Det gick väldigt bra till en början. 8 av 8 frön grodde. Sen la de sig. Nu har jag två kvar. De som la sig ned hade inga rötter... Har givetvis såjord och har vattnat måttligt. Efter att ha drabbats av pelargondöd på fjolårsplantor ger jag snart upp. Är det jorden? Är det ljuset? Eller vad kan det vara? Det har alltid fungerat bra tidigare år i mitt söderfönster.
kerstin z5-6
26-02-2005, 19:27
jag är i princip 100 % säker på att sorgmyggelaver ätit upp din sådd .. så beter sig plantor som är angripna av dessa -de käkar upp rötterna på groddar -sterilisera såjorden i micron nästa sådd .. o ta till pyrex om du ser små vita maskar i såjorden !
Det andra alt är övervattning ..
Christer i Falköping
26-02-2005, 21:34
Har fått samma problem på vissa av mina pelargonsorter. Verkar som om sorgmyggelarverna bara angripit enstaka av mina småplantor. Det lustiga är att jag lyckjades rädda en av de sönderätna plantorna genom att helt sonika plantera ned stjälken helt i jorden. Gissa om jag blev förvånad när den rotade sig! Men inte hjälpte det att jag steriliserat såjorden, sorgmyggorna lade ägg i efter det.
Christer.
Tack för tipsen! I samma minidrivhus har jag chili och vildpellisar som frodas.. borde inte sorgmygglarver angripa dem också? Jag ska stjälpa upp o ned på småpellarna och kolla dem imorgon. Tack!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.