|
anna_rispan
26-02-2005, 15:50
Nu har min lilla elefantöra vita prickar på undersidan, eller prickar o prickar det ser ut som o de sticker ut lite. Vad är det? Någe kryp som måste bekämpas eller nåt annat???
Når jeg brukte "søk" for å lese gamle tråder om Pilea peperomoides , så fant jeg denne tråden . og måtte skratte , faktisk. Jeg hadde nämligen samme sak på min plante. Jeg ble ikke klok på om dette var ohyra , en sjukdom eller hva ?  - Men det ble en rolig historie av det ... Min plante var på den tiden ussel ... - En pytteliten stickling som ikke kunne bestemme seg om den ville leve eller dø ... Så jeg blandet Provado-vann ( 1 tablett til 1 liter vann ) og vannet planten med dette hver gang , ifall det var ohyra ... De hvite prickene forsvant ikke , men planten fikk rekordvekst og store vakkert grønne blad ( Provado inneholder gödning , det visste jeg ikke da , jeg trodde jeg var vitne til en slags under ! ). Jeg fant ut at prickene lot seg tvätta av med rennande rent vann. Og jeg upptäckta at "det hvite" kom ut fra plantens porer på baksiden av bladene. Planten svettas , eller hva man nå skal kalle det ... Dette var sommeren 2007. Nå ser min plante slik ut ( fra to ulike vinklar ) : Pilea april -08 ( bild 1 ) Pilea april -08 ( bild 2)Nå dusjer jeg planten ofte og da "svettas" den ikke , så jeg har ikke hvite prickar på min plante nå. Fins det flere her nå som dyrker denne planten ?
Denne planten har en spennende og rolig historie ( tyvärr på engelska ) : http://www.wildchicken.com/nature/garden/g...nese_puzzle.htm
Ullöss? Kolla här och se om du känner igen dem. Mvh Fenja
Om Anna hadde "samme sak" på sin plante som jeg hadde på min ( og det er jo hva jeg tror  ) , så er det ikke ohyra !  Det er nok en "märkvärdig företeelse" som gjelder denne spesielle planten , tror jeg. Har andre samme erfarenhet ?
pialotta
19-04-2008, 12:13
hej Sunny tack för länken! roligt att läsa och ffa roligt att se den blomma! jag har haft den i flera år (med vita prickar och behandlat mot ohyra utan resultat oxå!!) men aldrig sett blomman.
Hej Jag vill säga att den är sjukdom som kommer från svampen som heter Erysiphe betae, och provado hjälper om använda tre gångar mellanrum 10dagar. Eller kan man använda atamon som säljer på vanliga mataffären efter att blanda de med vatten. Obs: A provado har inte roll som gödsel. B ska ta bort skadad delar och bänna dem. Mjöldagg, Erysiphe betae
LYcka till, H :Bassam
oakpine
20-04-2008, 12:56
Jag har haft min parasollpilea sedan mitten av åttiotalet. Tacksammare och tåligare växt får man leta efter! Det var riktigt kul att få veta dess historia, tack för länken Sunny!
Min planta får också sådana där prickar under bladen ibland, men det är ju som sagt ingen ohyra eller sjukdom. Vad jag minns har jag aldrig haft något angrepp på den överhuvudtaget under alla dessa år (peppar peppar!).
[attachment=17053:Pict0005...ollpilea.jpg]
Visst är det så att provadotabletterna har en gödslande effekt! Därför står det på förpackningen att man inte ska använda dem under växtens viloperiod.
Hej Jag ska säga, ni ska inte blir bara envis och blanda mellan bekämpning medel och gödsel, de säger att ni kan inte använda under vila perioden på grund att Provado sug först från växter sedan från ohyra. Om växter sover under vila preioden , hur ska de ta Provado för att suger igen från ohyra? Obs: jag skrev min informationen från som jag läste mig från högskola och er och Internet. Lycka till: H: Bassam
Midnattsflickan
23-04-2008, 20:11
Blev verkligen nyfiken på den här växten efter att ha läst historien om hur den spreds till och i Europa. Var får man tag på den? Finns den i affärer eller måste man leta reda på någon som vill lämna ifrån sig en stickling? Kan inte påminna mig om att ha sett den i någon affär...
CITAT (Midnattsflickan @ 23-04-2008, 21:11)  Finns den i affärer eller måste man leta reda på någon som vill lämna ifrån sig en stickling? Man må nok få eller bytte til seg en stickling. Det tok meg 2 år fra jeg hadde startat lete etter den til jeg fikk sticklingen. Man skal aldri gi opp ! Med tanke på plantens "historie" , først i Scandinavia og sedan i resten av Vest-Europa , så tycker jeg det er ok at man ikke finner "flere kvadratmeter" av den på Plantagen ... Når det gjelder de hvite prickar på undersidan av bladene , så kommer disse i plantens "porer". Disse prickar er bare 1 mm i diameter ( eller mindre ). Nå har jeg ikke hvite prickar på min plante for tiden. Jeg har forsøkt å ta bild av bladens "porer" , så ni åtminstone kan få se dem , men det går ikke med mitt kompaktdigitalkamera. Jeg tror kanskje det er så at man må äga en Pilea peperomoides for helt å forstå hva vi talar om ... ( Mjöldagg, Erysiphe betae ser slik ut : http://www.inra.fr/hyp3/images/6032021.jpgOg det er definitivt ikke hva vi talar om. )
Når det gjelder de hvite prickar , så tenker jeg at planten ikke er sjuk , men "stressad". I mine krukväxtbøcker står det inget om denne planten , så hva jeg gjorde med den var nok fel ... Jeg tror at min stickling hadde det for tørt , sto i for liten krukke og hadde for lite gödsel. Her ; http://www.wildchicken.com/nature/garden/nature_200_040.htm ( langt nede på sidan ) , står det at planten trenger mycket vann i varmt väder , og mycket gödsel i växtperioden , den gillar også å bli duschad.
Hej Jag tycker att det är svampsjukdom, vad ska du göra: I1ta bort alla delar som skadad och bränna de : 2 spreja de med ATAMON som sälja i vanliga mattaffärer. Lycka till, H: Bassam
oakpine
26-04-2008, 13:17
Nu har jag gjort ett försök att fotografera undersidan på ett parasollpileablad. Varken jag eller kameran är så bra på att ta bilder, men i blixtljusets sken kan man ändå skönja porerna. Det är ur dem som växten avsöndrar en vätska ibland, och när vätskan torkar bildas det ljusa kristaller i porernas öppningar.
Att det är en ganska törstig växt har jag också märkt, ialla fall när det är soligt och varmt. Jag brukar odla den i en ampel och skyddar den med persienner när solen gassar som värst.
[attachment=17328:Kopia_av...leablad1.jpg]
Takk , oakpine !  Du lykkas betre med att fotografera porerna enn jeg ! Jeg rekommenderar at man klikkar på bildet , så det blir større , så ser man porerna tydlig ! CITAT (oakpine @ 26-04-2008, 14:17)  ... , men i blixtljusets sken kan man ändå skönja porerna. Det är ur dem som växten avsöndrar en vätska ibland, och när vätskan torkar bildas det ljusa kristaller i porernas öppningar. - Det var en mycket bra förklaring på dette "problemet".
pialotta
26-04-2008, 17:14
otroligt intressant! Så porerna hjälper växten att temperaturreglera - kan man uttrycka det så?
CITAT (pialotta @ 26-04-2008, 18:14)  otroligt intressant! Så porerna hjälper växten att temperaturreglera - kan man uttrycka det så? Jeg skrev at planten svettas ( eller rettare "svettas" ) , men så bokstavligen mente jeg det nok ikke ... Men kanskje kan direkte solljus være en orsak til hvite prickar ? - At direkte solljus stressar planten ?
I artikkelen som jeg linker til i tredje melding i tråden her står det : Til slut kom problemet ( med denne plantens rette namn ) til Dr. Lars Kers ved Bergius Botanic Garden i Stockholm som forsto at den okända planten han odlade i sitt eget hem som han hadde fått av en släkting i Sverige i 1976 var P. peperodioides. Han søkte i svensk trädgårdslitteratur for mer informasjon, men fant inget. Som i Storbritanien var planten okänd i botaniska trädgårdar og i handelsträdgårdar. Han fikk derfor presenterad planten i et populært svensk TV-program, det visade seg å være mer produktivt enn han hadde tänkt , resultatet var en lavin av brev , ungefär 10 000 brev. Dette visade åtminstone at P. peperomioides var en mycket populär krukväxt i Sverige. Er det noen som kommer ihåg dette ?
CITAT (oakpine @ 20-04-2008, 13:56)  Visst är det så att provadotabletterna har en gödslande effekt! Därför står det på förpackningen att man inte ska använda dem under växtens viloperiod. oakpine , du har rett ! Men jeg tycker det er tema for en separat tråd , se her : http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=72443
tack för all hjälp! hade precis plockat av alla mina blad från mitt fina exemplar  när jag kom in hit och läste. Men den började "svettas" nu på hösten, så direkt solljus är nog inte boven! Men skönt att veta att det inte är kryp!
grengeling
23-08-2009, 10:08
Hej,
Jag undrar hur man tar en stickling av en elefantöra? Jag köpte en elefantöra till min pojkvän och vill ha en stickling till mig själv men jag vet inte riktigt hur man göra. Stjälken gör ju "maskros" och tar sig inte i vatten utan luckrar upp sig.
F.ö. har jag en stor planta ifall folk vill ha sticklingar.
MVH Elin
GunnellF
23-08-2009, 10:48
CITAT (grengeling @ 23-08-2009, 11:08)  Hej,
Jag undrar hur man tar en stickling av en elefantöra? Jag köpte en elefantöra till min pojkvän och vill ha en stickling till mig själv men jag vet inte riktigt hur man göra. Stjälken gör ju "maskros" och tar sig inte i vatten utan luckrar upp sig.
F.ö. har jag en stor planta ifall folk vill ha sticklingar.
MVH Elin Undrar jag om inte det är bästa att dela plantan.
CITAT (grengeling @ 23-08-2009, 11:08)  Jag undrar hur man tar en stickling av en elefantöra? Klipp av en eller flere stjälkar og plantera den / dem i jord direct. Der skal ikke være blad på den del av stjälken som er under jorden. Det er lätt at få rötter på sticklingarne. CITAT (grengeling @ 23-08-2009, 11:08)  Jag köpte en elefantöra till min pojkvän och vill ha en stickling till mig själv men jag vet inte riktigt hur man göra. Men fins de at få köpa ? Er du 100 % seker på at det er elefantöra du har ? Har du bilde av din plante ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|