Varför blir Fredkallans blad gula? Det syns inga angrepp av skadedjur.
Min nästa fråga är om Ficus (Fönsterfikus, elastica)... Varför blir dess blad också gula, och sedan tappas?
Betty
25-02-2005, 17:06
Inte ovanligt med gulnande blad på krukväxterna så här års, för lite ljus antagligen.
TeliaNet
25-02-2005, 17:41
jag har tystnadsplikt om ljus. men jag läcker lite till dig: det är klorfyllet som saknas, ge den lite ljus.
Christoffer
26-02-2005, 10:17
I brist på rätt sorts lampor, är incandescent lamp bra jämfört med vanliga lysrör?
TeliaNet
26-02-2005, 13:31
CITAT (Christoffer @ 26-02-2005, 10:17)
I brist på rätt sorts lampor, är incandescent lamp bra jämfört med vanliga lysrör?
incandescent är glödlampa, inget vidare, det blir långa tunna växter av dem. skrivbordslampa med kompaktlysrör eller en lågenergilampa, är extremt mycket bättre.
AvalonC
08-03-2005, 00:07
Fråga till TeliaNet:
Min Fikus tappade också bladen, och de hann inte ens bli gula, och då stod blomman i ett fönster med morronsol. Betyder det att den får för mycket ljus????
*ler*
Nanna
09-03-2005, 09:53
Jag drömmer till och med mardrömmar om att min ficus har tappat alla blad på ena sidan Så illa är det inte än, men visst tappar den alltid blad på vintern. Han får hjälp av en liten lampa för att må något bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.