Full version: Tuppar
zaaritha
Hjälp!
Jag har försökt skänka bort våra tuppar på Blocket, t.ex., ingen vill ha nå´n!!! Synd!
Vi har tio vackra tuppar, snälla o tama--men kan ej ha alla kvar!
Slakta o äta tupp jag fött upp--går inte!
vad göra?
amaira
Ja, vad gör man?

Du har nog inte så mycket val, naturen är inte så nådig mot tuppar. Det föds oftast drygt hälften tuppar, men hönsflockarna har bara en tupp. (I normalstora flockar alltså)

Visst kan man ha flera tuppar (2 eller så) men då ska man ha stort utrymme för dem så den ranglåge inte har några problem med att gå undan.
Ofta skapas en balans utan alltför mycket bråk.

Man bör också veta om att tuppar tävlar om makten på olika vis, inte enbart genom regelrätta slagsmål.

De har galningstävling där ingen tänker ge sig, för då ramlar man ner ett steg på rangskalan.
Det skadar inte så mycket mer än öron och grannar wink.gif .

Vad värre är, så har de en sorts maktkamp om vem som är bäst på att sätta på hönorna. Eller, snarare, de markerar sin "egendom" och sin status, på det viset.

Precis som vid mänskliga övergrepp, gäller det för "gärningsmännen" att finna en höna som inte kan försvara sig = ligger lägst på rangskalan.

Hönan kan dö på det viset, av för mycket sex!

Det föds mycket tuppar, men "världen" har inte plats för dem alla. Däremot ligger höns överlag, högt på den kulinariska listan för många olika djur.

Ge dem en värdig och smärtfri död, där de slipper "fara runt" till olika främmande platser, och där de slipper känna rädsla.

Med mina ögon sett, är det den mest humana lösningen, även om det inte är roligt precis.
Sulawesii
Hade jag bott på landet, zaaritha....
Tråkigt att det ska vara så svårt att bli av med dem sad.gif .
*Felix matte*
Jag förstår dig zaaritha wub.gif
Vi hade i mitt barndomshem hönsgård... När det var dags att slakta så tog pappa yxan och nackade en på brunnslocket av cement och den flög ut från tomten och förbi diket (viemäri...kanske nån vet vad det heter på svenska) och då var det slut med hönseri hos oss...han kunde inte tänka sig att göra så mot fler och så blev det.
Min svärmor hade gäss en sommar... vår äldste gick där med farmor och vallade dem... de gick så lydigt efter. Sen kom hösten och de skulle slaktas...sagt och gjort... men svärmor kunde inte förmå sig till att äta en endaste bit av sina "vänner"... inte jag och min son heller men hur det nu var så fanns där några som ....
zaaritha
Ja, det är "joxigt", åtta av tupparna är framkläckta i hönshuset av ruvande hönor, de är mycket vackra i färgerna. Som sagt;tama o trevliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon