fel" vad gäller smak, så det känns ganska tråkigt att försöka "hävda" nåt annat, eller försöka "försvara" en bönburk  . Jag handlar på både ÖB och Willys, och gillar det dessutom, men jag undviker vissa varor där, på ett vis som jag inte undviker varor i andra butiker. De flesta märken undviker jag inte och håller inte heller så stor koll på vad de heter. Om du vill bjuda mig på middag, så äter jag med glädje  (oavsett vad du har för märken i din matlagning). (Edit: slarvfel)
Jag brukar leta efter märket Euroshopper, brukar finnas på ICA. Jättebra priser:
Deodorant: 10 kr Cornflakes: 10 kr Tvättmedel: 15 kr Kaffe: 10 kr Hot dogs: 10 kr Spaghetti: 6 kr 100 g chokladkaka: 5 kr Potatismos: 12 kr
Urtråkiga förpackningar, men det är ju innehållet man ska använda.
Caprice
01-03-2005, 01:28
CITAT (Airamya @ 27-02-2005, 10:34) Lidl har jag varit på en gång och går inte dit igen. Möjligtvis för att köpa choklad. De har fin choklad till mycket bra pris. Det håller jag med..! Vädligt bra choklad till mkt bra pris.. Det säljs även en vaniljglass, äkta, som nog är den absolut godaste vaniljglass jag ätit... Och bjuder man på den så frågar de bjudna var man köpt glassen.. Kommer såklart inte ihåg namnet, men den säljs i ett storpack, typ 1.5 - 2 lit förp. Billig är den med..! Och sambon är tokig i juicen, den är inte gjord på koncentrat vilket 99% av alla andra juicer är, oavsett var du handlar.. Kostar mindre än 7-10kr/lit... Fö är Lidl ett sånt ställe där man går och väljer ut vad man ska köpa.. Billiga pommes / potatisklyftor, kebabkött som sonen i huset gillar.. Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|