Full version: Fuchsia fråga
Jennythemenace
unsure.gif Hur kallt klarar en fuchsia av? Som mina, "Hollys Beauty" och "Southgate" hur kallt kan dom ha det?

Tror att mina bäbisar gått bort under natten sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tja det beror ju på vilken typ av fuchsia det är, det finns sorter som övervintrar utomhus i zon 1-2(3) i sverige men dina sorter finns inte med bland de som nämns som härdiga i sverige på fuchsiasällskapets hemsida, så för dem går nog gränsen runt noll grader.

Mina fuchsior ser fortfarande ut som torra pinnar utan blad i mörkret och kylan i förrådet, fuchsior brukar klara en hel del så har du haft fuchsior med blad som fått en frostknäpp så behöver det inte betyda att det är kört.
Jennythemenace
Får hålla tummarna, gillade min bäbis. Min första som jag fick av en slump, jag som tidigare sagt att jag inte gillar fuchsior och att jag tycker dom är tråkiga. Nu får man tillbaka sad.gif
Caprice
Det är väl i huvudsak Magellanicasläktet som är härdiga....

Jennythemenace,
kan du inte ta in dina i ngt garage el källare..?

Caprice
Christer i Falköping
En "vuxen" planta kan ta någon minusgrad under några timmar utan att skadas. Jag lyckades få -1c° under några timmar i mina växthus en natt och samtliga uppvuxna växter klarade sig utan problem. Däremot stendog några skott som var ganska små. Även de stora pelargonerna klarade sig utan problem, men samma där, några små plantor sade adjö. Men om rötterna klarat sig från frysning, kan säkert dina fuchsior skjuta nya skott. Christer.
Jennythemenace
CITAT (Caprice @ 26-02-2005, 01:47)
Det är väl i huvudsak Magellanicasläktet som är härdiga....

Jennythemenace,
kan du inte ta in dina i ngt garage el källare..?

Caprice

Har inget garage sad.gif Och i vårat förråd vi har inte skulle jag gissa på att det är en tio grader i alla fall. Det är väl lite för varmt, eller hur.

Jag var ute i går kväll och tittade till dom. Några verkar leva fortfarande men jag måste komma på något för det är alldeles för kallt i lådan som jag har dom. Tog med mig en och ställde den i kylen, tycker lite synd om min mamma som måste stå ut med mig wub.gif

Ska jag försöka klämma in alla i kylen? Tills det blir lite varmare ute? Eller kan man ta in dom i förrådet trotts att det är ganska varmt, bara så länge det är minusgrader menar jag? unsure.gif
kristerh
CITAT (Jennythemenace @ 26-02-2005, 09:00)
[Caprice

Har inget garage sad.gif Och i vårat förråd vi har inte skulle jag gissa på att det är en tio grader i alla fall. Det är väl lite för varmt, eller hur.

Jag var ute i går kväll och tittade till dom. Några verkar leva fortfarande men jag måste komma på något för det är alldeles för kallt i lådan som jag har dom. Tog med mig en och ställde den i kylen, tycker lite synd om min mamma som måste stå ut med mig wub.gif

Ska jag försöka klämma in alla i kylen? Tills det blir lite varmare ute? Eller kan man ta in dom i förrådet trotts att det är ganska varmt, bara så länge det är minusgrader menar jag? unsure.gif

Kan du inte sänka värmen i garaget? de kan nog stå i 10 grader oxså men då måste de få lite ljus eftersom de inte somnar ordentligt, och lite mer vatten skall de oxså ha i såfall, jag har en som stått inne i husvärmen hela vintern, det var ett skott jag tog sent på sommaren och som jag absolut ville ha kvar, jag har lite dålig erfarenhet med fuchsior, den första vintern är det många som stryker med men klarar de år 1 så brukar de bli långvariga wink.gif har även förvarat fuchsior i matkällare nåt år när jag bodde i lägenhet.
krister
Jennythemenace
CITAT (kristerh @ 26-02-2005, 11:26)
Kan du inte sänka värmen i garaget? de kan nog stå i 10 grader oxså men då måste de få lite ljus eftersom de inte somnar ordentligt, och lite mer vatten skall de oxså ha i såfall, jag har en som stått inne i husvärmen hela vintern, det var ett skott jag tog sent på sommaren och som jag absolut ville ha kvar, jag har lite dålig erfarenhet med fuchsior, den första vintern är det många som stryker med men klarar de år 1 så brukar de bli långvariga wink.gif har även förvarat fuchsior i matkällare nåt år när jag bodde i lägenhet.
krister

Förrådet är liksom inomhus och utan fönster så jag tror inte att det går att sänka värmen. Har en växtlampa så det skulle kanske funka. Om jag lyckas rigga upp den samt om blommorna får plats. rolleyes.gif

Och just det, då jag var och köpte sticklingar så passade jag på att fråga där och mannen bakom disken sa att det var bättre att ta in dom i huset, rumstemp. Och jag har för mig att det är aja baja att göra. Chocken blir förstor och dom dör garanterat. Har jag läst fel?

Ska jag ta in alla sticklingar jag har ute och proppa in dom i kylen. Ska jag låta dom vara kvar ute i lådan eller ska jag sätta in dom i förrådet ca 10grader? Vad tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
I förrådet med lite belysning tror jag är bästa alternativet och då ser du nog ganska snart vilka som lever också, för vid +10 så brukar fuchsiorna skjuta skott så då kan du se om du måste ersätta någon sort som ev. dött.

Inomhus som mannen bakom disken sade är inget vidare för fuchsior som vilat i kyla.
Caprice
Du kan ha dem i +10 grader utan problem... Fuchsior mår inte dåligt av det, de måste inte ha sin vintervila...

Dock så behöver de lite ljus om det är så pass varmt...
Och lite vatten då&då..

Caprice
Annki
Fuchsior. Köpte mina första förra året. De har stått i matkällaren över vintern +6-8 grader. För ca 2 veckor sedan tog jag upp dem, satte dem svalt och gav dem en matsked vatten. Och vattnar nu matskedsvis och sällan. En visar tendens till gröna musöron, men övriga är torra pinnar. Hur lång tid tar det innan man vet att de överlevt?
Caprice
Om du ser en tendens till musöron, då har de överlevt.. smile.gif
Och varför skulle de inte göra det, idealisk förvaring..

Lite sega i starten kanske, men de kommer igång..

Men du kanske tog upp dem lite tidigt..?

Caprice
Annki
Bara en har musöron. Men de får stå kvar i ljus och halvkallt så får vi se! smile.gif
Caprice
De har säkert överlevt..

Jag glömde två fuchsior ute i Oktober när kylan slog till.. tog in dem, men de varkade stendöda.. Bröt av en bit för att se om de levde efter ytterligare 3 veckor... Torrt som fnöske...

Men jag vägrade kasta dem, utan satte dem i köket, och vattnade..
Efter någon vecka till började det komma skott långt nedifrån..
Så nu har jag två fuchsior som blommar i köket.. biggrin.gif

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon