Full version: Champinjoner
Ralf
Någon som vet var man kan köpa en sådan här låda för att skörda själv sedan i lagom takt? pris?
Boxer
Plantagen. smile.gif
Ralf
CITAT (Boxer @ 26-02-2005, 17:16)
Plantagen. smile.gif

nu??
att dom har haft vet jag
Boxer
Ok! jag har inte varit där på ett tag. ohmy.gif
Boxer
Har du kollat på granngården?
sanna
Jag köpte shii-take och champinjoner på Plantagen. Har bara börjat med shii-taken och det går tyvärr inget vidare! sad.gif
Tycker inte att instruktionerna är speciellt utförliga.
Åsa, mälardalen zon 2
Förra helgen var jag på trädgårdsbutiken i Bålsta som hör till kedjan Växtmästaren och de hade en trave med champinjonlådor vid kassan, om jag minns rätt kostade de runt 125kr (vilket är för dyrt tycker jag).
sanna
De sålde ut sina lådor för 49:- på Plantagen. Det är ju rätt ok, tycker jag. (Förutsatt att de funkar, vilket de i och för sig inte gör...hmmm.... mad.gif )
Virgo
måste kolla på plantagen här om de har shii-take kvar. Det är en höjdarsvamp och ett måste om man gör kinasoppor!
anna_rispan
champinjonerna startar man väl genom att vattna, luckra ytan och ställa varm o fuktigt. Fuktigheten kan man öka genom att ställa en hink med vatten bredvid och en trasa som man blött hängandes över kanten. Men i en tvättstuga blir de väl rätt så fuktigt misstänker jag.
cic
Jag får känslan av att det inte funkar/ingen är nöjd/ingen rekomenderar att olda svamp..? unsure.gif

Jag själv blir lite nyfiken.. rolleyes.gif
anna_rispan
chamoinjontråd
sanna
CITAT (cic @ 27-02-2005, 17:33)
Jag får känslan av att det inte funkar/ingen är nöjd/ingen rekomenderar att olda svamp..? unsure.gif

Tja, det funkar inte så bra med svampodling för mig i alla fall... unsure.gif
Det fanns bara en instruktion på engelska: At first you open the seedling tray and remove the plastic. (Yes, I did that.)
Then you keep it at room-temperature and after +/- 10 days you are harvesting your shii-take mushrooms. (No, I am not harvesting anything but bitterness...)

Det stod ingenting om att vattna...fast jag vattnade ändå efter ett tag. Nu har lådan stått, faktiskt just i tvättstugan, i närmare fyra veckor. Ingenting händer.

Sanna
KURT
CITAT (sanna @ 28-02-2005, 00:37)
Tja, det funkar inte så bra med svampodling för mig i alla fall... unsure.gif
Det fanns bara en instruktion på engelska: At first you open the seedling tray and remove the plastic. (Yes, I did that.)
Then you keep it at room-temperature and after +/- 10 days you are harvesting your shii-take mushrooms. (No, I am not harvesting anything but bitterness...)

Det stod ingenting om att vattna...fast jag vattnade ändå efter ett tag. Nu har lådan stått, faktiskt just i tvättstugan, i närmare fyra veckor. Ingenting händer.

Sanna

Med de instruktionerna så borde ju svampen ha börjat växa redan i butiken! Antingen skulle den ha förvarats svalt i butiken, eller så skall den vattnas för att de skall bilda fruktkroppar. Misstänker dock att svampmycelet inte var vid liv längre!
160kvm stort hus
Jag vet att bakker har en massa olika svampsorter...

*duckar för inflygande arga kommentarer om bakker*

Fast ni kommer väl ihåg vad vi sa om "blöta" och "torra" växter därifrån?
Vad räknas svamp som?

Mvh G
anna_rispan
Om shiitake
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon