Full version: Schizandra chinensis
Christoffer
Hur lång tid tar det för Schizandrafrön att gro, och ska de helst
kallstratifieras först? Något annat man ska tänka på?

Någon som har erfarenhet?
sanna
Har ingen som helst erfarenhet, bara en undran:
- var har du fått tag på schizandrafrön?

sugen sanna sleep.gif
Virgo
Ha!
Ska du dopa dig eller är det detta du är ute efter:

CITAT
Schizandra ökar den sexuella lusten och förbättrar den sexuella förmågan.

laugh.gif
sanna
Hmm...intressant, älskling!
Do tell more! wub.gif

ännu sugnare sanna tongue.gif
Virgo
hmm....

du är visst verkligen 6ig ikväll

>Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 666
Medlemsnummer: 1052
Medlem sedan den
03-04-2003
Christoffer
Jag fick Schizandrafrön av en tjej som i sin tur fått de av en annan som jag antar har odlat den. Fröna skulle jag tugga på för att det skulle vara bra mot förkylning.
Däremot vet jag inte om grobarhetstiden har gått ut på dem, så
jag vill försöka. Annars vet jag att Pirkum har haft frön, så de kanske
kan ta in de igen.
Schizandra tycker jag är väldigt bra, eftersom den påverkar min
syn så att den blir skarpare och mer fokuserad.
Fast jag får känsligare hud av den.
Rosenrot funkar tex inte alls på mig.
I sexuellt syfte tycker jag faktiskt att kaffe är det bästa medlet
för att höja driften.
sanna
Ok, Christoffer, ska kolla Pirkum. Jag brukade köpa medlet "Schizandra" i hälsokosten förr, men de har slutat med den produkten tyvärr. Tyckte verkligen att det skärpte koncentrationen och ökade orken. De andra "bieffekterna" som vittnats om här gör ju förstås inte saken sämre, även om jag klarar mig rätt bra på "den" punkten ändå, tack så mycket! tongue.gif

Sanna (inte längre lika 6-ig) sleep.gif
Stephen
Jeg stratifiserte mine og de spirte bra. NB! Det skal være nødvendig med hann og hunn planter for å få til frukt.
Christoffer
Hur lång tid tog det innan de kom upp efter det att du tagit de ur kylan?
Stephen
Jeg husker ikke - jeg stratifiserte ute i hagen i en kald benk og de spirte en eller annen gang på våren.
sanna
Hmmm... huh.gif
Jag har redan hunnit så fröna som jag fick av dig, Christoffer. Inomhus alltså. Undrar om jag kan ställa ut dem på direkten? Det borde väl fungera?

Hoppas förresten du skickade med både hannar och honor...tongue.gif
Sanna
Christoffer
Ja, vi får hoppas att det var han- och honfrön, så att de kan producera mera småttingar! rolleyes.gif

Jag sådde mina och hade de ute i rummet i några dagar, men tog in de
i kylskåpet igår. Jag hoppas att det är rätt väg att gå.
Men jag undrar fortfarande hur lång tid det ska ta innan något kommer
upp. Jag hoppas innerligt att de har grobarheten kvar, men det tror jag
att de ska ha.

Hoppas att du kunde få loss fruktköttet som satt runt dem.
Hade själv himla krångel med det.

Ställa ut de utomhus eller inomhus?
Jag tänker köra mina inomhus, iofs vet jag inte hur varmt det är i Kina,
men jag tror att mina kommer att vara inomhus hela tiden, som min
kaffeplanta.
Stephen
Den er hardfør hos oss (har klart minst 20 grader minus).
Gunvor Nilsson
Stephen, hur länge har du haft din Schizandra och i vilken växtzon bor du?
Jag har beställt en planta från Estland som jag får i vår och jag hoppas den överlever i zon 3.

/Gunvor
sanna
CITAT (Christoffer @ 07-03-2005, 23:38)
Hoppas att du kunde få loss fruktköttet som satt runt dem.
Hade själv himla krångel med det.

Jaså...? Var det fruktkött? Förstod inte att fröna fanns inne i höljet. Så vad gör jag nu då? Gräver upp de små liven igen? Hur mycket längre tid kan det tänkas ta om de får ha höljet kvar?

Stephen>>>undrar också hur länge du har haft din planta och om du har kunna skörda av den? Hur ser den ut när den blommar? När blommar den? Doftar den?

More details, please. rolleyes.gif

Sanna
Stephen
Min er ca. 3 år gammel, men har ikke blomstret enda. Den står på en litt dårlig plass, så den har ikke vokst så veldig raskt - står litt i skygge av mine jordskokker. I høst raste u en gammel steinmur ut over planten og den ble begravd! Men, jeg klarte å grave den frem igjen tilsynelatende uten skade, så jeg håper at den overleve! De har en større plante (tror det er bare en, men har heller ikke sett frukt eller blomst på den) i Ringve Botanisk Hage i Trondheim. Jeg tror at det kan ta noen år (dessverre) før den kommer i blomst. Forresten så jeg en stor plante på RHS Wisley Garden utenfor London i høst (med frukt) - dyrket opp et husvegg.

Min (og Ringves sone er norske H4-5)
Christer i Falköping
Det kan ta lååååång (finns ofta antigroningsämnen i fruktköttet) tid för fröerna att gro om fruktköttet är kvar. Så jag tycker att du skall ta upp dem och pilla bort det. Jag sådde mina förra vintern, men inget tittade upp i somras. Fröskalet verkade hårt på dem, så jag borde kanske sandpapprat dem lite? Kan tänka mig att de inte är lika hårda med färska fröer.
Christer.
sanna
Ok, jag pillade upp fröna igen. La dem sedan i blöt och det gick därefter väldigt lätt att få bort det hårda höljet. Nu är de tillbaka i jorden igen!
Fast jag har fortfarande inte bestämt hur stratifieringen ska ske - kylskåp eller ute? Är det helt nödvändigt med stratifiering?

Sanna
Christoffer
Bra tips med att lägga de i blöt först. Skulle jag gjort det, så
skulle jag ha besparat mig mycket tid! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon