Piteå-Anna
Hej!

Jag är sprillans ny här på foumet så jag hoppas att mitt inlägg hamnar någorlunda rätt.

Jo, det är så att jag har sparat tre avokadokärnor och citronkärnor och tänkte försöka mig på att plantera dem, men jag har ingen aning om hur man gör. Har försökt söka mig fram här, men inte hittat något. Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att dela med sig av sin kunskap eller hänvisa mig någon annanstans.

Tack på förhand.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många sätt att sätta ner avokadkärnor. Jag har oftast använt riktigt färska kärnor och de har jag satt med den trubbiga änden nedåt i en äggkopp med vatten (man får fylla på vatten ganska ofta) och när det börjat komma ut en rot så har jag planterat kärnan i jord så den spetsiga änden har stuckit upp lite ovan jordytan + jag har satt en plastpåse över.

Citronkärnor brukar bara vara att stoppa ner någon cm i jord (både såjord och vanlig krukväxtjord brukar fungera), fukta igenom och sätt plastpåse över och ställ varmt. ca 1 - 1 1/2 månad brukar det ta innan något kommer upp.

Båda växterna får man se som gröna bladväxter. Avokado sätter inte frukt när man har den som krukväxt + citrusväxter kan ta mycket lång tid på sig innan de börjar producera och frukterna blir då inte som den frukt man tog fröerna ifrån utan de kan bli helt oätliga (smakmässigt) frukter.
Ina
Vi har en fin sökfunktion här som du säkert kommer att ha massa glädje av! Välkommen hit förresten! smile.gif

Jag har gjort någar sökningar åt dej ; först på avokado sen avocado och slutligen på citron. Jag har inte specificerat att det skulle handla om sådd och odling så det finns nog recept och sånt med i länkarna...
Piteå-Anna
Tack för era båda svar! Nu ska jag kika på länkarna jag fick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon